سدسازی ترکیه بر رود ارس تبعات جدی تأمین آب را رقم زده است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: اقدامات کشور ترکیه در سدسازی بر بستر رودخانه ارس مشکلات جدی را در تأمین آب استان و استان‌های همجوار رقم زده است.
به گزارش ساقی آذربایجان، جلال آفاقی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با محوریت بحران آب در استان اظهار کرد: اهمیت آب و نقش حیاتی آن در اقتصاد و سلامت هر کشور بر کسی پوشیده نیست و متولیان و مسئولان آب در استان ما نیز با توجه به این حساسیت موضوع کم آبی را مدیریت کنند.
وی تصریح کرد: استان اردبیل به ویژه دشت مغان یکی از مناطق استراتژیک اقتصادی در تأمین بخش بزرگ محصولات کشاورزی در کشور است که باید ذخایر آبی آن حفاظت شده و به عنوان یک مسئله مهم اقتصادی به آن نگریسته شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: با توجه به اقدامات کشور ترکیه در سدسازی بر بستر رودخانه ارس و مشکلات و تبعات جدی آن بر تأمین آب استان و استان‌های همجوار، مسئولان باید با پیگیری‌های جدی و بین‌المللی جلوی این اقدام ترکیه را بگیرند.
آفاقی افزود: جلوگیری از سدسازی‌ها بر روی رودخانه ارس و محفوظ نگه داشتن حقابه جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن می‌طلبد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مسلماً تنش آبی سبب وقوع بسیاری از جرایم و آسیب‌ها خواهد بود بنابراین توجه جدی به این مسئله ایجاب می‌کند تا اقدامات اساسی در حوزه اصلاح الگوی مصرف، تغییر الگوی کشت، بهینه‌سازی مصرف با بهره‌مندی از ظرفیت نهادهای فرهنگی صورت گیرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل اضافه کرد: نقش رسانه‌ها و ظرفیت‌های صدا و سیمای ملی در آگاهسازی‌های عمومی از وضعیت آب بسیار جدی است و فعالان اجتماعی نباید از کنار آن با بی‌تفاوتی عبور کنند.

About Author