زنان، نیروی محرکه اقتصاد جوامع روستایی آذربایجان‌شرقی

زحمت‌کش، سخت‌کوش، تلاشگر و خستگی‌ناپذیر با پوشش خاص از جمله کلید واژه‌هایی است که با دیدن و شنیدن واژه «زنان روستایی» در ذهن هر فردی تداعی می‌شود و سنخیت و تناسب این واژه‌ها با این قشر نشان از نقش مهم و موثر این زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی به ویژه اقتصادی جوامع روستایی آذربایجان‌شرقی دارد.

«زنان» حدود نیمی از جمعیت بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفری آذربایجان شرقی را تشکیل می دهند و این قشر از جامعه با برخورداری از توانمندی ها و قابلیت های فراوان خود نقش موثری در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این استان ایفا می کنند به طوری که نقش این قشر در جوامع روستایی و عشایری بر کسی پوشیده نیست و در کنار انجام وظایف مادری و همسرداری، با مشارکت در فعالیت های متعدد، سهم قابل توجهی از بار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این جوامع را بر دوش می کشند.

زنان روستایی به دلیل ساختار سنتی تولید در بخش های مختلف کشاورزی، باغی، دامی، صنایع دستی از جمله قالی بافی و گلیم بافی در جوامع روستایی، نقش تاثیرگذاری دارند و علاوه بر مشارکت در کسب درآمد و تامین معاش خانواده، در توسعه پایدار روستاها و اقتصاد آذربایجان شرقی نیز نقش ایفا می کنند.

این قشر در سال های اخیر با بهره گیری از تسهیلات دولتی و ارتقای توانمندی و مهارت های خود در زمینه های مختلف، نقش خود را در بخش تجارت و اقتصاد جامعه پررنگ کرده و نشان داده اند که می توانند با مشارکت موثر در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه همگام با مردان در این عرصه ها ایفای نقش موثری داشته باشند.

با وجود مشارکت و نقش آفرینی زنان به ویژه زنان روستایی در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، نقش آنان در عرصه سیاسی و تصمیم گیری در جامعه چندان پررنگ نبوده و با تسهیل امور در این عرصه ها نیز می توان از توانمندی و قابلیت های این قشر بهره برد.

به عقیده کارشناسان، پیشبرد اهداف توسعه پایدار آذربایجان شرقی نیازمند بهره گیری از توان و قابلیت های قشر زنان به ویژه زنان روستایی و افزایش و بهبود مشارکت آنان در عرصه های مختلف است و ارتقای آگاهی، دانش و توانمندی این قشر و فراهم کردن زمینه‌ های لازم برای جلب مشارکت آنان در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، مسیر رسیدن به این توسعه را هموار می کند.

به عقیده متولیان امور روستایی و عشایری آذربایجان شرقی، در سال های اخیر با حمایت های دولت از اشتغالزایی زنان و بانوان روستایی و عشایری و اعطای تسهیلات مختلف در این زمینه و ارتقای توانمندی و آگاهی های آنان، مشارکت این قشر در فعالیت های مختلف جامعه به ویژه در عرصه اقتصاد افزایش یافته و این روند با تسهیل امور می تواند رشد چشمگیری داشته باشد.

۳۱ درصد اشتغالزایی آذربایجان شرقی در سال جاری سهم بانوان 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه روستاییان و عشایر در رشد اقتصادی و توسعه استان نقش ویژه ای ایفا می کنند، می گوید: نقش این قشر در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را نباید نادیده گرفت و باید با ارتقای توانمندی آنان از ظرفیت این بخش از جامعه در عرصه های مختلف بهره برد.

«محمد اسکندری» در گفت و گو با ایرنا می افزاید: با توجه به اینکه در جوامع روستایی، زنان در اقتصاد روستایی نقش بسزایی ایفا می کنند باید با بسترسازی لازم از توانمندی‌ ها و ظرفیت‌های این قشر برای رفع مشکلات اقتصادی روستاها استفاده کرد.

وی با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از فعالیت های زنان به ویژه زنان روستایی در عرصه های مختلف، اظهار می کند: امسال از مجموع ۴۷ هزار و ۱۶۵ نفر تعهد اشتغالزایی برای استان، بیش از ۱۰۳ درصد تحقق یافته است.

از مجموع ۴۷ هزار و ۱۶۵ نفر تعهد اشتغالزایی استان در سال جاری، بیش از ۱۰۳ درصد تحقق یافته است

مدیرکل امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری آذربایجان شرقی می گوید: امسال برای ۴۸ هزار و ۸۴۲ نفر در استان اشتغالزایی در زمینه های خدمات، صنعت و معدن و کشاورزی ایجاد شده که سهم زنان از این میزان حدود ۱۵ هزار نفر معادل ۳۱ درصد است.

حدود ۳۶.۵ درصد اشتغال استان معادل ۱۷ هزار و ۸۳۰ نفر، روستایی استاسکندری، ادامه می دهد: حدود ۳۶.۵ درصد اشتغال آذربایجان شرقی معادل ۱۷ هزار و ۸۳۰ نفر، اشتغال روستایی است و در این آمار زنان روستایی بخش قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند.

وی یادآوری می کند: امسال برای اشتغالزایی و حمایت از کسب و کارهای کوچک در آذربایجان شرقی ۶۵۹ مورد تسهیلات به میزان بیش از یک هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال در بخش های کشاورزی، خدمات، صنعت، موارد ضروری و رفاهی پرداخت شده است.

صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری با ارایه تسهیلات اشتغالزایی از بانوان حمایت می کند

مشاور امور بانوان رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به نقش زنان روستایی در عرصه های مختلف به ویژه اقتصاد این جوامع، می گوید: در دهه های اخیر با توجه به افزایش میزان دسترسی زنان روستایی به دانش و اطلاعات فنی در بخش های مختلف، مشارکت آنان در این عرصه ها بیشتر شده است.

«رقیه زرگری»، در گفت و گو با ایرنا می افزاید: بر این اساس برای حمایت از اشتغال این قشر و افزایش میزان مشارکت آنان در این عرصه ها، دفتر مشارکت و امور زنان وزارت جهاد کشاورزی اقدام به ایجاد صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و گسترش تعاونی های کارآفرینی و اشتغالزایی کرده است.

وی اظهار کرد: صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری، به علت دسترسی سریع این قشر به منابع اعتباری مطمئن و به موقع می تواند نقش بسزایی در تحقق اهداف این سازمان در اجرای طرح های کارآفرینی، تشکیل تعاونی، اشتغالزایی و دیگر تشکل های اقتصادی زنان روستایی ایفا کند.

مشاور امور بانوان رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، می گوید: مهمترین اهداف تشکیل صندوق های اعتبارات خرد شامل توانمندسازی جوامع محلی از طریق ایجاد بستری برای مشارکت جمعی زنان، ارتقا مهارت های فردی و اجتماعی زنان روستایی از طریق برنامه های آموزشی، تجمیع پس انداز خانوارهای روستایی در جهت تامین مالی فعالیت های درآمدزا و افزایش درآمد خانوارهای کم درآمد از راه پرداخت وام های کوچک برای اشتغال های کوچک خانگی است.

زرگری، با بیان اینکه این صندوق در ۱۹ شهرستان آذربایجان شرقی تشکیل شده است، ادامه می دهد: عمده فعالیت های اعضای این صندوق ها در استان در زمینه فرآوری محصولات باغی، صنایع چرم دوزی، تولید محصولات لبنی و خشکبار، روغن گیری، قالی بافی، زنبورداری، کشت زعفران، گیاهان دارویی و صنایع دستی و تبدیلی است.

چهار هزار و ۴۴۸ نفر از زنان روستایی و عشایر در صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری عضویت دارندوی با اشاره به اینکه اکنون چهار هزار و ۴۴۸ نفر از زنان روستایی و عشایر در صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری عضویت دارند، یادآور شد: میزان سرمایه کنونی این صندوق بیش از ۱۳۲ میلیارد و ۶۸۲ میلیون ریال است.

مشاور امور بانوان رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، می گوید: عمده دستاوردهای صندوق خرد زنان روستایی و عشایری استان، افزایش اعتماد به نفس و مشارکت زنان در فعالیت های جمعی روستا، حمایت از اشتغال های خانگی زنان، کمک به افزایش درآمد خانوار و تجمیع سرمایه های اندک زنان روستایی و عشایری و هدایت در جهت سرمایه گذاری در زیر بخش کشاورزی است.

زرگری، می افزاید: شناسایی توانمندی ها و ظرفیت های زنان جوامع محلی به منظور توسعه فعالیت های بخش کشاورزی، تمرکززدایی و عدم وابستگی به دولت با توسعه بخش خصوصی و کارسپاری امورات به جامعه محلی، تشکیل خوشه های شغلی و ارایه آموزش های عمومی و تخصصی به اعضای صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری، افزایش سطح درآمد زنان روستایی، ایجاد زمینه های لازم برای توسعه مشاغل خانگی و تقویت مشارکت زنان روستایی در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی از دیگر دستاوردهای این صندوق است.

اجرای طرح های توسعه ای در روستاهای آذربایجان شرقی، برای ۲۰ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد می کند

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز نیز با تاکید بر اهمیت و جایگاه بانوان در جوامع روستایی و مشاغل مرتبط با بخش کشاورزی، می گوید: در زمان کنونی سه صندوق توسعه روستایی در شهرستان‌های تبریز، شبستر و عجبشیر خدمات ارایه می‌کنند و در قالب این صندوق حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نفر مشغول فعالیت بوده و از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار هستند.

«بشیر جعفری»، با اشاره به ظرفیت های خاص هر روستا در آذربایجان شرقی، می افزاید: لزوم برنامه ‌ریزی بر اساس شرایط روستاهای استان و مزیت‌های تولیدی آن ها ضروری است.

وی اظهار می کند: تعداد قابل توجهی از بانوان روستایی دانش آموخته هستند و با توجه به توانمندی‌هایی که دارند، می‌توانند با برخورداری از حمایت‌ های مالی یا مشاوره‌ای کسب‌ و کار خود را راه‌اندازی کنند.

بانوان روستایی دانش آموخته با توجه به توانمندی‌هایی که دارند، می‌توانند با برخورداری از حمایت‌ های مالی یا مشاوره‌ای کسب‌ و کار خود را راه‌اندازی کنندرییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز می گوید: در صورت حمایت از انجام طرح‌های توسعه‌ای در ۲ هزار و ۶۰۰ روستای آذربایجان شرقی، برای ۲۰ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد می شود.

جعفری با تاکید بر اهمیت زنان روستایی در فعالیت های بخش کشاورزی به‌ خصوص در رابطه با تامین امنیت غذایی، ادامه می دهد: همکاری بیشتر بانک‌ها در ارائه تسهیلات به شاغلان این حوزه می تواند به رونق اقتصادی روستاها و به تبع آن اقتصاد استان کمک کند.

About Author