خبرهایی تازه از حج

سازمان حج و زیارت با اعلام این‌که دو درصد از ظرفیت کاروان‌های حج هنوز خالی است، از آغاز اعزام زائران برای شرکت در مناسک حج از ۲۲ خردادماه خبر داد.
سیدصادق حسینی در جلسه فرآیندهای اجرایی حج تمتع ۱۴۰۱ با اعلام این‌که ویزای تعدادی از عوامل اجرایی صادر شده است به عربستان اعزام شدن، بیان کرد: خوشبختانه با تلاش تمام دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اقدامات اجرایی حج تمتع ۱۴۰۱ با وجود زمان اندک به خوبی انجام شده است.
او همچنین گفت: موضوعات اسکان، پروازهای اعزام و بازگشت حجاج، بیمه حداکثری حجاج، موضوع ارسال داروها و تجهیزات پزشکی، واکسیناسیون حجاج و سایر مسائل حل شده و دغدغه‌ای در این‌باره وجود ندارد.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که واکسیناسیون مطابق شرایط و ضوابط تعیین شده کشور میزبان (عربستان) مدنظر قرار گرفته است، افزود: تزریق واکسن “مننژیت” و واکسن فلج اطفال به حجاج نیز در دستور کار است و تامین اقلام آن نیز به خوبی صورت گرفته است.
اکبر رضایی ـ معاون امور حج و عمره سازمان حج وزیارت ـ هم جزئیات بیشتری از کاروان‌ها را شرح داد و گفت: ۲۹۶ کاروان از جمهوری اسلامی ایران عازم سرزمین وحی می‌شوند که ۱۵۹ کاروان مدینه قبل و ۱۳۷ کاروان مدینه بعد خواهند بود.
به گفته او، ظرفیت کاروان تا حدود ۹۸ درصد تکمیل شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
معاون سازمان و حج و زیارت ادامه داد: ظرفیت کاروان‌های حج امسال متغییر ۸۵، ۱۱۵، ۱۳۰ و ۱۶۰ نفره است و ظرفیت هر کاروان در هر استان‌ها نیز متفاوت است. درباره پروازهای حج نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.
رضایی با بیان این‌که ۲۲ خرداد ماه نخستین کاروان حجاج ایرانی عازم سرزمین وحی می‌شوند، افزود: پروازهای اعزامی در ۲۲ روز و پروازهای بازگشت نیز در ۱۷ روز انجام می‌شود.
او با اشاره به اعزام نخستین گروه عوامل اجرایی به عربستان در روز چهارشنبه، گفت: بازدید از هتل‌ها و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای حجاج از جمله برنامه‌های این گروه از عوامل است تا مهمانان خانه خدا و زائران دغدغه‌ای نداشته باشند.
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با بیان این‌که هماهنگی لازم با بانک توسعه اسلامی برای طرح قربانی انجام شده است، درباره تأمین واکسن مننژیت با هماهنگی وزارت بهداشت و مرکز پزشکی حج و زیارت و همچنین واکسن فلج اطفال، گفت: مشکلی در زمینه تأمین این دو واکسن وجود ندارد و همه حجاج نیز باید آن را تزریق کنند.
امسال ایران با حدود ۳۹ هزار و ۶۰۰ زائر در حج تمتع که پس از دو سال وقفه و محدودیت قرار است برگزار شود، شرکت می‌کند. عربستان حج را به زائران زیر ۶۵ سال که واکسن کرونا را کامل دریافت کرده‌اند، محدود کرده و قرار است یک میلیون زائر از سراسر جهان در مناسک حج شرکت کنند.

About Author