به قلم: وحید خدادادی

چند روزی اســت که فضای سیاســی کشور درگیر دومین اســتیضاح وزیر صمت اســت. پیش تر و در بحبوحه حوادث بعد از فوت خانم مهسا امینی بحث اســتیضاح برای بار اول مطرح و وی از مرحله اول به سلامت عبور کرد. بلبشوی حاکم بر بازار خودرو به اندازه ای اســت که به محض مطرح شدن استیضاح دوم فقط در یک قلم خودرو (دناپلاس) شاهد ریزش ۸۰میلیونــی در بازار بودیم. وزارتخانه ای که هر دم از باغش بری می رسد، یک روز واردات خودرو را آزاد و روز دیگــر ممنوع می کنــد و بحث واردات کالای دســت دوم را پیــش مــی کشــد و همچنان
بــازار خودرو یکــی از پرتلاطم ترین بازارهاســت.
در بهارســتان نیز جدال لفظی بیــن نمایندگان موافق و مخالف بالاگرفت و نهایتا در جبهه مخالفین خبری از سوی بیگی نماینده تبریز در فضای رسانه ای منتشر شــد که بهت و حیرت افکار عمومی را برانگیخت. خبر واضح و روشــن است، ۷۵خودروی شاسی بلند ناقابل برای فرار وزیر از تیغ استیضاح! این جمله تمام آوازه و اعتبار مجلس انقلابی را که از بدو تاســیس حواشی بســیاری داشته اســت، تحت الشــعاع قرار داد. افشــاگری به همین مورد ختم نشــد و ابتدا چند نماینــده دیگر در مقام تایید ایــن ادعا برآمدند و در وهله بعدی افشــاگری ها دامــن دولت را نیز گرفت. بیگــی باز به صراحت اعلام کــرد که رئیس جمهور در جریــان این هدیه قرار داشــته و معــاون اجرایی قالیباف هم به همین منظور برکنار شــده است. مورد بعــدی مربوط به تماس تلفنی نیکزاد بود که از بیگی خواســته بود تا اعلام کند که هیئت رئیســه مجلس در جریان این رشــوه کلان قرار نداشــته و بیگی این خواسته را نپذیرفته است. وزیر به جای روشنگری و حل موضوع مســیر دادستانی در پیش گرفت و نهایتا نماینده تبریز احضار شــد و در ادامه وی نیز متن نامه خود به هیــات نظارت بر رفتار نمایندگان و لیســت نمایندگان را منتشر کرد.
در این بین این نماینده مردم تبریز نه تنها صرفا در بهارستان که در فضای رسانه ای و سیاسی کشور هم مورد هجمه قرار گرفت و نمایندگان هم زبان و همشهری هم ، زبان در کام گرفتــه و نه تنها جیک نزدند بلکه بعضا در مقام حمایت از وزیر قلم و قدم و سینه زدند.
پرواضح اســت که در نقطه مقابل بخش عظیمی از دیدگاه های سیاســی این نماینــده تبریز قرار داریم و بخصوص پیشــینه سیاســی او هرگونــه همفکری و هــم مســلکی بــا وی را امری دشــوار کــرده اما انصــاف هــم نیســت در روزهایی کــه وی یکه و تنها در وادی افشــاگری در هــر جهت مورد هجمه اســت، ســکوت اختیار کرد. جالب اســت وی از ســوی دولتی واشــخاصی مورد هجمه قــرار گرفته که قــرار بوده نهضت ســوت زنی بــه راه اندازد و به کســانی که تخلفات را افشــا کنند، جایزه بدهد و گشــت ارشــاد مســئولان به راه بینــدازد. بجای
بررســی موضوع و تحقیقات گســترده افشــاگر را منکوب می کنند و همان داســتان همیشگی عوض شدن جای جلاد و شــهید شده است! این دیگر چه بساطی اســت و شما چرا شــیپور را از سر گشادش می زنید؟ بهرحال تا نباشــد چیزکــی مردم نگویند چیزها و اینکه معاون اجرایی ســر موضوعی برکنار شــده و لیســت نمایندگان منتشــر شــده نمی تواند کــه از بیخ و بن کذب باشــد! نگذاریم شــرایط به گونــه ای پیش برود که دیگر کســی میل و رغبتی برای افشــای مســائل پشــت پرده پیدا نکنــد و برما رســانه های محلی اســت که در گرماگرم حمایت رســانه هــای خاص از وزیــر صمــت و حمله های گوبلــزی به بیگی پشــتش درآییم، نــه در حمایت از بیگــی در حمایــت از عدالــت و همان داســتان سوت زنی که دولت سنگ آن را به سینه می زند و در اولین آزمونش مردود شد.
وزیر صنعت بــا رای نمایندگان مجلــس از وزارت خداحافظــی کــرد امــا با تغییــر یک یــا دو وزیر و مســئول و … و افشاگری یک بار و دوبار ، نمی توان انتظار داشــت تا شاهد سیستم دولتی سالم و عاری از هرگونه فساد بود بلکه باید راه مطالبه گری و عدالت طلبی را دســت در دســت هم ادامه تا تــا بلکه بتوان اژدهای فساد را که بر روی همه ارزشهای اخلاقی و اجتماعی میهن عزیزمان چنبره زده نابود کرد. به امید آن روز/. 

About Author