سوء مدیریت هایی که برای تبریز گران تمام شد

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

حدود یک سال از عمر شورای ششم می گذرد و بررسی عملکرد شورا و اقدامات صورت گرفته در این یک سال هر کدام می توانست دلایلی باشد تا نمایندگان مردم در پارلمان شهری به بیان نکته نظرات خود بپردازند. در همین ارتباط با آقای دهقان نژاد عضو محترم شورای اسلامی کلانشهر تبریز و رییس کمیسیون حقوقی و تحقیق و نظارت شورا به گفتگو نشستیم.
دهقان نژاد معتقد است که عملکرد شورا می توانست بهتر از این باشد و عمده تلاش خود و مجموعه شورا را در راستای حل مشکلات زیر ساختی عنوان کرد. در ادامه مصاحبه روزنامه ساقی آذربایجان با این عضو شورا از نظرتان می گذرد:

ساقی آذربایجان: به عنوان رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت با توجه به یک سالگی شورای ششم ، عملکرد این دوره از شورا را چگونه ارزیابی می کنید؟
دهقان نژاد: امروز در کسوت مسئول حساس ترین کمیسیون شورای شهر به جرات می گویم با وجدان و بطورجدی عمل کرده ام و در عمل به مرّ قانون با کسی تعارف ندارم و در راستای عمل به وظایفم با توجه به تعصبی که به مردم شهرم و تبریز دارم از دشمن تراشی هم ابایی ندارم. معتقدم که عملکرد شورای شهر و شخص بنده می توانست در طول این یک سال خیلی بهتر از این باشد اما با توجه به شرایط موجود عملکردمان قابل قبول بود. در ارائه گزارش کار به مردم ابایی از کسی ندارم زیرا که معتقدم شهرداری شیشه ای بسیاری ازمشکلات را مرتفع خواهد کرد. در این دوره با شناسایی نقاط حادثه خیز شهرداری به جد پیگیر امور حقوقی و عملکردی پیمانکاران و شرکت ها در کمیسیون مربوطه هستیم و مقابل هر قراردادی که به زیان شهر و شهرداری باشد خواهیم ایستاد. متاسفانه باید بگویم که در گذشته قرارداد هایی منعقد شده است که نه تنها شهرداری به حق و حقوق خود نرسیده بلکه امروز به پرداخت میلیون ها تومان در ماه محکوم شده و این پول را باید از جیب مردم پرداخت نماید. در نهایت باید بگویم که در گذشته شهر و شهرداری از بابت قراردادهای ضعیف ضررهای بسیاری متحمل شده است و هیچ نظارتی بر قراردادهای شهرداری وجود نداشته است. اکثر قراردادهای شهرداری تبریز ایراد دارد، یا به نفع شهرداری است و سرمایه گذار در آن مغموم شده و یا بالعکس آن بوده است.

ساقی آذربایجان : قضیه انسداد ورود نیرو به شهرداری به کجا رسید؟
دهقان نژاد: در مورد انسداد تحمیل نیروهای مازاد بر بدنه شهرداری تبریز ، به محض شروع بکار شورای ششم طرح مسدود سازی استخدام های غیرقانونی و مازاد را فعال کردیم. در چارت اداری مجموعه شهرداری تبریز اصولا می بایست ۳۸۳۸ نفر به کار گرفته می شد و حال آن که شهرداری تبریز در وضعیت فعلی بیش از ۱۶ هزار نفر حقوق بگیر دارد که از بیت المال پرداخت می شود و رقم قابل ملاحظه ای است که در شرایط رکود شهرداری حتی توان پرداخت حقوق کارکنانش را ندارد. از این رو در این دوره و در همان بدو کار همه اعضای شورا و مدیران شهرداری را موظف کردیم تا فکر جذب نیرو را از سر بیرون کنند.

ساقی آذربایجان : به هزینه های بی مورد و بار مالی اضافی بر مجموعه شهرداری اشاره کردید، آیااحساس نمی کنید که بخش عمده ای از پروژه های شهری از ضرورت و نیاز لازم برخوردار نیست؟
دهقان نژاد: در گذشته این موارد پرشمار بودند حتی تخلف را هم بصورت قانونی انجام می دادند !برای مثال بوده که یک شرکت خاص در طول یک هفته دوبار برنده مناقصه شود! و با دغدغه شما موافقم که پروژه های غیر ضروری در شهر بسیار است و حتی بوده مواردی مثل پل روگذر انتهای رسالت و یا ارتش که بدون مطالعه کلنگ زنی و اجرا شده و بعضا هزینه های اضافی بر شهرداری تحمیل کرده است.

