صنعت خودروسازی آذربایجان گرفتار نادانی و نا اهلان

تا ۱۵ سال قبل آذربایجان شرقی به ویژه تبریز، میزبان کارخانه های مهم خودروسازی بود، اما انحصار حاکم بر صنعت خودرو موجب شد که این ظرفیت نه تنها تقویت نشود، بلکه سیر نزولی داشته باشد.

آذربایجان شرقی تا همین یکی دو دهه قبل از قطب های مهم قطعه سازی در صنعت خودروسازی کشور محسوب می‌شد به گونه‌ای که تولیدات ۵۰۰ واحد قطعه سازی آن نه تنها نیازهای داخلی را برآورده می کرد، بلکه در اروپا نیز مشتریان پر و پاقرصی داشت.
صاحبنظران و کارشناسان در استان معتقدند، خودروسازی و قطعه سازی آذربایجان شرقی، ظرفیت های شناخته شده ای است که توجه به آنها نه تنها می تواند باعث تولید ثروت و اشتغال زایی در کشور شود، بلکه به دلیل موقعیت جغرافیایی- سیاسی خاص این خطه می تواند در حوزه تعاملات فرامنطقه ای نیز دستاوردهای بزرگی داشته باشد.
نباید فراموش کرد که دستور مقام معظم رهبری و رییس جمهوری برای ارتقای کیفیت خودروهای ساخت داخل، به خودروسازان داخلی فرصت مناسبی داده است تا از ظرفیت های انحصاری آذربایجان شرقی در تولید خودرو و قطعه سازی و همین طور صادرات استفاده کنند.
وجود ظرفیت های فنی، مواد اولیه، نیروی انسانی کارآمد، ظرفیت های تولیدی و صادراتی، ظرفیت های ترانزیتی و نزدیکی به مرز بستری است که زمینه تولید خودروی ملی را می تواند در تبریز فراهم کند که اتفاقا امسال ۲ خودرو ساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا برای تحقق تولید خودرو و توسعه قطعه سازی در آذربایجان شرقی برنامه هایی را اعلام کرده اند.
نباید از خاطر دور داشت تا حدود ۱۵ سال قبل آذربایجان شرقی به ویژه تبریز، میزبان کارخانه های مهم خودروسازی در حوزه کامیون و کشنده، اتوبوس و مینی بوس و ون و کامیونت بود، اما به گفته کارشناسان انحصار حاکم بر صنعت خودروسازی موجب شد که این ظرفیت نه تنها در طول این سال ها تقویت نشود، بلکه سیر نزولی داشته باشد.
ایدم، درمن دیزل، بنیان دیزل، پیستون سازی، بلبرینگ سازی و … برخی از کارخانجات مهم تولید موتور و قطعات اساسی خودرو در آذربایجان شرقی در پنج دهه اخیر بودند که روزگاری محصولات شان به آلمان و سوئد صادر می شد، اما واگذاری آنها به افراد نااهل نه تنها سودی برای این صنایع نداشت، بلکه سرمایه مالی و انسانی آنها را تحلیل برد.
حال در دولت سیزدهم که شعار اصلی آن عدالت محوری و توزیع عادلانه امکانات در سراسر کشور است، بارقه های امید به احیای صنعت قطعه سازی و ایجاد کارخانه های جدید خودروسازی در آذربایجان شرقی، جانی دوباره گرفته است.
در همین راستا ایران خودرو با رویکرد خودروسازی و سایپا بیشتر با رویکرد قطعه سازی بر روی ظرفیت های آذربایجان شرقی تمرکز کرده‌‍‌اند، البته سال ها پیش ساخت خودروی جک در شهرستان بستان آباد و ساخت خودروی سواری در تراکتورسازی و همین طور ساخت خودروی برقی در تبریز با طرح پارک علم و فن آوری استان مطرح شد اما تمام آنها در همان ابتدا عقیم ماند اما اکنون در دولت سیزدهم رویکرد تمرکززدایی و بهره مندی عدالت محور از فرصت ها بستر مناسبی را برای توسعه فراهم ساخته است.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی از انعقاد ۳ تفاهم نامه همکاری قطعه سازان استان با خودروسازان کشور طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: قطعه سازان و مجموعه سازان استان توان تامین نیمی از قطعات مورد نیاز خودرو سازان را دارند.
این تفاهم‌نامه‌ها بر مبنای تعمیق ساخت داخل بین انجمن‌های تخصصی قطعه سازی و نیرومحرکه آذربایجان شرقی با شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو در روزهای اخیر و در حضور مسئولان استانی و کشوری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز منعقد شد.

ظرفیت بالای آذربایجان‌شرقی برای تبدیل به قطب سوم خودروسازی کشور

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تاکید بر ظرفیت بالای آذربایجان شرقی در صنعت خودرو و قطعه سازی گفت: تلاش می کنیم استان را به قطب سوم خودروسازی کشور تبدیل کنیم.
پرنیان افزود: در سال های گذشته در صنعت خودرو اقدامات خوبی انجام شده است ولی با این وجود رضایتمندی مردم در حوزه خودرو باید در قالب یک تکلیف همگانی ایجاد شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: این استان در تولید خودروهای تجاری اعم از کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و کشنده‌ها در کشور پیشران است.
پرنیان با بیان اینکه آذربایجان شرقی در صنعت قطعه سازی و مجموعه سازی قطب کشور است، گفت: در بخش خودرو خبرهای خوشی داریم که در روزهای آینده به اطلاع مردم خواهد رسید.
وی تاکید کرد: به منظور تامین قطعات، نشست های تخصصی ما بین شرکت های دانش بنیان، پارک های فناوری، قطعه سازان و مجموعه سازان با هلدینگ های خودروساز برگزار خواهیم کرد.

