روستاهایی که زکات بیشتر پرداخت کنند در اولویت برنامه‌های عمرانی قرار می‌گیرند

تراب محمدی روز پنجشنبه، پنجم آبان ماه در سومین همایش علمی، فرهنگی و ترویجی زکات استان که با حضور امامان جمعه و فرمانداران سراسر استان در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: دین اسلام به عنوان دین کامل الهی نگاه سیستمی به تامین نیازهای مختلف انسان از نظر مادی و معنوی دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تامین نیازهای مادی و معنوی، تقویت انسجام و وحدت اجتماعی و مفهوم عدالت اجتماعی زکات به عنوان فروع دین نقش کلیدی در ارتقای فرهنگسازی زکات دارد.

وی با بیان این‌که اکثر اقلام مشمول زکات هستند، ادامه داد: طبیعت در مالکیت خدا بوده و پرداخت زکات، اعتقاد عمیق به وحدانیت خدا و اعتقاد انسان به وحدانیت و نقش زکات در مفهوم عدالت اجتماعی و کاهش فقر بوده و این امر باعث شده تا سازمان ملل متحد این فریضه را الگویی برای مشارکت اجتماعی و سرمایه گذاری در ارتقای بهداشت و توسعه اجتماعی انسانی معرفی کند.

محمدی گفت: زکات در جامعه ما فقط به موارد خاص چون گندم، جو، برنج، خرما و … اشاره شده و لازم است تا به زکات عام چون سلامتی، علم، زیبایی، حفظ عفت، آلوده نکردن خود به گناه، نیکی به همسان، ایثار و … نیز اشاره شود.

وی خاطرنشان کرد: مفاهیم بنیادی چون چگونگی کارکرد زکات در بخش‌های معنوی، روش‌های الگوی تقویت مشارکت مردمی در زکات، شیوه‌های اعتمادسازی، ارائه بازخورد از هزینه کرد زکات و توسط مسئولان زکات استان برنامه ریزی شود.

About Author