راه اندازی نخستین سامانه هشدار سیل آذربایجان غربی در چالدران

فرماندار چالدران با اشاره به اینکه این شهرستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی جزو شهرستان‌های سیل خیز استان است، گفت: به این منظور پیش بینی شده است سامانه هشدار دهنده سیل برای نخستین بار در آذربایجان غربی در این منطقه راه اندازی شود.
به گزارش ساقی آذربایجان حسن محمدزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این نخستین سامانه هشدار دهنده سیل در آذربایجان غربی است که در شهرستان چالدران در شمال استان راه اندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه راه اندازی این سامانه هم اینک از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارست افزود: این دستگاه با هدف کاهش خسارت ناشی از سیل و اعلام به موقع وقوع سیل به اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان راه اندازی می شود.
فرماندار چالدران در ادامه با بیان اینکه برای راه اندازی این دستگاه باید ۱۰ ایستگاه در مناطق سیل خیز این شهرستان نصب شود، ادامه داد: تاکنون مراحل اجرایی پنج ایستگاه به اتمام رسیده و پنج ایستگاه دیگر نیز در دست احداث است.
محمدزاده اضافه کرد: برای اجرای این طرح بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است که در صورت اتمام عملیات اجرایی ایستگاه‌های در دست اجرا تا پایان سال‌جاری به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: امسال به دلیل وقوع سیل بیش از ۵۰ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی و تاسیسات زیر بنایی این شهرستان وارد شده است.
به گزارش ایرنا، شهرستان چالدران یکی از مرتفع ترین شهرستان‌های کشور واقع در شمال استان آذربایجان‌غربی است که در نقطه تلاقی کوه های زاگرس و آرارات با ارتفاع ۵۱۵۶ متر واقع شده است.
این شهرستان که دارای آب و هوای سرد کوهستانی است و از نظر موقعیت جغرافیائی از شمال به ماکو و از شرق به شهرستان های شوط و چایپاره، از جنوب به شهرستان خوی و از غرب به کشور ترکیه (۱۴۴کیلومتر مرز مشترک) منتهی می شود از مناطقی در آذربایجان غربی است که همه ساله شاهد بیشترین میزان وقوع سیل است.

About Author