سرانه وصول شهرداری تبریز از هر شهروند ۲۰ میلیون تومان !

اختصاصی ساقی آذربایجان/ به قلم: وحید خدادادی

بحبوحه کشمکش های بعضا نامحترمانه مابین اعضای شورای شهر تبریز با خود و اعضای شورا با شهردار همزمان شد با تقدیم لایحه بودجه ۳۰ همتی شهرداری تبریز و به نظر می رسد این لایحه و ارقام آن زیر برف چهارشنبه سیاه ماند و پرداختی نسبت به آن صورت نگرفت. متعاقب آن و در جلسه اخیر شورا یکی از اعضا که اخیرا نقش وکیل مدافع شهردار را بازی می کند با تعریف و تمجید های کذایی و آنچنانی از این مجموعه، رقم ۳۰ همت را بعنوان یکی از نقاط مثبت آقای شهردار معرفی کرد که در مقالی جدا به آن پرداخته شد. بجز تهران که پایتخت به حساب می آید و داستانش با دیگر شهرها متفاوت است، تنها شهرهای شیراز و مشهد به جهت آنکه جزو مقاصد اصلی گردشگری در کشور ما به حساب می آیند، لایحه بودجه سال بعد را بیشتر از تبریز بسته اند که فاصله بین شیراز و تبریز هم بسیار جزیی است. بی تردید این دو شهر روی درآمدهای توریستی حساب ویژه باز کرده اند و بخشی از منابع تامین بودجه را از همین محل می دانند. اصفهان هم با آن که هم مقصد گردشگری است و هم به مراتب از تبریز توسعه یافته تر، حدود یک همتی کمتر لایحه اش را بسته است.
شهرداری ریالی از دولت ومنابع مالی آن درآمد ندارد و همه آورده اش از جیب شهروندان تبریزی است. متعاقب این موضوع شهردار هم در گفتگویی از آغاز ۹۳۰ پروژه عمرانی در سال بعد سخن گفته است! خبر آغاز این پروژه ها درست زمانی اتفاق می افتد که مقبره الشعرا همچنان پادرهواست، آسفالت اساسی شریان های اصلی شهر راه به جایی نبرده و مشکلاتی عدیده در رابطه با ناوگان اتوبوسرانی و تجهیزات خدماتی در حوزه های مختلف شهرداری وجود دارد و این اتفاق چنین تلقی را در افکار عمومی ایجاد کرده که آیا شهرداری هم به تاسی از دولت مستقر نمی توانست ابتدا پروژه های در زمین مانده و نیمه تمام را تکمیل نماید؟
این عدد ۳۰ هزار میلیارد را چنانچه شورا مصوب نماید، باید ظرف ۱۲ ماه از جیب مردم تبریز تامین کرد از آن جهت که منابع دیگری نظیر درآمدهای حوزه گردشگری و مباحث سرمایه گذاری محلی از اعراب نیست. مناقصه های این ۹۳۰ پروژه ای که شهردار به آن اشاره کرده به جهت رعایت فصل کاری باید در ماه های اول سال صورت گیرد و پیمانکاران هم مشخص شوند و این اقدامات به فرض تحقق رقم ۳۰ همتی بودجه صورت می گیرد و دو حالت در این بین وجود دارد، یا این رقم محقق خواهد شد و یا نخواهد شد. تحقق آن از جیب مردم است و بیشتر از محل تعرفه عوارض محلی و اگر تحقق نیابد به دیون سال بعد شهرداری اضافه خواهد شد. در هر دوحالت افزایش رقم لایحه بودجه با این شدت ظلم به شهر و شهروندان است. صحبت از افزایش ۴۰ درصدی تعرفه عوارض محلی است و این یعنی بالابردن هزینه های تمام شده ساختمان و نگاه درآمد محور به تخلفات ساختمانی! این نوع نگاه و نحوه درآمدزایی به افزایش سرسام آور قیمت مسکن و بالارفتن تورم می انجامد فلذا بالابردن کذایی رقم لایحه بودجه افتخار نیست و البته این اقدام زمانی قابل تحسین بود که محل درآمدهای جدید برای شهرداری تعریف می شد و مثلا اعلام می کردند که ما در فلان کارخانه سرمایه گذاری کرده بودیم و این مقدار سود عاید مجموعه شده و از این محل رقم بودجه را افزایش داده ایم.
فعلا در این شهر هیچ پروژه سرمایه گذاری نداریم و هر چه هست بسته به جیب مردم است و از محل فروش اموال و این در حالی است که خود این اموال پشتوانه مالی و اعتباری شهرداری در روزهای سخت است و حال آنکه ما چنین سرمایه ای را هم به فنا می بریم. اگر جمعیت تبریز را حدود یک و نیم میلیون نفر حساب کنید هر شهروند تبریزی اعم از اناث و ذکور، صغیر و کبیر باید سال آینده برای تحقق این عدد ۳۰ هزار میلیاردی حدود ۲۰ میلیون تومان بپردازد که رقم قابل ملاحظه ای است. فرض محال، محال نیست و کاش روزی از راه برسد که مخارج شهرداری عمدتا از محل درآمدهای پایدار و سرمایه گذاری های صورت گرفته باشد و نه از جیب مردم. ساقی آذربایجان آماده است با تشکیل میزگردهای تخصصی و مصاحبه با مسئولین امر در شورای شهر و شهرداری تبریز در جهت تنویر افکار عمومی و تبیین اهداف مدیریت شهری در کیفیت مشارکت مردم در اداره امور شهر و برنامه های این نهاد برای توسعه و عمران و آبادانی تبریز نسبت به انجام وظیفه رسانه ای خود اقدام نماید تا مردم در جریان امور شهر و ضرورت و اهمیت مشارکت آنان در اداره شهر قرار بگیرند و این رسانه پل ارتباطی بی واسطه بین مردم و مسئولان باشد.

About Author