سیب های آذربایجان ، به سود دلاّلان ، رها شده کنار جاده ها !

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از عدم اجرایی شدن قیمت مصوب خرید تضمینی سیب صنعتی در آذربایجان غربی انتقاد کرد ه است.
سیدسلمان ذاکر در گفتگو با مهر با بیان اینکه امسال هم متأسفانه بازار سیب صنعتی به یکی از مشکلات بخش کشاورزی استان تبدیل شده است، افزود: با وجود اعلام خرید تضمینی سیب صنعتی از سوی دولت همچنان سیب‌های صنعتی در جاده‌ها انباشت شده و در حال فاسد شدن هستند.
وی با تاکید بر اینکه دولت امسال اقدام به خرید تضمینی سیب صنعتی با قیمت یک هزار و ۴۶۰ تومان کرد اما این اقدام در حد مصوبه مانده و اجرایی نشد، اظهار کرد: هر چند هزینه‌های تولید سیب رقم بالایی از این میزان هست اما همین قیمت هم اجرایی نشد تا باغداران استان همچنان متضرر شوند.
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۳۰۰ هزار تن سیب صنعتی استان در کنار جاده‌ها انباشت شده و با قیمت ناچیزی در حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان خریداری می‌شود، ادامه داد: باید برای بازار سیب صنعتی استان چاره اندیشی شود.
ذاکر در خصوص عدم همکاری کارخانجات صنایع تبدیلی استان برای خرید سیب صنعتی گفت: به دلیل مشخص نبودن قیمت و عدم اجرای قیمت خرید تضمینی سیب کارخانجات تمایلی به خرید سیب صنعتی ندارند.
وی با بیان اینکه دلالان و واسطه‌ها در تعیین قیمت سیب صنعتی استان تعیین کننده شده‌اند، افزود: نبود نظارت بر خرید تضمینی سیب صنعتی و عدم برنامه ریزی اصولی مسئولان متأسفانه همانند سال‌های گذشته واسطه‌ها و دلالان سود باغداران را به جیب می‌زنند و باغداران استان متضرر شده‌اند.
اظهارات نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان جهاد کشاورزی از عدم همکاری کارخانجات صنایع تبدیلی استان برای خرید سیب صنعتی گلایه مند هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی معتقد است : صنایع تبدیلی و کارخانه‌های استان در زمینه عدم خرید سیب صنعتی با یکدیگر متحد شده‌اند و ترجیح می‌دهند سیب صنعتی و غیر بهداشتی را از دلالان خرید کنند تا متنفع شوند و این به ضرر کشاورزان است.
در کنار انتقادات نماینده مردم ارومیه و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از وضعیت بازار سیب صنعتی اما مدیر تعاون روستایی استان می‌گوید، از چهارم مهرماه سال جاری دولت اقدام به خرید سیب صنعتی از باغداران استان کرده است که روند مطلوبی دارد.
شهریار حیدری با بیان اینکه در ۹ شهرستان حدود ۶ هزار تن سیب صنعتی توسط کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی خریداری شده و ۱۲ هزار تن نیز در مراکز خرید دولتی موجود است که به تدریج به کارخانه‌های داخل و خارج استان ارسال می‌شود، می‌گوید، خرید تضمینی سیب صنعتی در راستای حمایت از باغداران استان و همچنین به منظور جلوگیری از فساد و ضایعات سیب‌های تولیدی، افت قیمت‌ها و جلوگیری از واسطه گری و حمایت از تولید، در ۴۰ مرکز خرید در سراسر استان ادامه دارد.
آذربایجان غربی با تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی رتبه نخست تولید سیب کشور را داراست که ۳۰ درصد آن به سیب صنعتی تبدیل می‌شود.
در آذربایجان شرقی نیز وضعیت رضایت بخش نیست . بعنوان مثال شهرستان اهر سومین قطب تولید سیب در استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود اما متأسفانه در حال حاضر سیب‌های درجه سه در کنار جاده‌ها ریخته شده و چاره‌ای جز خرید تضمینی نیست اما در این میان نباید از نقش دلالان و واسطه گران نیز غافل شد که کشاورزان نیز از این موضوع به تنگ آمده‌اند.
حالا سومین قطب تولید سیب در استان آذربایجان شرقی از نبود صنایع تبدیلی رنج می‌برد و با بی میلی سرمایه گذاران در این بخش، احداث واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی میسر نمی‌شود چرا که این بخش، نیازمند سرمایه گذاری‌های کلان است.

آغاز خرید تضمینی سیب در شهرستان اهر
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر در گفت و گو با مهر گفت: سیب‌های درجه ۳ زیر درختی باید به کارخانه برود و راه دیگری وجود ندارد و در مورد نحوه خرید و فروش این سیب‌ها در کنار خیابان‌ها نیز باید سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز خرید و فروش را صادر کند تا در مکان‌هایی مشخص انجام شود.
هم‌اکنون در تعاونی روستایی اهر سیب درجه ۳ زیر درختی به قیمت ۱,۴۶۰ تومان خرید می‌شود.

