صرفه‌جویی، رمز عبور از قطعی آب در آذربایجان‌شرقی

به گزارش ساقی آذربایجان،بنا به اعلام مسوولان ادارات متولی تامین و توزیع آب آذربایجان شرقی و بر اساس پیش بینی های انجام شده آنها، منابع آبی ذخیره شده استان در حدی است که امسال قطع آب در سال جاری وجود نخواهد داشت.
البته به طور قطع میزان بارندگی و میزان مصرف در این پیش بینی ها تاثیرگذار خواهد بود، ولی اگر میزان مصرف در حد پیش بینی شده باشد، با توجه به اینکه اکنون ۶هزار لیتر بر ثانیه آب در آذربایجان شرقی تولید می شود، مشکل کمبود آب وجود نخواهد داشت.
این آمادگی استان به رغم کاهش بارندگی ها، کاهش منابع آب زیرزمینی و روان آب ها، حاصل اجرای برنامه های کوتاه مدت و میان مدت است که البته مُسَکنی بوده و باید نسبت به رفع مشکل کم آبی استان با انتقال آب ارس به تبریز درمان قطعی انجام شود.
این در حالی است که در کنار مشکلات آبی برخی شهرهای بزرگ و کوچک آذربایجان شرقی، حدود ۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی نیز از مشکلات آب رنج می برند که حداکثر تا ۲ سال آینده این مشکلات نیز برطرف می شود و حمایت مسوولان ارشد کشوری و استانی باید در این راستا ادامه یابد.
به هر حال اجرای طرح های داراز مدت برای رفع مشکلات آبی اذربایجان شرقی اجتناب ناپذیر است و با آغاز دولت سیزدهم توجه به این موضوع در اولویت قرار گرفته است.

فاینانس طرح انتقال آب ارس به تبریز توسط چین قطعی شده است
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به انتقال آب ارس به تبریز یادآور شد: این طرح قبل از سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی به آن پرداخت شده بود و جزو اولویت طرح های هیات دولت به شمار می آمد اما اعتبارات آن خارج از اعتبارات سفر به آذربایجان شرقی بوده و اکنون نیز با ترک تشریفات، قرارگاه خاتم الانبیا اجرای آن را آغاز کرده است.
عابدین خرم همچنین از قطعی شدن فاینانس این طرح با کشور چین خبر داد و افزود: کارگاه این طرح تجهیز شده و در حال انجام است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: با اتمام این پروژه، نیازهای کشاورزی، صنعتی و آب‌شرب بیش از ۳.۵ میلیون نفر در حد فاصل ارس تا تبریز تامین شده و بخشی از آب انتقالی به سمت دشت شبستر و دریاچه ارومیه هدایت خواهد شد.
خرم اظهار کرد: انتقال آب ارس به تبریز یکی از ابرپروژه‌های ملی است که رئیس جمهور محترم دستورهای لازم را برای تخصیص اعتبار این پروژه ابلاغ کرده و با هماهنگی وزیر نیرو و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) بخش‌های مهم پروژه از جمله عملیات حفاری تونل انجام می شود.
وی گفت: منابع مالی مورد نیاز این طرح از تهاتر نفت و فاینانس تامین می شود و باید این پروژه را با رویکرد جهادی تا سه سال افتتاح کنیم.

تا ۲ سال آینده تمام روستاهای آذربایجان شرقی از آب پایدار برخوردار خواهند شد
مدیرکل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از ۲۸۰۰ روستای موجود در آذربایجان شرقی ۷۰۰ روستا از مشکلات آبی رنج می برد که باید آبرسانی شوند، برای رفع این مشکل ۲۶۲ روستا در برنامه آبرسانی قرار دارد که تلاش می کنیم امسال این تعداد به ۵۰۰ روستا افزایش یابد.
محمد خانی ادامه داد: حداکثر ۱۸ تا ۲ سال آینده تمام روستاهای آذربایجان شرقی از آب پایدار برخوردار خواهند شد.

مخازن آب در آذربایجان شرقی به اندازه کافی برای تابستان امسال ذخیره دارند
وی همچنین با اشاره به وضعیت کنونی منابع آبی در آذربایجان شرقی، گفت: مخازن آب در استان به اندازه کافی ذخیره دارند و حداکثر ۶هزار لیتر بر ثانیه آب تولید می شود بر این اساس قطعی و برنامه قطعی آب وجود نخواهد داشت به شرطی که شهروندان از مصرف غیرضرور خوداری کنند.
وی با بیان اینکه آب تبریز به صورت مستمر و به دفعات تحت آزمایش های بهداشتی و میکروبی قرار می گیرد، گفت: وضعیت آب تبریز کاملا بهداشتی و خوب است بر این اساس هرگز توصیه نمی کنیم که آب شرب بهداشتی خانه ها جوشانده شود و املاح موجود مورد نیاز بدن است.

