رشد ۲۸ درصدی مصرف قلیان در جمعیت بالای ۱۸ سال ایران

سوز بیردن، قولاق سیزدن
************
شنیده می شود رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال گفته سالانه بیش از ۶۰ هزار ایرانی به علت مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و چنانچه مصرف دخانیات در کشور کنترل نشود آمار مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار به بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سال افزایش خواهد یافت.
همچنین این مقام مسئول از رشد ۲۸ درصدی مصرف قلیان درکشور خبر داده و گفته عوارض هر وعده مصرف قلیان معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است.
دخانیات حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به نظام سلامت کشور ضرر و زیان می‌زند. این در حالی است که ایران کمترین مالیات بر دخانیات را در کشورهای خاورمیانه به خود اختصاص داده است. براساس آماری که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده، بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ چهارده درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال ایران مواد دخانی مصرف می‌کنند! همچنین در بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، مصرف قلیان در جمعیت بالای ۱۸ سال ایران، رشد ۲۸ درصدی داشته است که این رشد برای زنان ۵۷/۶ درصد و برای مردان ۱۷/۸ درصد گزارش شده است. افرادی که بصورت مدام هر نوع مواد دخانی (سیگار، قلیان و … ) مصرف می کنند ، بیش از سایرین دچار عفونت‌های ویروسی و باکتریایی می‌شوند و سموم ناشی از این مواد، باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

About Author