راه‌اندازی پژوهشگاه ربع رشیدی، مطالبه جامعه علمی از دولت

راه‌اندازی و افتتاح پژوهشگاه ملی ربع رشیدی تبریز به عنوان یکی از طرح‌های مهم و ملی در کشور و منطقه یکی از مطالبات محوری و به حق جامعه علمی و پزشکی از دولت سیزدهم است.
به گزارش ساقی آذربایجان ، این مجموعه بسیار عظیم و مهم که می تواند جمهوری اسلامی ایران را به لحاظ یافته های جدید علم پزشکی و فعالیت گسترده در حوزه نانو فناوری و نسل چهارم درمان بیماران به قطب این حوزه های علمی تبدیل و علاوه بر تامین نیازهای داخلی، در صادرات فناوری علوم مختلف و رشته های تخصصی پزشکی نیز نقش مهمی ایفا کند.
دولت مردمی آیت الله ریسی که دستاوردهای بسیار بزرگ و شگفت آور در بخش سلامت و کنترل شیوع ویروس کرونا طی مدت کوتاهی از خود بر جای گذاشته است، بدون تردید برنامه های وسیع و گسترده نیز این بخش برنامه ریزی کرده است که عمق بخشی به دستاوردهای علمی و پژوهشی برای دستیابی به آینده ای درخشان به جهت تبدیل علم به ثروت عمومی که مدنظر مقام معظم رهبری است، از جمله این گام های اساسی می تواند تلفط شود.
پژوهشکده ملی ربع رشیدی تبریز یکی از مراکز بسیار تحول آفرین در حوزه پزشکی، داروئی، علمی و تحقیقاتی کشور است که متاسفانه به دلیل بی توجهی ها، عملیات احداث آن طی سال های متمادی با رکود و ختی تعطیلی مواجه شده و در حالیکه می توانست سال ها قبل به بهره برداری رسیده و به توسعه علمی کمک کند، هنوز با محدودیت های اعتباری موجه شده و پیشرفت آنچنانی نداشته است.
بدون تردید تسریع در روند ساخت و ساز و تجهیز این مرکز علمی که در خاورمیانه نمونه ای برای آن پیدا نمی شود، یکی از ماندگارترین یادگارهای دولت سیزدهم در حوزه علم و فناوری به شمار خواهد آمد که شاید برای سال های سال، نسل های آینده کشور از مزیت های یافته های علمی و داروئی بهره مند خواهند شد.
معاون تحقیقات و فناوری رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه راه اندازی پژوهشگاه ربع رشیدی نقش انکارناپذیر در حوزه علمی پزشکی و به خصوص فناوری های جدید این این بخش داشته باشد، تسریع در عملیات اجرایی این پروژه ملی را یکی از خواسته های به حق و مهم جامعه علمی و مردم آذربایجان شرقی برشمرد.
دکتر پرویز شهابی با ابراز تاسف از اینکه این پروژه ملی تاکنون تنها ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اظهار داشت: این در حالی است که کلنگ احداث این مجموعه عظیم ۱۰ سال قبل به زمین زده شد، اما کم کاری و سهل انگاری و عدم تخصیص اعتبارات لازم و کافی باعث شده است، راه اندازی این پروژه برای مدت ها به تعویق افتد.
وی انجام پژوهش های کاربردی و بنیادی، تربیت دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و «پی.اچ.دی» و ادغام تحقیقات پایه و بالینی در دانشگاه علوم پزشکی را از اهداف مهم این پژوهشکده اعلام و اضافه کرد: تاخیر هر روز در افتتاح این پژوهشکده می تواند خسارات جبران ناپذیر به جامعه علمی وارد کرده و تحقق اهداف مزبور را ناممکن کند.
شهابی، ایجاد و استقرار آزمایشگاه نشر دارو، آزمایشگاه فرمولاسیون، آزمایشگاه NMR، آزمایشگاه فیزیولوژی حیوانی، آزمایشگاه تنفس، آزمایشگاه بیوتکنولوژی، میکروسکوپ الکترونی، آزمایشگاه ایمونولوژی، آزمایشگاه کشت معمولی، آزمایشگاه رادیوایمنواسی، آزمایشگاه الکتروفرز و آزمایشگاه باکتریولوژی در این مرکز علمی و تحقیقاتی را از مزیت های مهم و ضروری راه اندازی پژوهشکده ربع رشیدی بیان کرد.
وی ساخت دو برج ۹ طبقه در مجموعه پژوهشکده ربع رشیدی به همراه تالار اجتماعات یکهزار نفری را از ویژگی های مهم این مرکز بیان کرد و افزود: مجموع مساحت این مرکز بالغ بر ۳۶ هزار مترمربع است که در یکی از بهترین نقاط شهر تبریز و در جوار مراکز درمانی و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی واقع شده است.
شهابی زیربنای پژوهشکده ربع رشید را هفت هزار و ۸۰۰ مترمربع اعلام کرد که این مرکز در آینده می تواند به قطب انجام طرح های تحقیقاتی در حوزه بیوتکنولوژی دارئوی و پزشکی تبدیل شود و صادرات فنی و مهندسی یکی از زمینه های فعالیت آن خواهد بود که شاید بزرگترین مزیت آن نیز به شمار آید.
وی درباره آخرین وضعیت عمرانی پژوهشکده ربع رشیدی، گفت: عملیات عمرانی این مرکز از شهریور ماه امسال از سرگرفته شده است و به رغم اینکه طی ۱۰ سال در این زمینه گام های خاصی برداشته نشده است، با فعال سازی پیمانکار تا حدودی طی ماه های اخیر تحرک مناسبی در ساخت مجموعه روی داده است.
شهابی اضافه کرد: بر اساس توافق و قرارداد با پیمانکار، زمان بندی به اتمام رسیدن عملیات عمرانی پژوهشکده ربع رشیدی تبریز سه ساله است که امیدواریم در این مدت با کمک دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز پیگیری و مساعدت های لازم از سوی استانداری آذربایجان شرقی در موعد مقرر شاهد بهره برداری از این پروزه ملی باشیم.
وی با تاکید بر اینکه آینده علم پزشکی از مسیر دارومحوری به سمت سلول درمانی سوق داده می شود، راه اندازی پژوهشگاه ربع رشیدی تبریز را عاملی مهم و موثر از دستیابی ایران به مرزهای جدید دانش پزشکی برای سال های آینده دانست.
معاون تحقیقات و فناوری رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعتبار لازم برای اتمام عملیات عمرانی پژوهشکده ربع رشیدی تبریز را حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.
پژوهشکده های زیست پزشکی شامل ریزفناوری های داروئی، علوم تغذیه، پزشکی مولکولی و آنالیز داروئی، سلول های بنیادی و بازساختی، بالینی، سالمندی، مدیریت سلامت، کاربردی داروئی و تحقیقات دانشجوئی، طب فیزیکی و توان بخشی از جمله قابلیت های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی به شمار می رود.

About Author