راهکار توسعه مراغه با محوریت بهشت دیرینه‌شناسان جهان

برگزاری پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران در مراغه فرصتی برای بررسی راهکارهای توسعه این شهرستان با محوریت منطقه فسیلی فراهم کرد و میزگردی در این زمینه با حضور صاحب‌نظران ملی و مسئولان محلی از جمله معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه مراغه در دفتر ایرنا برگزار شد.
منطقه مراغه به واسطه کوه سهند از دیرباز مورد توجه محققان زمین‌شناسی بوده چنانکه از منطقه فسیلی موجود در دامنه‌های آن به عنوان «بهشت دیرینه‌شناسان جهان» یاد می‌شود اما این ظرفیت بی‌بدیل تاکنون تاثیر چندانی در روند توسعه این کهن‌شهر نداشته است.
نکته قابل توجه اینکه بیش از ۱۸۰ سال پژوهش دیرینه‌شناسان خارجی روی فسیل‌های این منطقه نیز ثمری برای مراغه نداشته و مداخله سازمان محیط زیست طی دو دهه گذشته در پژوهش‌های دیرینه‌شناسی این منطقه موجب شده تا ارزش فسیل‌های آن در افکار عمومی مشخص و فعالیت‌های گسترده برای بهره‌برداری بهینه از این ظرفیت آغاز شود.
تحت تاثیر همین مطالعات پایه‌ای، موزه صحرایی در دره «گرگ» مراغه راه افتاد و هزار و ۲۶ هکتار از اراضی اطراف رودخانه مردق از روستای مردق تا روستای آغاجری به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی معرفی شد.
همچنین مطالعات چینه‌شناسی، پالئومغناطیس‌شناسی و سن‌سنجی مطلق آغاز شد و عملیات عمرانی مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی کشور، موزه فسیل و موزه صحرایی در مراغه کلید خورد که دستاوردهای بی‌بدیل نظام اسلامی در بهشت دیرینه‌شناسان جهان محسوب می‌شود.
دولت سیزدهم و نگاهی که مدیران اجرایی به روند توسعه مراغه با محوریت منطقه فسیلی دارند را می‌توان نقطه عطفی در این زمینه به شمار آورد تا جایی که شورای ملی راهبری منطقه فسیلی مراغه نیز پس از یک وقفه حدود هفت ساله در دولت آیت‌الله رئیسی احیا شده که نویدبخش روزهای خوش برای توسعه این شهرستان به شمار می‌رود.
نگاه دانش‌بنیان دولت سیزدهم به منطقه فسیلی مراغه موجب شده تا اخیرا کارگروه ایجاد ژئوپارک مراغه با دستور نماینده عالی دولت در شهرستان تشکیل شودهمین نگاه دانش‌بنیان موجب شده تا اخیرا کارگروه ایجاد ژئوپارک مراغه با تکیه بر ظرفیت منطقه فسیلی مراغه نیز با دستور نماینده عالی دولت در شهرستان تشکیل شود و معاون استاندار آذربایبجان‌شرقی و فرماندار مراغه، راهبری این کارگروه را در اختیار بگیرد.
ایجاد ژئوپارک مراغه به عنوان یکی از مولفه‌های توسعه با تکیه بر ظرفیت منطقه فسیلی نیز از مهمترین موضوعات مطرح در میزگرد ایرنا به شمار می‌رود؛ میزگردی که با حضور «عباس قادری، رییس انجمن دیرینه‌شناسی ایران»، «محمد مدادی، مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست»، «علیرضا امری کاظمی، ارزیاب بین‌المللی شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو(از طریق ارتباط تصویری)»، «مجید میرزایی عطاآبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان»، «داود غنی‌پور، معاون محیط طبیعی اداره‌کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی» «مسلم یزدانیان، کارشناس زمین‌شناسی»، «غلامرضا زارع، رئیس اداره محیط زیست مراغه» و البته «داود اسدیان، نماینده عالی دولت در مراغه» برگزار شد.
علاوه بر راهکارهای عملی برای ایجاد و ثبت ژئوپارک مراغه در عرصه ملی و بین‌المللی، موضوعات دیگری چون تکمیل مرکز دیرینه‌شناسی کشور، راه‌اندازی موزه فاخر فسیلی، تداوم پژوهش‌ها تا زمان تکمیل مرکز تحقیقات و حفاظت از اثر طبیعی، ملی و فسیلی نیز مطرح و کارشناسان حاضر در میزگرد راهکارهایی برای آنها مطرح کردند.

About Author