شور شدن زمین‌های البرز در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: یکی از چالش‌های اساسی استان موضوع شور شدن خاک به علت برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است.
به گزارش ساقی آذربایجان، مسعود کریمی در دومین نشست هماهنگی برگزاری مراسم روز جهانی خاک در استان البرز با اشاره به اینکه شعار امسال با محوریت توقف شور شدن خاک و تقویت باردهی خاک عنوان شده است، اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی استان البرز در سال‌های اخیر که به عنوان یک معضل اساسی شناخته می‌شود و پایداری منابع تولید استان را تهدید می‌کند، موضوع شور شدن خاک به علت برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی استان است.
وی با بیان اینکه آسیب‌هایی نظیر افزایش شوری خاک به علت برداشت‌های بی رویه از منابع آبی و آلودگی‌های شیمیایی، کاهش باروری خاک و فرسایش، خاک را به عنوان یک سرمایه ملی تهدید می‌کند؛ از توجه جامعه جهانی و اختصاص یک روز به این عنصر حیاتی و ارزشمند، ابراز خرسندی کرد.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز تصریح کرد: در سال‌های اخیر در کشور ما هم توجه خاصی به مباحث حفاظت و پایداری خاک شده است و در استان البرز هم اقدامات خوبی در این حوزه مورد توجه دستگاه‌های متولی امر از جمله سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی استان، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، قرار گرفته است.
وی با تأکید بر افزایش آگاهی عموم مردم و بهره برداران، در پوشش برنامه‌های ترویجی رادیویی و تلویزیونی در خصوص ارزش و اهمیت خاک به عنوان یک سرمایه ارشمند ملی در خصوص برنامه‌های امسال در روز جهانی خاک در استان البرز خاطرنشان کرد: برنامه‌های خوبی در روز سیزدهم آذر ماه با حضور اندیشمندان، صاحبنظران و مسئولین ملی و استانی در بخش‌های مختلف این حوزه پیرامون موضوعات توقف شوری خاک و تقویت و باروری خاک تدارک شده است.
کریمی متذکر شد: امیدواریم از توان و ظرفیت‌های بخش خصوصی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان در حوزه باروری خاک و ترویج کودهای زیستی به نحو شایسته ای بهره گرفته شود.

About Author