سالانه ۵۰۰ نفر از بدنه نظام سلامت آذربایجان‌ شرقی خارج می‌شود

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ۵۰۰ نفر نیروی انسانی به طور میانگین سالانه از بدنه حوزه بهداشت و سلامت آذربایجان شرقی خارج می شود.

علی جنتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تامین نیروهای جایگزین برای این تعداد بازنشسته در بخش سلامت آذربایجان شرقی را یکی از مهمترین و سخت ترین ماموریت های دانشگاه علوم پزشکی عنوان و اضافه کرد: این در حالی است که همه ساله واحدها و بخش های مختلف و جدید نیز به مجموعه حوزه بهداشت و سلامت استان افزوده می شود.

وی با بیان اینکه حوزه درمان و سلامت به هیچ عنوان تعطیل بردار نبوده و خدمات آن باید در تمام ساعات شبانه روز به آحاد مردم ارایه شود، افزود: تامین و به کارگیری نیروی انسانی در بخش های مختلف درمانی، بهداشتی، دانشگاهی و علمی و تحقیقاتی یکی از دغدغه های دایمی مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی مراکز استان ها است.

جنتی طرح جذب تعداد ۱۲ هزار پرستار از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال جاری را یکی از اقدامات بسیار مهم و موثر برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز در حوزه سلامت دانست و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز تلاش می کند تا حد توان و امکان از سهمیه مناسبی از این تعداد استخدام جدید برخوردار شود.

وی از جذب نخبگان دانشگاهی آذربایجان شرقی با برگزاری آزمون های اختصاصی توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد و با بیان اینکه این موضوع یکی از برنامه های اولویت دار و محوری این مجموعه است، یادآور شد: فراخوان های این نوع جذب منتشر شده و تاکنون نیز تعدادی جذب نظام سلامت استان شده اند که این اقدام با قدرت بیشتر در ماه های آینده نیز تداوم می یابد.

جنتی با اشاره به اینکه برای تحقق برنامه راهبردی و با هدف جذب نخبگان برای فعالیت در بخش های مختلف دانشگاه علوم پزشکی تبریز اقدامات اولیه و اداری از ابتدای امسال انجام شده است، ادامه داد: به تدریج تعدادی از نخبگان با همکاری و هماهنگی بنیاد نخبگان جذب دانشگاه علوم پزشکی تبریز می شوند.

وی اضافه کرد: در دستگاه‌های اجرایی استان نیز تیمی حرفه‌ای شامل گروهی از اساتید دانشگاه، حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع، مدیریت منابع انسانی و افراد متخصص واجد شرایط از طرف سازمان امور استخدامی برای انجام مصاحبه های تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مستقر شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به فعالیت های عمرانی کلان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: طی سالجاری بیش از ۱۰ هزار مترمربع به فضاهای آموزشی، درمانی و بهداشتی استان اضافه شده است و به همان میزان نیز طرح عمرانی کلنگ زنی شده است که تامین نیروهای انسانی این واحدها جزو دغدغه های اصلی ماست.

جنتی نیازمندی ها و کارکردهای نظام سلامت را بسیار وسیع و راتر از تصور دانست و با اشاره به انواع مشکلات و چالش های این حوزه، اظهار کرد: در حال حاضر آذربایجان شرقی به بیش از ۶ هزار تخت بیمارستانی نیاز دارد که تامین و تجهیز این تعداد تخت به اعتبارات بسیار هنگفت که خارج از توان دولت است، نیازمند می باشد.

وی با بیان اینکه به کارگیری این تعداد تخت بیمارستانی همراه با نیروی انسانی مورد نیاز، عزم جدی دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز مشارکت آحاد جامعه به خصوص خیران سلامت را می طلبد، خواستار مشارکت و همکاری خیران و نیکوکاران برای تامین نیازهای حوزه بهداشت و سلامت آذربایجان شرقی شد.

جنتی اظهار کرد: با توجه به فرسودگی بخش عظیمی از مراکز درمانی آذربایجان شرقی، همکاری با خیران می تواند در بازسازی و نوسازی فضاهای فیزیکی بیمارستان ها کمک شایانی به دانشگاه علوم پزشکی کند.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

این دانشگاه ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.

About Author