پروژه کوتاه مدت، گذر از پیک مصرف ۱۴۰۱ با عنوان اصلاح ظرفیت ایستگاه پمپاژ شماره ۵ خط آبرسانی کلانشهر تبریز
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: پروژه کوتاه مدت، گذر از پیک مصرف ۱۴۰۱ با عنوان اصلاح ظرفیت ایستگاه پمپاژ شماره ۵ خط آبرسانی کلانشهر تبریز با حضور استاندار آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید.
یوسف غفارزاده در خصوص این پروژه گفت: خط آبرسانی تبریز به طول ۱۸۰ کیلومتر دارای ۱۲ مخزن و ۵ ایستگاه پمپاژ اصلی است که  آب شرب شهرها و روستاهای مسیر از میاندوآب تا تبریز را تامین می کند.
وی اظهار کرد: با توجه به کاهش ظرفیت و بازدهی ایستگاه شماره ۵ بر اثر کارکرد بالای ۲۰ سال از سه هزار لیتر در ثانیه به ۲هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه، یکی از پروژه‌های کوتاه مدت گذر از پیک مصرف کلانشهر تبریز در سال ۱۴۰۱ اصلاح پمپاژ شماره ۵ بود که با تلاش شبانه روزی کارکنان شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با هزینه ای بالغ بر ۱۱۷ میلیارد ریال آماده بهره برداری شد که در چهارمین روز هفته صرفه جویی در مصرف آب با حضور استاندار آذربایجان شرقی، بهره برداری از این پروژه آغاز شد.
وی خاطر نشان کرد: این پروژه قادر خواهد بود کاهش ۲۰۰ لیتر در ثانیه ای ایستگاه پمپاژ شماره ۵ خط آبرسانی را جبران کند.
مجموع کاهش ذخیره مخازن آب‌های زیرزمینی استان در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته معادل ۹۲ میلیون و ۷۹ هزار مترمکعب است
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: تراز و حجم ذخیره مخازن آب زیرزمینی استان در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به جز دشت‌های مهربان، سراب و ترکمان چای، در ۲۲ دشت‌ استان کاهش یافته است.
غفارزاده اظهار کرد: مجموع کاهش ذخیره مخازن آب‌های زیرزمینی استان در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته معادل ۹۲ میلیون و ۷۹ هزار مترمکعب است.
وی گفت: در اردیبهشت ماه امسال نسبت به اول سال آبی جاری(هشت ماهه سال آبی )که مصادف با دوره مرطوب یا تغذیه آبخوان ها است، تراز و حجم ذخیره آب زیرزمینی در تعداد ۲۴ دشت شامل دشت های مراغه، بناب، عجبشیر، شیرامین، آذرشهر، تبریز، دامنه های شمالی سهند، قوریگل، سپیدان، بیلوردی، دوزدوزان، مهربان، بستان آباد، سراب، اسبفروشان، شبستر- صوفیان، تسوج، سرای، گمیچی، ملکان، هادیشهر، هرزندات، مرند، ترک و ترکمانچای افزایش و در یک دشت (دشت کردکندی) کاهش یافته است.
غفارزاده یادآور شد: با توجه به به تداوم خشکسالی در سال آبی جاری و به تبع آن عدم تغذیه کافی مخازن آب های زیرزمینی در مدت زمان سپری شده، پیش بینی می شود میزان افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخازن بیشتر دشت ها در انتهای سال آبی جاری افزایش یابد.
وی افزود: بر این اساس در کنار اقدامات حفاظتی و تعادل بخشی آب های زیرزمینی که توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با جدیت انجام می شود، امید است خود مردم نیز در زمینه صرفه جویی و مصرف بهینه آب بیش از پیش مشارکت داشته باشند تا در سال آبی جاری با تنش آبی مواجه نشویم.
غفارزاده اظهار کرد: با توجه به تداوم خشکسالی در سال آبی جاری و به تبع آن عدم تغذیه کافی مخازن آب زیرزمینی در مدت زمان سپری شده، پیش بینی می شود میزان افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخازن اکثر دشت ها در انتهای سال آبی جاری افزایش یابد.
وی همچنین با اشاره به کاهش ذخیره سدهای آذربایجان شرقی، گفت: ورودی سد ارس نسبت به سال آبی قبل  و متوسط درازمدت به ترتیب ۱۶.۷ و ۳۲.۱ درصد کاهش نشان می دهد.
وی افزود: اکنون ۵۷۶میلیون مترمکعب معادل ۶۲درصد مخزن سدهای آذربایجان شرقی از آب پر شده است که بیشتر سدهای این استان نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

