شوهران فراری ، آسیب جدید اجتماعی در آذربایجان

شوهران فراری ، آسیب جدید اجتماعی در آذربایجان

ادامه از صفحه ۱…
و ریشه و سرمنشا آن را باید در ازدواج های بدون شناخت کافی و همه‌جانبه، جستجو کرد.
وی ازدواج سنتی را عاملی در کاهش این سندروم معرفی می کند و می گوید: «وقتی در جامعه سنتی امر ازدواج با نظارت و هدایت خانواده ها صورت می گرفت دوام و پایداری ازدواج بیشتر از زمان حال بود زیرا در این جامعه ارزش ها و قواعد اجتماعی به شکل نهادینه شده‌ای، خانواده و کارکردهای آن را پایش و مراقبت می‌کرد. با تغییرات اجتماعی وسیع و عمیقی که مدتهاست مواجه هستیم سنت‌ها تا حد زیادی کارکرد خود را از دست داده اند. جوانان امروز، متاسفانه با سطحی‌نگری تمام، می پندارند که ازدواج امری شخصی است و نقش پدر و مادر در این خصوص، صرفا نقش تدارکاتچی است. تدارک پول و سور و سات دیگر عروسی است».
وی تصریح می کند: «زوج های جوان اغلب شناختی از عشق و بایسته های تشکیل خانواده ندارند و لذا پس از ازدواج، که آن عطش و شور جوانی، با رفع نیاز جنسی فروکش کرد به سرعت، پشیمان شده و احساس دلسردی نسبت به همسر (شوهر یا زن، و اغلب زن) می‌کنند».
وی نقش شبکه های اجتماعی را در بروز این سندروم اساسی و غیر قابل کتمان م خواند و در این رابطه می افزاید:« باید توجه داشت که نقش شبکه‌های مجازی در خصوص بروز سندرم شوهران فراری قابل درنگ است؛ چراکه بسیاری از دست‌اندرکاران شبکه‌ها، برای جلب فالوور و مشتری، با تبلیغات و عکسها و فیلم‌های رنگارنگ و جذاب، می کوشند چنین نشان دهند که سبک زندگی جذاب و رضایت‌بخش، در انتخاب همسر یا شریک جنسی، به آن صورتی که اینها تبلیغ می کنند باید صورت بپذیرد».
دکتر سعید تمنا؛ نظرات، سبک زندگی و روش‌های سلبریتی ها و اشخاص مشهور در عالم سیاست و دین و اقتصاد را نیز به عنوان الگوی نقش، مورد توجه این زنان و شوهران جوان معرفی می کند و تصریح می کند:« سبک زندگی و روش‌های سلبریتی ها و اشخاص مشهور زنان و شوهران جوان را تحت تأثیر قرار داده و آنها را به بیراهه می برد. بر اساس این الگوبرداری خواسته‌های زنان از شوهران شان، روز به روز رنگارنگتر و گران‌تر شده و شوهران توانایی برآورده کردن این خواسته ها را ندارند. از سوی دیگر نیز، شوهران طالب ایفای نقش از طرف همسران خود، به شیوه همین افراد معروف و جذاب هستند. در حالیکه نمی‌دانند یا توجه عمیقی ندارند که همین سلبریتیها، چه هزینه های گزافی برای زیباسازی اندام و صورت خود می کنند»
دکترسعیدتمنا، مشکلات اقتصادی راهم یکی دیگر از آیتم های بروز پدیده شوهران فراری معرفی می کند و می گوید: حال اگر به این وضعیت، تورم بالا و کمرشکنی که مردم با آن مواجه هستند را اضافه کنید خواهید دید که چه تعارضات گوناگونی در زندگی مشترک رخ می دهد. درآمدهای اندک و نامطمئن از یکسو، و سطح توقعات بالا و فزاینده از سوی دیگر، در بستر اجتماعی آشوب زده و به قول دورکیم (جامعه شناس فرانسوی) شرایط آنومیک (یعنی شرایط هنجارگسیختگی مفرط)، دست به دست هم می دهند تا بنیان خانواده های مختلف را به لرزه در آورند.
وی در پایان پدیده شوهر فراری را تنها یکی ازده ها پیامد حاصل از وضعیت نابسامان اجتماعی امروز ایران معرفی می کند و می گوید: «آن تعداد از شوهران که امکان تجدید فراش ندارند و یا وابستگی بیشتری به هنجارها دارند، دچار افسردگی شده و طلاق عاطفی تنها راه باقیمانده برای آنها جهت تداوم زندگی مشترک است».
دکتر علیرضا مختاری رییس دانشگاه پیام نور آذرشهر، مدرس و عضو هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تبریز در تحلیل رشد سندروم فرار شوهر از خانه تصریح کرد: «درجامعه ایرانی و بالاخص در کلان شهرها بر مبنای دگرگونی خانواده ها ازسیستم خانواده های گسترده به هسته ای وتقویت عواملی چون رشد قدرت طلبی زنان در محیط خانه، وجود توقعات زیاد، غر زدن و انتقاد کردن زیاد، بی اهمیتی به خانواده شوهر نیز به عقاید شوهر، طرفدار ناحق کردن بچه ها علیه شوهر و بی احترامی توسط فرزندان به شوهر با تحریک همسر، عدم تامین نیازهای عاطفی و جنسی شوهر، تحقیر شوهر در بین دیگران با رفتارهای نامتجانس و پوشش های مخالف عقاید شوهر، عدم امکان اقدام به طلاق توسط شوهر به دلیل وجود فرزند، از جمله عواملی است که باعث احساس فشار در خانه توسط شوهر و عدم امکان تحمل آن گردیده و ترک همسر در چنین شرايطي می تواند در نظر شوهر یکی از راه حل های فرار از فشارهای موجود در محیط خانه باشد و عدم امکان طلاق به دلیل‌ عدم امکان تامین مبلغ مهریه با افزایش قیمت سکه باعث رشد این سندروم در سال‌های اخیر گردیده است».
وی در ادامه تصریح کرد: « ورشکستگی، شکست در کار و امور اقتصادی عامل محرکی برای ترک منزل است».
دکتر مختاری نتیجه تحقیقات انجام یافته در خصوص رشد این پدیده را گویای تاثیر متغیرهایی مانند؛ شغل، سن، وضعیت مالی، میزان روابط خانوادگی معرفی می کند و می افزاید: « در مشاغل آزاد، طبقه بازنشسته گان و درگروه سنی بالای ۵۰ ، فراوانی توزیع این پدیده بیشتر می باشد»‌.

About Author