روزهای آلوده تبریز تمام نخواهد شد تا مسئولان اینگونه هستند

هوای تبریز برای گروه‌های سنی حساس ناسالم شد؛ خبری که نیاز نیست در فضای مجازی به دنبال آن باشیم و تنها با نگاهی به آسمان تیره و تار کلانشهر تبریز، آن‌را می‌بینیم.
نیروگاه تبریز گر چه یکی از عوامل تشدید کننده آلودگی کلانشهر تبریز به شمار می‌رود اما تنها عامل نیست بلکه عوامل اقلیمی و انسانی متفاوتی از قبیل فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و کمبود فضای سبز نیز از عوامل دخیل در آلودگی کلانشهر تبریز به شمار می‌رود.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی رضا فدایی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس مطالعات انجام گرفته در کلانشهر تبریز و شرایط خاص توپوگرافی، خودرو و منابع متحرک از عمده‌ترین عوامل آلودگی کلانشهر تبریز به شمار می‌رود. نیروگاه تبریز و نوع سوخت آن نیز، در کیفیت هوای کلانشهر تبریز، بی تأثیر نیست و از این رو یکی از عوامل تشدید کننده هوا است. وی افزود: در چنین شرایطی تنظیم مصرف سوخت در منازل و واحدهای صنعتی، کاهش تردد و سفرهای غیرضروری، استفاده از وسایل نقلیه عمومی مطرح می‌شود .
که در چنین شرایط بحرانی، محدودیت و یا کاهش فعالیت واحدهای صنعتی، نوسازی وسایل نقلیه عمومی در زمره اقداماتی است که باید در راستای کاهش آلودگی هوا انجام گیرد.
نیروگاه تبریز در کیفیت هوای این کلانشهر بی‌تأثیر نیست و از این رو یکی از عوامل تشدید کننده وضعیت هوا به شمار می‌رود
فدایی بیان کرد: تشدید آلودگی هوا در کلانشهر تبریز حدوداً از اواسط آذرماه (همزمان با سرمای زودرس) و تا اوایل اسفند ماه رخ می‌دهد که بر اثر کاهش و وارونگی دماست که موجب می‌شود آلاینده‌ها پایدار مانده و به سمت بالا حرکت نکنند.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: در فصول گرم سال آلاینده‌ها سبک‌تر شده و رو به بالا حرکت می‌کنند و در نتیجه آلایندگی رخ نمی‌دهد.
وی ادامه داد: در حال حاضر، آلودگی هوا در کلانشهرها بر اثر تغییرات دما رخ می‌دهد که موجب پایداری آلاینده‌ها در سطح شهرهاست.
فدایی افزود: خوشبختانه شاخص کیفی هوای تبریز برابر ۸۰ بوده و با توجه به اینکه حدود یک هفته‌ای است که سوخت نیروگاه تبریز گازسوز شده است و میزان sox، بالای ۷۰ درصد کاهش یافته است.

About Author