ساقی آذربایجان : نظرتان در کمبود فضای سبز در شهر چیست؟ میزان فضای سبز موجود کمتر از میزان استاندارد است؟
دهقان نژاد: من معتقدم در بحث گسترش فضای سبز ما نباید دنبال هزینه های میلیاردی برای ایجاد پارک های جدید باشیم، با توجه به شرایط اقتصادی ووضعیت مالی شهرداری و با توجه به این که ایجاد پارک جدید هزینه های تملک و … دارد میتوانیم ۲۹۰ پارک موجود در شهر را تجهیز و تکمیل کنیم از آنجهت که بعضا به جهت نبود امکانات ابتدایی برخی از پارک ها غیر قابل استفاده مانده است.

ساقی آذربایجان : به شهرداری و شورای شیشه ای اشاره کردید، در پروژه میدان آذربایجان چه خبر است و چرا این طرح به این شکل اجرا شد؟
دهقان نژاد: باید بدون تعارف بگویم که میدان آذربایجان هم بیت المال را خالی کرد هم آبروی تبریز را برد! کلا در پروژه هایی که بحث حفاری وجود دارد، به جهت عدم شفافیت تخلفات گسترده ای صورت می گیرد! طبق اطلاعاتی که دارم کل شمع مورد نیاز برای ساخت این میدان ۵۰۰ عدد بود، در حالی که چند صد شمع اضافی در این پروژه به کار رفته است، و این در حالی است که در آن برهه قیمت هر شمع ۱۵ میلیون تومان بود و شما حساب کنید چند صد شمع اضافی چه رقم هنگفتی می شود! بعد حساب کنید که پروژه خاک برداری داشته و معلوم نیست چند کامیون خاک از آن جا خارج شده است! و در نهایت اینکه آیا اجرای آن پروژه به آن شکل گسترده نیاز بود؟ و اگر تنها یک رمپ از اتوبان پاسداران به سمت میدان جهاد زده شود، مشکل ترافیک آن منطقه حل می شد.

ساقی آذربایجان : به بحث قراردادها اشاره کردید، در قرارداد پارک حاشیه ای خیابانهای تبریز چه اتفاقی افتاده و این همه حاشیه و جنجال بر سر چیست؟
دهقان نژاد: تخلفات محرز است! در این فقره بخصوص هم شهرداری مقصر است و هم شرکت مذکور و باید بگویم که قرارداد فی مابین بدون ایراد نبوده است .در واقع به دلیل روشن نبودن قرارداد بعضا مواردی بوده که پارکبانان هر رقمی را که دلخواه شان بود از شهروند اخذ می کردند و البته این مورد صرفا به آذرپارک محدود نمی شود و شرکت قبلی هم تخلفاتی مرتکب شده بود و همه این موارد به قرارداد های نامناسب برمی گردد .شهرداری بارها به پیمانکارپروژه اخطار داده است، ولی چون قراردادها محکم نبوده است باید دنبال تکمیل ادله ها برویم و برای ورود به ماده ۳۸ با مشکل مواجهیم! البته مقاومت هایی هم از بدنه شورا برای عدم برخورد در این رابطه صورت گرفته که قابل تامل وملاحظه است!

ساقی آذربایجان : نظرتان در مورد پروژه های نیمه کاره نظیر آیسان، پارک بزرگ و هشت بهشت تبریز چیست؟
دهقان نژاد: پروژه هایی نظیر هشت بهشت ، آیسان و چندین پروژه مشابه که با مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته تابلویی برای سرمایه گذار گریزی در شهر هستند ، چرا که سرمایه گذار از سرنوشت اینگونه پروژه های نیمه تمام و بلانکلیف می تواند سرنوشت قراردادهای جدید را هم متوجه شود .

ساقی آذربایجان : طرح شفاف سازی مالی شهرداری به کجا رسید؟
دهقان نژاد: در بدنه سیستم شهرداری در این فقره هم مقاومت هایی دیده می شود. شهرداری باید اجازه دسترسی به قراردادها را اقلا برای اعضای شورا فراهم نماید و از سویی باید میزان دریافتی پرسنل شهرداری به صورت شفاف در اختیار عموم قرار گیرد. ما به عنوان شورا و نماینده مردم این مهم را عملی خواهیم کرد و میزان دریافتی ماهیانه در اختیار افکار عمومی قرار می گیرد. در تلاش هستیم این سیستم را در مجموعه شهرداری هم عملیاتی کنیم و بی شک آن را انجام خواهیم داد. شفافیت وموضوع حمل و نقل عمومی و مترو جزو خطوط قرمز من است و امکان ندارد که سرسری از این موضوعات رد شوم و موضوع شفافیت و روراستی با مردم را تا آخرین روز نمایندگی دنبال خواهم کرد.

ساقی آذربایجان: از اینکه در این گفتگو شرکت کردید متشکریم.
دهقان نژاد : بنده هم از روزنامه وزین ساقی آذربایجان که همواره پیگیر مطالبات مردم بوده و به رسالت مطبوعاتی و رسانه ای خود عمل می کند صمیمانه تشکر می کنم.

About Author