شورانشینان چه خواسته هایی از دولت و مجلس دارند؟

جلسه فوق العاده شورای کلانشهر تبریز با حضور نمایندگان مجلس در محل عمارت قدیمی شهرداری تبریز برگزار شد.

جلسه فوق العاده امروز شورای شهر تبریز به ریاست حجت الاسلام رسول برگی و با حضور نمایندگان مجلس برگزار شد.

دستور جلسه اول

دستور اول جلسه امروز شورا به بررسی مشکلات کلانشهر تبریز پرداخت.

فریدون بابایی اقدم، عضو شورا در این رابطه گفت: در ماده ۱۲ با صراحت اعلام شده بخشی از مساکن باید در مناطق حاشیه نشین ساخت شود ولی در هیچ کدام از شهر ها این

اتفاق نیفتاد. شهرداری تبریز می خواهد در مناطق شهرک جوانان، مسکن بسازد ولی مطمن هستم‌ از منابع مالی به مشکل برخورد خواهد کرد امیدواریم نمایندگان مجلس بتوانند بودجه ملی تامین کنند.

علی نوای باغبان، عضو دیگر شورا نیز افزود: حق بیمه تامین اجتماعی افزایش پیدا کرده است و در این رابطه باید تجدید نظر شود. همچنین در خصوص باز آفرینی محلات، ۷۰ درصد به عهده دولت بوده و ۳۰ درصد به عهده شهرداری می باشد و دولت نباید از هزینه ها شانه خالی کند چرا که شهرداری نمی تواند از عهده این هزینه ها بر بیاید.

وی خاطرنشان کرد: چند ماه بعد در تبریز همایش سرمایه گذاری در سطح بین المللی برگزار خواهد شد. در این مورد برای ما کمک کنید تا بتوانیم پروژه های راکد را تکمیل کنیم.

روح الله رشیدی، عضو شورا در ادامه اظهار داشت: در رابطه با مسکن سازی، دولت هزینه ها را به گردن مردم می اندازد و در تولید مسکن اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی همچنین تاکید کرد: در مورد رینگ شمالی آب تبریز، از حاشیه شمالی تبریز اعتراضات را خواهید شنید و مردم این منطقه در فصل تابستان با افت فشار آب مواجه خواهند شد؛ دولت باید کمک کند تا رینگ شمالی تکمیل شود.

شهرام دبیری، عضو شورا در این دستور جلسه تصریح کرد: فاینانس خط ۲ مترو باید تکمیل شود؛ کمربندی میانی دوم تبریز به کندی پیش می رود و باید برای این پروژه‌ بودجه ملی تامین شود.

غلامرضا احمدی، عضو دیگر شورا اذعان داشت: تمامی مسائل مطرح می شود ولی متاسفانه پیگیری آنها کند پیش می رود. مثل همین اتوبان تبریز که به صورت لاک پشتی پیش می رود!

وی افزود: بافت فرسوده و حاشیه نشینی تبریز از معضلات بزرگ است و اگر بودجه دولت نباشد قطعا بازآفرینی شهر پیش نمی رود.
احمدی تاکید کرد: کمک های دولت در حمل و نقل عمومی قابل پیگیری است. اگر بتوانیم از سهمیه مناطق آزاد برای واردات خودرو استفاده کنیم می توانیم در حمل و نقل عمومی استفاده کنیم.

محمدحسن اسوتچی، عضو‌شورا در این خصوص گفت: ورود نیرو به شهرداری تبریز در دوره های قبلی به صورت بی ضابطه انجام شده است.
وی ادامه داد: در مورد تبدیل وضعیت کارکنان اگر در این مجلس تکلیفش مشخص نشود تقابل ایجاد خواهد شد و امیدواریم که این موضوع حل شود.

پرویز هادی، عضو دیگر شورا نیز بیان کرد: مجموعه یادگار امام یک پتانسیل بزرگ رای شهر تبریز است و برای تکمیل آن باید از طریق دولت بودجه جذب کنیم که این از توان اداره ورزش و جوانان خارج است.

یاسین بجانی، عضو شورا در ادامه تصریح کرد: در تمامی کلانشهر ها، اتوبوس های بین شهری لوکس هستند ولی متاسفانه در تبریز ، اکثر اتوبوس ها فرسوده اند.

یعقوب هوشیار، شهردار کلانشهر تبریز در این دستور جلسه تاکید کرد: موضوع اصلی، همایش سرمایه گذاری است که در مهر ماه اتفاق می افتد و تلاش داریم یکی از سران قوا سخنران این جلسه باشد.

علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: شهرداری می تواند در راستای جذب سرمایه گذار از ظرفیت های موجود استفاده کرده و به این مهم اهتمام ویژه داشته باشد. لازم است سایر بخش ها با شهرداری در راستای برگزاری همایش سرمایه گذاری همگام شود تا شاهد اقدامات مثبت در این خصوص باشیم.

وی افزود: موضوع الحاق باسمنج در شرق تبریز را دو سالی می شود که پیگیری می کنیم و هنوز به جایی نرسانده ایم باید در راستای اصلاح موضوع گام برداریم و از اختیارات و اقدامات دولتی استفاده کنیم.
بیگی خاطرنشان کرد: در خصوص ارتباطات بین الملل و خواهر خواندگی با شهرهای دیگر بعضی از کشور ها نیز می تواند به ما کمک شایانی داشته باشد.
وی در ادامه گفت: شهروندانی در خصوص آب به ما مراجعه کرده و شکایتی داشتند لازم است بین مدیریت شهری و آب و فاضلاب تعاملاتی باشد.

روح اله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سفر اول رییس جمهور خروجی های ارزشمندی داشت؛ در حوزه دریاچه ارومیه و راه و شهرسازی برخی موضوعاتی بود که پیگیری هایی در این خصوص رخ داده بود.

وی تاکید کرد: حرکت دولت در اتمام پروژه های ارزشمند بوده که از این جهت تشکر می کنیم. اتمام پروژه راه آهن تبریز هم از جمله مباحثی بود که سال گذشته پیگری شده و به مرحله پایانی رسیده است.

متفکر آزاد همچنین بیان کرد: در این سفر نیز انتظار داریم اقدامات و اتفاقات در خور شانی رخ دهد تا شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

وی افزود: خط دو متروی تبریز بعد از پیگیری های مداومی که صورت گرفت خوشبختانه به مرحله های پایانی رسیده که انشالله با ۴۳۰ میلیون یورو به پایان می رسد. در ادامه پیگیری ها امیدواریم استمرار خط خاوران به تبریز را هم ببنیم.

متفکر آزاد خاطرنشان‌کرد: در خصوص قانون جهش تولید مسکن نیز بهتر است پیگیری هایی بعد از سفر داشته باشیم و تلاش کنیم در این سفر از حضور وزیر مسکن استفاده کنیم و ایشان از حاشیه نشینی بازدیدی داشته باشند.

وی تصریح کرد: موضوعات بعدی هم که پیگیری شده مربوط به ارزش افزوده است، در این رابطه با آقای خاندوزی و سبحانی صحبت هایی داشته ایم که آنها می گویند اسناد از سوی مدیریت شهری ارائه شود تا ما آن را تایید کنیم و ما با آن ها مشکلی نداریم. رینگ شمالی هم اگر تکمیل نشود احتمال بسیار زیاد خطر کم آبی را شاهد خواهیم شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: موضوع بعدی هم در خصوص تبدیل وضعیت ها بوده که مجلس برای این مصوبه ای داده بود که الان در شورای نگهبان مانده است. الان هم ایراداتی به این لایحه گرفته و گفته که دولت با آن مخلف است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صحبتی که رییس جمهور اخیرا به مجلس آمده بودند و در این خصوص داشتند این بود که قرار است در این خصوص صحبت هایی بیشتری شود. البته این موضع در کمیسیون ها بررسی خواهد شد و خروجی آن هنوز در صحن علنی مجلس مطرح نشده است.

علیرضا منادی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در این دستور جلسه گفت: تا زمانیکه در جامعه امیدواری نباشد هیچ طرحی به نتیجه نمی رسد. اساسی ترین مجموعه هر جامعه مردم هستند که باید امیدوار شوند؛ ماهم باید تلاش کنیم تا در بین مردم امیداوری ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: تبریز بهشت ماندگاری برای ما است که در تلاشیم برای آبادانی آن اقدامات بیشتری انجام دهیم. بنیاد فرهنگ و ادب آذربایجان در بودجه کشوری ردیفی نداشت ولی ما توانستیم برای آن ردیفی ایجاد کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: مسائل مختلفی در جلسه امروز مطرح شد که حدودا همه آنها نیازمند ۱۰ یا ۱۵ نامه خوب بوده که مدیران و مسئولان شهری می تواند با نوشتن آنها به ما موضوعات را از ما پیگیری کنند. خواهشمندیم شهرداری خواسته های خود را به صورت مکتوب به دست ما برسانند تا ما نیز آنها را پیگیری کرده و به مرحله پایانی برسانیم.

محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیان کرد: در جلسه ای با حضور استاندار، بر ادامه خط ریلی تا ایستگاه راه‌آهن و احداث ایستگاه تبادل در ترمینال تاکید کردیم. تبادل خط ریلی با خط اتوبوس و مترو در تمام دنیا مرسوم است و گویا این موضوع جزو پیشنهادات استان است.