بارندگی ها در آذربایجان شرقی چهار درصد کاهش دارد 
وی با اشاره به آخرین وضعیت بارش در آذربایجان شرقی، گفت: مجموع بارش استان تا ۲۳ خرداد سال آبی (۱۴۰۱-۱۴۰۰ )  ۲۳۴.۴ میلیمتر است، که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد و نسبت به مدت مشابه دراز مدت ۱۶درصد کاهش نشان می دهد.
وی یادآور شد: بیشترین بارش در سال جاری در ایستگاه های ورزقان با ۳۰۲.۲ میلی متر و کمترین بارش در ایستگاه های جلفا با ۱۰۰.۹ میلی متر، بیشترین افزایش در ایستگاه سراب با ۱۷.۶درصد و بیشترین کاهش در جلفا  با ۴۲.۱ درصد نسبت به درازمدت اتفاق افتاده است.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین گفت: متوسط درجه حرارت استان تا آخر اردیبهشت ۱۴۰۱-۱۴۰۰ برابر با ۶.۵ سانتیگراد بوده که نسبت به سال آبی قبل یک درجه کاهش و نسبت به متوسط دراز مدت سه دهم درجه افزایش یافته است.
غفارزاده اظهار کرد: متوسط تبخیر در آذربایجان شرقی تا آخر اردیبهشت ۱۴۰۱-۱۴۰۰ برابر با ۵۲۷ میلیمتر بوده که،  نسبت به سال آبی قبل ۹.۷ درصد کاهش و نسبت به متوسط دراز مدت  ۱۳درصد افزایش نشان می دهد.

موضوع مشارکت عمومی برای گذر از تنش آبی، حیاتی است
مدیر دفتر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب ( یک تا ۷ تیرماه) گفت: هر ساله با شروع فصل گرما، موضوع صرفه جویی و مصرف درست منابع، برجسته تر از زمان های دیگر می شود و موضوع مشارکت عمومی برای گذر از تنش آبی، حیاتی تر می شود و فرصت هایی نظیر هفته نخست تیر ماه که با عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب  نامگذاری شده، ظرفیت مناسبی برای جلب توجه ها و اقدامات در مسیر نجات آب در کل جامعه محسوب می شود.
پورآقاجان افزود: کشور ما با محدودیت منابع آب روبرو بوده و بهره گیری صحیح از این نعمت الهی ضروری است لذا آموزش و ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب در جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شرکت آب و فاضلاب استان نیز تلاش می کند تا نگاه جامعه و مردم را به موضوع حیاتی آب معطوف نماید.
وی ادامه داد: در این راستا دفتر روابط عمومی سعی دارد با بهره گیری از همکاری های جمعی و مشارکت های همگانی به خصوص با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های سازمانهای مردم نهاد نسبت به فرهنگ سازی مصرف بهینه آب اقدام نماید.
پورآقاجان اظهار کرد: پیام های آموزشی با موضوعات صرفه جویی در مصرف آب به صورت بنر و پلاکارد، توزیع پوستر های متنوع ، دفتر نقاشی، دفتر یادداشت، کتاب قصه و بسته های فرهنگی در خصوص صرفه جویی و راه های مصرف صحیح آن در بین شهروندان و همچنین هماهنگی با ائمه محترم جمعه و جماعات استان برای تبیین موضوعات مربوط به آب و اصلاح الگوی مصرف در نماز جمعه تمامی شهرهای استان از دیگر فعالیت هایی است که در هفته صرفه جویی انجام خواهد شد .
مدیر دفتر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تاکید کرد: با همکاری رسانه های مختلف و   NGO ها در فضای مجازی و سطح شهر اقدام به انتشار و نصب بنر در ۴۰ اتوبوس شهری، ۱۲ ایستگاه اتوبوس، ۱۰۰ بنر در نقاط مختلف شهر تبریز وهمچنین طراحی وتولید موشن گرافی ، انیمیشن، خبر، پوستر، کلیپ و اقدام به برگزاری برنامه و مسابقه های افزایش سطح سواد آبی همشهری های عزیز در محلات پرتردد و شلوغ تبریز و همچنین همکاری تنگاتنگ با آموزش و پرورش خواهیم داشت تا با اجرای برنامه های مختلف دانش آموزان را با مصرف بهینه آب آشنا سازیم.
پورآقاجان بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف بهینه آب تاکید و از مردم خواست که حتما با مدیریت در مصرف آب شرکت آب و فاضلاب را در تامین هر چه بهتر آب یاری کنند.
وی تاکید کرد: در طول هفته صرفه جویی در مصرف آب پیام های صرفه جویی در قبوض مشترکین درج و همچنین پیام هایی با عناوین و موضوعات صرفه جویی از طریق سامانه پیام کوتاه به همکاران و خبرنگاران و تعدادی از شهروندان ارسال خواهد شد.
انتهای پیام/

About Author