رشد تولید ۲۰ محصول صنعتی و معدنی تا پایان مهرماه ۱۴۰۰

بررسی‌ها از عملکرد واحدهای صنعتی، همچنین شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی حاکی است از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه تولید ۱۵ محصول صنعتی و پنج محصول معدنی (در مجموع ۲۰ محصول)‌ در کشور با رشد همراه بوده است.
تا پایان مهر ماه امسال شاهد هستیم که از مجموع ۳۵ محصول منتخب صنعتی و معدنی که همه روزه بررسی و پایش می‌شوند، ۲۰ محصول با رشد تولید مواجه شدند. کارشناسان و متخصصان امر تحقق رشد در بخش صنعت و معدن را حاکی از افزایش علاقه‌مندی جامعه به سرمایه‌گذاری و حفاظت از ظرفیت‌های تولید توصیف می‌کنند.
برپایه آمارهای رسمی منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این مدت بیشترین آمار رشد تولید مربوط به ردیف محصولات «کامیون، کامیونت و کشنده» با ۶۴/۴ درصد، «روغن ساخته شده نباتی» با ۴۱/۳ درصد، «ماشین لباس‌شویی» با ۲۹.۹ درصد، «شمش آلومینیوم» با ۲۶/۷ درصد، «شیشه جام» با ۲۳ درصد و دوده با ۲۰/۴ درصد بوده است.
بر اساس این گزارش، تا پایان مهر ماه امسال تولید انواع خودروی سواری در کشور با رشد ۱/۴ درصدی به ۵۰۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسید. این رشد در بخش اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۱۲/۵ درصد بود و به یک‌هزار و ۱۳۶ دستگاه رسید.
در بخش کامیون، کامیونت و کشنده نیز با ثبت رشد چشمگیر ۶۴.۴ درصدی، چهار هزار و ۹۵۷ دستگاه از این خودروها تولید شد، با این حال خودروسازان در بخش وانت ۱۱/۸ درصد افت عملکرد داشتند و ۴۱ هزار و ۲۵۴ دستگاه وانت تولید کردند.
در بخش خودروهای کشاورزی نیز کارخانجات داخلی ۱۱ هزار و ۲۵۷ دستگاه تراکتور (افت یک دهم درصدی) و ۳۹۴ دستگاه کمباین (رشد ۱۳.۵ درصدی) تولید کردند.
بررسی آمار عملکرد تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در بخش لوازم‌خانگی بزرگ از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه حاکی از رشد تولید ماشین لباس‌شویی و یخچال و فریزر و افت تولید تلویزیون در هم‌سنجی با پارسال است.
کارخانجات تولیدکننده لوازم‌خانگی موفق شدند در هفت ماهه امسال بیش از ۷۹۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی تولید کنند. آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۲۹/۹ درصدی نشان می‌دهد.
در بخش یخچال و فریزر نیز رشد را شاهد بودیم، به‌طوری که مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت یک میلیون و ۲۴۶ هزار و ۱۰۰ دستگاه از آنها تولید شد که ۷/۵ درصد بیش از تولید مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و ۱۵۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه) ‌است.
برپایه این گزارش، تا پایان مهرماه امسال تولید روغن ساخته شده نباتی با رشد ۴۱/۳ درصدی به یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۸۰۰ تن رسید. تولید نئوپان رشد ۸.۵ درصدی ثبت کرد و به ۵۱۰ هزار و ۷۰۰ مترمکعب افزایش یافت.
همچنین تولید روغن صنعتی و موتور تصفیه اول رشد ۱/۱۴ درصدی تجربه کرد و به ۳۸۸ هزار و ۱۰۰ تن رسید. در این مدت ۹۵ هزار و ۶۰۰ تن دوده (رشد ۲۰/۴ درصدی)، ‌ ۳۶.۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی (رشد ۳/۴ درصدی)، ۱۷۲ هزار و ۸۰۰ تن نخ فیلامنت پلی استر (رشد ۱۵/۱ درصدی)، ۱۱۲ هزار و ۴۰۰ تن الیاف پلی‌استر (رشد ۱/۲ درصدی)، ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار فوت مربع چرم (رشد ۱۲/۳ درصدی) و ۷۴ میلیون و ۲۰۰ هزار زوج انواع پاپوش و کفش (رشد ناچیز یک دهم درصدی) تولید شد.
از دیگر محصولات صنعتی که در هفت ماهه سال ۱۴۰۰ با افت تولید مواجه شدند می‌توان به پودر شوینده با ۳۲۵ هزار و ۱۰۰ تن تولید (کاهش ۱۲.۶ درصدی)، ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ تن لاستیک خودرو (کاهش ۵.۲ درصدی)، ‌۸۵۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب فیبر (کاهش ۵/۹ درصدی)، ۱۳ هزار و ۹۰۰ تن سموم دفع آفات نباتی (افت ۳۳/۷ درصدی)،‌ یک‌هزار و ۴۰۰ تن الیاف اکریلیک (کاهش ۴۶.۹ درصدی)، ۱۳۶ هزار و ۲۰۰ تن نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی (افت ۱۲ درصدی)، و سه‌میلیون و ۷۵۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه الکتروموتور (افت ۲۵/۷ درصدی) قابل اشاره است.
بر اساس این گزارش، از بین ۱۰ محصول منتخب بخش معدن و صنایع معدنی، پنج محصول رشد و پنج محصول دیگر افت تولید داشتند که جمله مهمترین آنها کاهش تولید سیمان و فولاد قابل اشاره است.

About Author