وی افزود: طرح توسعه نیروگاه استان جزو پیشنهادات این سفر است. بحث خودروهای سنگین و اتوبوس هم دو مصوبه دارد که یکی قانون شده است. مجوز واردات خودروهای سنگین در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شده است و باید به صورت فعال پیگیری شود.

فرهنگی خاطرنشان کرد: دومین موضوع که کمیسیون مصوب کرده و باید در صحن نیز تصویب بشود، مجوز واردات خودروهای دست دوم صادر شده است که با اولویت حمل و نقل عمومی است. خودروهایی با فعالیت کمتر از پنج سال و قیمت ارزان در اولویت هستند.

وی تاکید کرد: تبدیل وضعیت ها با مخالفت دولت مواجه شده و در شورای نگهبان است. نباید به سفر رئیس جمهور متمرکز شویم و باید این موارد اعلامی تبدیل به مطالبه شده و پیگیری شوند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در قانون جهش تولید مسکن، پیشنهاداتی داشتیم که هر سه تصویب شد. یکی از آنها این بود که راه و شهرسازی و وزارت کشور و ثبت، هماهنگ شود تا کار تکراری انجام نگیرد. کنترل نقشه، متراژ، پارکینگ و… می‌تواند توسط یکی از نهادها انجام گیرد و نیازی به انجام آن توسط هر سه نهاد نیست این امور می‌تواند بین نهادها تقسیم شود.

وی در ادامه گفت: پیشنهاد بعدی، انتقال آب سد شهید مدنی از طریق مهرانه رود است که شهرداری باید در این حوزه فعال باشد چون هم رطوبت و آلایندگی شهر را کاهش می‌دهد و هم به عنوان جاذبه‌ای گردشگری بر زیبایی شهری خواهد افزود این سد باید آبگیری شود.

فرهنگی خاطرنشان کرد: بازارچه‌های میوه و تره بار و پروتئین در شهرداری تبریز در دستور امر قرار گرفته است،ولی گویا به کندی حرکت می‌کند. جکگویا بازارچه مرزداران راه‌اندازی شده است یکی از بهترین کارهایی که عام‌ المنفعه است، همین ایجاد بازارچه ها است.

عابدین خرّم، استاندار آذربایجان شرقی نیز در خصوص بیان کرد: همانطور که مستحضرید، ۴ اولویت اساسی در شهر تبریز به عنوان مبنا و اساس شهر بنا است که شورا و شهردار آن را دنبال کند. اتمام پروژه های نیمه تمام سال گذشته از جمله مباحثی بوده که با اهتمام شورای شهر و شهردار تبریز و مجموعه های منتسب به شهرداری با جدیت به اتمام رسید.

وی تصریح کرد: حقیقتا یکی از مشکلات مردمی تا حدودی حل و رفع شده است. حمل و نقل تبریز هم موضوع دیگری است که تغییر آنچنانی در این ها اتفاق نیفتاده بود.گشایش هایی در این رابطه رخ داده بود که با وجود این همچنان مشکلاتی وجود دارد. وام های مناسب که به اینها داده شده حدودا یک سوم آنها تامین می شود.

خرم در ادامه خاطرنشان کرد: در حمل و نقل، یکی از اولویت های استانداری و شهرداری بحث مترو بود که وضعیت مترو کاملا قفل شده بود و در وضعیت بلاتکلیفی بود و دچار یک مشکل اساسی شده بود. در هر سه مورد گشایش اتفاق افتاده است و به صورت جدی اتفاقاتی در این راستا اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: در بحث مترو امیدواریم تا دو سال آینده به مرحله ای برسد تااولویت چهارم بحث ساماندهی مناطق مرکزی شهر بوده که به هر صورت باید آنها را تعیین تکلیف کنیم. بازگشایی مسیرها و نهایتا معضلی که در تبریز وجود دارد به عنوان اساسی ترین اهدافی که می تواند آنها را دنبال و پیگیری کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین تاکید کرد: تلاش بر این است هم افزایی و هم راستایی برای حل مشکلات شهری صورت گیرد تا یکی از خاستگاه های اساسی کشور تبریز بوده که شرایط موجود قابل قبول نیست هدف برنامه ریزی به سمت و سویی است که شاهد اتفاقات مبارک در آینده باشیم.

وی در پایان گفت: از نمایندگان محترم هم خواهشمندیم در جاهایی که به تصمیمات ملی نیاز است ورود شود تا زندگی برای شهروندان در تبریز مهیا و آسان سازی شود. همچنین مجوز ۱۵۰۰ دستگاه به استان داده شده است پس از ابلاغ مصوبه به شهرداری تقدیم خواهد شد.

About Author