شورا حاضر به نظارت بر اعضا نشد!

جلسه شورای شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری و با غیبت پرویز هادی برگزار شد.

دستور جلسه اول

دستور اول جلسه امروز شورا در رابطه با بررسی نامه رییس هیئت تطبیق مصوبات و فرماندار شهرستان تبریز در خصوص بند یک مصوبات با موضوع لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تبریز و سازمانها و شرکتهای وابسته بود.

در این دستور جلسه، مواردی چون؛ استفاده از خدمات مشاوره‌ای با رعایت مقررات سازمانی، تفکیک بودجه شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز، توثیق وثیقه از اموال شهرداری در قبال کارکنان مخالف قوانین آمره است و حذف عنوان تخفیفات عوارض و استفاده از کاهش مبنای محاسبه از سچی فرمانداری اعلام شد و مورد اصلاح قرار گرفت.

لازم به ذکر است که موارد مطرح شده از سوی فرمانداری اصلاح و به تصویب شورای اسلامی شهر رسید

 

دستور جلسه دوم

در دستور دوم جلسه امروز شورا، طرح اعضای شورا در خصوص الزام شهرداری تبریز به ارائه ساز و کارهای عملیاتی تعلق مساکن تولیدی در شهرک جوانان به ساکنان مناطق پر خطر حاشیه شمالی تبریز بررسی شد.

علی باغبان، عضو شورا در ابتدا گفت: این موضوع در کمیسیون بودجه مطرح شده و مقرر شد به شهرداری ارجاع شود.

وی افزود: الزام شهرداری به تولید و اختصاص واحدهای مسکونی به شهروندان ساکن بافت پرخطر در کمیسیون تصویب و مقرر شد شهرداری لایحه‌ای ارائه کند.

روح الله رشیدی، عضو دیگر شورا نیز در این رابطه مطرح کرد: این طرح سال گذشته داده شده است ۶۰۰ میلیارد در بودجه سال گذشته به این موضوع اختصاص داده شد و با توجه به تاخیرات پیش آمده، شهرداری این مبلغ را تعدیل کرد وبه ۲۰۰ میلیارد تومان رساند.

وی تصریح کرد: شهرداری عزم خود را برای احداث این واحدهای مسکونی و تخلیه ضلع جنوبی اتوبان پاسداران مشهور به اراضی پرخطر جزم کرده است؛ در این طرح خواستیم شهرداری ساز و کاری ارائه کند که تحویل این واحدهای مسکونی جدید به ساکنان ۴۸ هکتاری بافت پرخطر شمال تبریز را تضمین کند.

عضو شورا همچنین خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم که سال ۱۴۰۳ این پروژه رشد فیزیکی خوبی داشته باشد؛ قیمت گذاری، نحوه واگذاری، شیوه نامه دریافت هزینه های تولید و… در این طرح مطرح شده است.

لازم به ذکر است که طرح اعضا و نظرات کمیسیون‌های بودجه و عمران به تصویب رسید

 

دستور جلسه سوم

دستور سوم جلسه امروز شورا به بررسی طرح اعضای شورا در خصوص تشکیل هیات نظارت بر رفتار اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز پرداخت.

روح اله دهقان نژاد، طراح این طرح در ابتدا اظهار داشت: این طرح از سال۱۴۰۱ طرح شده استکه موضوع اصلی آن نظارت پذیری و شفافیت است که اکثر اعضای شورا بر آن تاکید دارند.

وی افزود: در راستای نظارت پذیری دستگاه های متولی وجود دارند ولی خواستیم خود شورا نیز هیاتی برای این کار داشته باشد. شاکله اصلی این کار را از مجلس برداشتیم که همچنین نهادی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

این طرح در ۹ ماده و تبصره‌های آن طراحی شده است و دیروز در کمیسوین تحقیق و نظارت و حقوقی مطرح و به تصویب رسید که به شرح زیر است:

_ یکی از اعضای هیئت رئیسه، به انتخاب اعصای هیئت رییسه

_ یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، به انتخاب کمیسیون

_ یکی از اعضای کمیسیون تحقیق و نظارت و حقوقی به انتخاب کمیسیون

_ دو نفر از اعضای شورا به انتخاب شورا

 

شهرام دبیری، رئیس شورا نیز اذعان داشت: موضوع خودنظارتی از یک جنبه خوب است، ولی نمی توانیم بر خلاف قوانین موجود مصوبه ای داشته باشیم چون ضمانت اجرایی نخواهد داشت. پیشنهاد می کنم این موضوع در قالب طرحی در شورای عالی استان ها مطرح شود.

فریدون بابایی اقدم، عضو شورا در این رابطه تاکید کرد: در جامعه ما شورا ستیزی وجود دارد اما این دلیل نمی‌شود در شورا همکاران خودمان را محکوم کنیم.

وی در ادامه گفت: درست نیست لایحه‌ای در خصوص نظارت اخلاق و رفتار اعضای شورا تصویب شود، این عمل باعث دوری بین همکاران می‌شود.

حکیمه غفوری، عضو دیگر شورا خاطرنشان کرد: ما همکار و هم رده هستیم و نمیتوانیم به هم نظارت کنیم. شعار ما از اول این بود که شهرمان اتحاد و همبستگی داشته باشد اما تاکنون چیزی در این مورد دیده نشده است.

وی ادامه داد: در شأن شورا نیست که در بین کمیسیون تحقیق و نظارت، کمیسیونی برای حضور غیاب و رفتار و اخلاق اعضا تعیین شود.

غفوری تصریح کرد: این کار جز شکاف خواص دیگری ندارد و باعث فاصله میان همکاران می‌شود و این کار باعث نمی‌شود که حق الجلسه اعضای شورا پرداخت نشود.

لازم به ذکر است این دستور جلسه تصویب نشد

 

دستور جلسه چهارم

دستور چهارم جلسه امروز شورا در رابطه با تصمیم گیری در خصوص برگزاری جلسات کمیسیون های تخصصی شورای اسلامی کلانشهر تبریز در ساختمان جدید شورا بود.

دهقان نژاد در این خصوص اذعان داشت: در ساختمان جدید شورا تمامی امکانات آماده می باشد و سه سالن جلسه وجود دارد.

لازم به ذکر است با رای اکثریت اعضای شورا از هفته آینده جلسات کمیسیون ها در ساختمان جدید شورا برگزار می شود.

 

About Author