نبود صنایع تبدیلی در شهرستان اهر
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر در خصوص عوامل ریزش سیب درختان این منطقه توضیح داد: به هر حال ریزش ۵ تا ۱۵ درصدی سیب‌ها اتفاق خواهد افتاد اما در بعضی مواقع عوامل دیگری مانند تگرگ و بادهای شدید، عدم نشستن سموم بر روی میوه‌ها نیز دخیل می‌شوند و هر چقدر هم که این کار به‌صورت علمی انجام شود، باز هم ریزش سیب وجود خواهد داشت.
وی گفت: اگر این اتفاق نمی‌افتاد، کشاورز محصول خود را با قیمت واقعی می‌فروخت و منفعت لازم را کسب می‌کرد اما متأسفانه به دلیل ریزش میوه‌ها کشاورزان مجبور می‌شوند محصولات خود را به قیمت ۱,۴۶۰ تومان به تعاونی روستایی بفروشند.
شهرستان اهر بعد از شهرستان‌های مراغه و میانه سومین قطب تولید سیب در آذربایجان شرقی است که بیش از ۷۵۰۰ هکتار باغ در اهر وجود دارد.
وی در پاسخ به سوال در خصوص علت نبود صنایع تبدیلی در اهر افزود: یک کارخانه صنایع تبدیلی با ظرفیت ۱۵ هزار تن در جاده مشکین برای تولید پوره سیب، لواشک، آب سیب و … احداث شده است اما به دلیل نزدیکی به یک واحد دامداری پروانه این کارخانه از سوی سازمان غذا و دارو صادر نشده‌است که از طریق فرماندار اهر پیگیر این موضوع هستیم تا این مشکل حل شود.
اکبر فتحی ادامه داد: تلاش بر این است تا همه دستگاه‌های مربوطه به سوی حذف دلالی و بهره بردن باغداران از سود واقعی معطوف شوند.
فتحی در پایان گفت: باغداران تا آخر مهر ماه فرصت دارند سیب صنعتی خود را به صورت تضمینی به مراکز خرید تعیین شده، حمل و با نظارت اعضای کمیسیون خرید شامل نمایندگان تعاون روستایی، جهاد کشاورزی و نظام صنفی تحویل نمایند.

وجود ۱۰ سردخانه مخصوص سیب در شهرستان اهر
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با مهر گفت: ۱۰ سردخانه مخصوص سیب در شهرستان اهر وجود دارد که علاوه بر آن دو کارخانه فرآوری سیب نیز در این شهرستان وجود دارد اما نیاز به افزایش واحدهای صنایع تبدیلی را می‌طلبد.
ایاز برنو با اشاره به ظرفیت ۵۵ هزار تنی در ۱۰ سردخانه مخصوص سیب در شهرستان اهر افزود: در حال حاضر با وجود یک کارخانه فرآوری در این شهرستان، نیازمند سرمایه گذارانی هستیم که یک کارخانه دیگر نیز راه‌اندازی شود.
تا کنون ۱۰ سردخانه به ظرفیت ۵۵ هزار تن احداث و قابل استفاده است و سه سردخانه دیگر نیز با ظرفیت ۱۵ هزار تنی در حال ساخت است.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با مهر گفت: خوشبختانه در حال حاضر با آغاز خرید تضمینی سیب در شهرستان اهر، با قیمت ۱,۴۶۰ تومان به فروش می‌رسد.
احمد محرم زاده ادامه داد: با ابلاغ مصوبه به استان آذربایجان غربی و با پیگیری‌های انجام گرفته، این مصوبه شامل شهرستان‌های مرند، میانه، مراغه و اهر نیز شده و با ادامه روند خرید تضمینی سیب، تاکنون ۲۵۰ تن خریداری شده است.
ایاز برنو افزود: در حال حاضر مشکل اصلی نبود صنایع تبدیلی در این منطقه است و در این برهه خریداری سیب با قیمت مناسب، یک اقدام خوبی بود تا سیب در دست کشاورزان نماند.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: متأسفانه دولت در این رابطه اقدامی انجام نمی‌دهد و نیازمند سرمایه گذار شخصی هستیم.

افزایش بی رویه قیمت کود و سم
یکی از باغداران اهری نیزگفت: سیب‌های زیر درختی به عنوان سیب درجه سه شناخته می‌شوند و فرقی هم ندارد که زیر درختی باشد و یا چیده شده که در هر صورت، همه را به قیمت ۱,۴۶۰ تومان از ما خریداری می‌کنند که در این صورت، سایر هزینه‌ها از جمله کود و سم از جیب کشاورزان می‌رود.
علی واحدی ادامه داد: در حال حاضر سیب درجه یک را هم به قیمت ۶ هزار تومان از کشاورزان نمی‌خرند که یکی از اصلی‌ترین عامل، وجود دلالان است و زمانی می‌توانیم سود کنیم که سیب‌ها را بیشتر از ۶ هزار تومان بفروشیم که در غیر این صورت، کشاورزان ضرر خواهند کرد.
این کشاورز اهری گفت: در حال حاضر قیمت کود پتاسیم که قبلاً به قیمت ۵۰ هزار تومان خریداری می‌شد متأسفانه تا ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافته است که کشاورز خرید توان کود پتاسیم با چنین قیمتی را ندارد.
واحدی بیان کرد: من از کودکی در باغات و زمین‌های کشاورزی بزرگ شده‌ام اما متأسفانه اکنون به شغل دوم روی آورده‌ام چرا که به دلیل مشکلات موجود در کشاورزی، دیگر نمی‌توانم آن گونه که باید از کشاورزی، امرار معاش کنم.
این روزها کشاورزان آذربایجان سیب‌های درجه ۳ را با قیمت تضمینی به فروش می‌رسانند تا دست طمع دلالان را کوتاه کنند اما در حال حاضر، سومین قطب تولید سیب در استان آذربایجان شرقی، چشم به راه سرمایه گذارانی است که برای تأسیس واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی قدمی بردارند./ آناهیتا رحیمی

About Author