صنایع‌دستی وارد زندگی روزمره مردم شده است

معرق‌کار اردبیلی گفت: مردم همیشه از آثاری با سبک‌کار خاص وجدید استقبال فراوانی کرده‌اند و امروزه صنایع‌دستی مخصوصاً هنرهای چوبی وارد زندگی روزمره مردم شده است.
رضا یوسفخانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: استقبال مردم مناسب است به‌گونه‌ای که امروزه از لوازم آشپزخانه گرفته تا مبلمان، دکوراسیون داخلی، ظروف چوبی، درب، پنجره، جعبه طلا و کفش و عینک و ساعت و تسبیح مزین به هنر معرق یا منبت می‌شوند.
این هنرمند اردبیلی تشریح کرد: با معرق و منبت تلفیقی می‌توان کارهای خاصی را تولید و نسبت به نیاز مردم در بازار عرضه کرد تا چرخ اقتصاد این هنر بیشتر و با شتاب بالاتری بچرخد.
به گفته یوسفخانی، متولیان امور باید برای بهبود وضعیت اقتصادی هنرمندان کارهای فراوانی انجام دهند و این حمایت باعث می‌شود در استان اشتغال‌زایی ایجاد شود.
به باور این معرق‌کار اردبیلی، برخورد مناسب و در شأن هنرمندان و تخصیص وام‌های کم‌بهره جهت تجهیز محل کارگاه حداقل‌های حمایت مسئولان می‌تواند باشد.
وی با بیان اینکه هنرمندان بایستی نسبت به نیاز مردم تولیدات خود را به مرحله اجرا برساند، ادامه داد: قیمت تمام شده آثار هم بایستی طوری باشد که مردم توانایی خرید آنها را داشته باشند.
به گفته یوسفخانی، در بعضی مواقع هنرمندانی در کشور هستند که آثار خاصی تولید می‌کنند و این آثار هم مشتریان خاص خود را دارد و حتی بعضی مواقع در کشور توانایی خرید این محصولات وجود ندارد .
وی با بیان اینکه هنرمندان معمولاً در دو بخش فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: تولید آثار سفارشی و خاص نسبت به سلیقه سفارش‌دهنده با قیمت خاص و تولید آثار بازاری برای استفاده عموم و قیمت تمام شده پایین و تولید بیشتر با سود کمتر که در این نوع می‌توان در بازار کار رقابت کرد و حتی می‌توان به صادرات هم قدم گذاشت.
این معرق‌کار اردبیلی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی در کنار تلاش، همت، سختی‌ها و کمبود امکانات قابل هضم نمی‌باشد، ادامه داد: امروز یک هنرمند اگر در بازار کار مشتریان ثابتی نداشته باشد توانایی نفس کشیدن در برابر خرج‌های روزانه را نخواهد داشت.
یوسفخانی اضافه کرد: هنرمندان همیشه سعی کرده‌اند در بدترین شرایط موجود با تولید بهترین آثار و ارزشمندترین کارها افتخارات فراوانی را به استان یا کشور خود ارمغان بیاورند ولی با لوح تقدیر، نشان ملی، ثبت جغرافیایی یک هنر، درجه هنری، کد مدرسی خبره و….نمی‌توان خرج و مخارج زندگی را تأمین کرد.
وی با بیان اینکه اکثر هنرمندان استان در خیلی مواقع برای تأمین هزینه مواد اولیه خود سراغ شغل‌های دیگر می‌روند، بیان کرد: این کار واقعاً در شأن جامعه هنری نیست که یک هنرمند بنام برای رفع هزینه‌های مواد اولیه کارگری بکند و با اندک مبلغی رفع نیاز کند.

About Author