فیلم‌های ما هم باید دیده شوند

آرمان قلی‌پور مستندساز بیان کرد که واقعاً با توجه به محدودیت‌هایی که تلویزیون برای آثار مستند دارد و فرصتی هم برای اکران عمومی وجود ندارد، چگونه می‌توان مستندها را دید؟
آرمان قلی‌پور مستندساز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: پروژه جدیدم در مراحل اولیه است و این روزها در حال مذاکره با کاراکتر اصلی این پروژه هستم تا او را برای کار راضی کنم. یکی دو هفته است که با این کاراکتر آشنا شده‌ام و دو جلسه هم باهم داشتیم. باید ببینم آیا موفق به کسب رضایت از او می‌شوم یا خیر؟
این مستندساز درباره عرضه مستند قبلی خود با نام «فرزندان خونیار» هم گفت: واقعاً با توجه به محدودیت‌هایی که تلویزیون برای آثار مستند دارد و فرصتی هم برای اکران عمومی وجود ندارد، چگونه می‌توان مستندها را دید؟ حتی مستندهای سینما هم تنها یکی دو سال است که فرصت اکران عمومی پیدا می‌کنند. تنها راه در این شرایط فقط اکران آنلاین است که جواب خوبی هم از آن گرفته‌ایم.
وی با اشاره به تجربه اکران آنلاین آثار در دو جشنواره «فیلم کوتاه تهران» و «سینماحقیقت» ادامه داد: در این ۲ رویداد واقعاً هر کسی در هر جای ایران این فرصت را داشت که با استفاده از یک لینک به تماشای فیلم‌ها بنشیند. خیلی از مخاطب‌ها هم استقبال کردند و خیلی از آثار هم در این فضا دیده شد. حتی می‌توان گفت سینمای مستند مخاطبان بیشتری هم پیدا کرد. ما هم فیلم می‌سازیم که دیده شود. اگر فیلم تنها در یکی دو جشنواره حضور داشته باشد و حتی از آن تقدیر هم شود، بازهم با این سوال مواجهیم که بسیاری از ما می‌پرسند چگونه می‌توان فیلم شما را دید؟
قلی‌پور ادامه داد: در همین یک ماه گذشته، شاید برای ۵۰ نفر لینک فیلم خود را ارسال کرده‌ام. بالاخره من علاقه دارم فیلمم دیده شود، به‌خصوص وقتی مخاطبی احترام می‌گذارد و پیگیر می‌شود تا فیلم را ببیند. نمی‌شود بگوییم ممکن نیست، مجبوریم لینک خصوصی ارسال کنیم. از طرف دیگر علاقه‌مندیم از طریق دیده شدن فیلم، عایدی مادی هم داشته باشیم.
وی با اشاره به تأثیر اکران آنلاین بر آشنایی بیشتر مخاطبان با سینمای مستند هم گفت: من برای سه دوره در جشنواره «سینماحقیقت» به‌صورت مستمر حضور داشتم، اما به‌واسطه همان یک دوره‌ای که جشنواره به‌صورت آنلاین برگزار شد، امروز خانواده خود من شیفته سینمای مستند شده‌اند. در قالب آنلاین می‌توانستیم تا نیمه‌های شب با خانواده به تماشای فیلم‌ها بنشینیم. تا پیش از این اما جشنواره برگزار می‌شد و خانواده‌ام نهایت دو قاب عکس از حضور من در جشنواره می‌دیدند! حالا به واسطه اکران آنلاین خانواده‌ام فیلم مستند خوب را از بد تشخیص می‌دهند. آنقدر به این حوزه علاقمند شده‌اند که منتظر شروع جشنواره هستند.

About Author