خودروسازی آذربایجان شرقی ظرفیت تولید ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو سبک در سال را دارند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: واحدهای خودروسازی استان ظرفیت تولید ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو سبک در سال را دارند که امیدواریم تا پایان امسال با تحقق وعده خودروسازان تیراژ تولید خودرو در استان افزایش یابد.
پرنیان با اشاره به ظرفیت های بالای استان در صنعت خودروسازی، بیان کرد: رشد صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی با تکیه بر توان داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بر این اساس آذربایجان شرقی با وجود ۴۵ شرکت دانش بنیان در حوزه خودروسازی، ظرفیت زیادی برای تولید قطعات باکیفیت، قطعات الکترونیکی، قطعات بدنه و مجموعه سازی دارد.
وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده برای تکمیل خط بدنه و رنگ خودرو در استان امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات خوبی باشیم، ضمن این که در این زمینه پیگیر اخذ مجوز ایجاد خودروساز سوم هستیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: موضوع تولید موتورهای یورو ۵ و یورو ۶ را در شرکت ایدم و تولید گیربکس اتوماتیک را در شرکت چرخشگر به صورت ویژه پیگیری می کنیم.
پرنیان با بیان این که وزارت صمت به عنوان پشتیبان حامی صنایع است، گفت: خودروسازی به عنوان لوکوموتیو بخش صنعت در زندگی مردم تاثیر قابل توجهی دارد، به طوری که نزدیک به سه درصد تولید ناخالص کشور مربوط به صنعت خودروسازی است.
وی افزود: آذربایجان شرقی به دلیل وجود نیروی انسانی ماهر، مختصص و علاقمند جزو استان های پیشرو و تاثیرگذار در صنعت خودرو، مجموعه سازی، قطعه سازی و صنایع وابسته است.
وی ادامه داد: علاوه بر آموزش نیروهای متخصص در دانشگاه های استان، واحدهای صنعتی مادر در تبریز با پیشینه ۵۰ ساله مانند ماشین سازی، تراکتورسازی، پیستون سازی، موتوژن، ایدم، چرخشگر و بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی دیگر مانند یک دانشگاه نیروی های انسانی ماهر را به صورت عملی پرورش داده اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که آذربایجان شرقی یک استان با پایه صنعتی و اقتصادی است، اظهار کرد: برخلاف این که در صنعت خودرو در مقاطع مختلف مسایل و مشکلاتی داشته ایم، اما اکنون آذربایجان شرقی به عنوان یک استان مهم در صنعت قطعه سازی در کشور مطرح است.
وی با اشاره تاثیر تحریم های اعمال شده بر صنعت خودروسازی گفت: در استان ۴۵ شرکت دانش بنیان در حوزه خودروسازی وجود دارد و این یعنی با تکیه بر توان داخلی این صنعت را توسعه خواهیم داد.

صنعت قطعه سازی بر صنعت خودرو سازی ارجحیت دارد

مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا با بیان اینکه در دنیا صنعت قطعه سازی بر صنعت خودرو سازی ارجحیت دارد، گفت: توسعه صنعت قطعه سازی آذربایجان شرقی و تبریز از اهداف این خودروسازی است.
محمد علی تیموری اظهار کرد: حدود ۶۰ شرکت قطعه سازی در تبریز وجود دارد که همگی جزو زنجیره تامین شرکت مگاموتور و اکسل سازی می باشند بر این اساس هدف اصلی ما در آذربایجان شرقی توسعه این صنعت است.
وی خاطرنشان کرد: تا توسعه قطعه‌سازی انجام نشود خودروسازی محقق نمی‌شود، بلکه مونتاژکاری تحقق می یابد.
وی با یادآوری مجدد اینکه رویکرد سایپا توسعه قطعه سازی در آذربایجان شرقی است، گفت: ۶ خودروساز در مجموعه سایپا وجود دارد که باید تمام تلاش مان را انجام دهیم تا ظرفیتی را که در سال گذشته ۲۵ درصد از آن استفاده شد، امسال به سمت تحقق ظرفیت ۵۰ درصدی پیش برود و این ظرفیت را در سال های آینده به ۸۰ درصد برسانیم.
تیموری خاطر نشان کرد: تنها راه افزایش ظرفیت خودروسازی و رساندن آن به ۸۰ درصد، ارتقاء تولید تمام قطعه سازان آذربایجان شرقی است که باید میزان تولیدات شان را باید افزایش دهیم.
وی با اشاره به ظرفیت ها و توانایی های صنایع به خصوص صنعت خودروسازی در تبریز، گفت: تبریز همواره در برهه های مختلف در حوزه صنایع، بنیان اساسی داشته و موتور سازی، دانش فنی، زیرساخت و نیروی انسانی و اکنون نیز دانشگاه قوی از جمله ظرفیت ها و پتانسیل های این کلانشهر از گذشته تا کنون است.

آذربایجان شرقی قابلیت آن را دارد که قطب دوم قطعه سازی پس از تهران شود

استاندار آذربایجان شرقی گفت: توان تکمیل زنجیره تولید در شرکت ایران خودروی تبریز وجود دارد و با راه اندازی خط رنگ و بدنه این هدف محقق می‌شود.
عابدین خرم اظهار کرد: آذربایجان شرقی قابلیت آن را دارد که قطب دوم قطعه سازی پس از تهران در کشور شود و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در استان برای تحقق این هدف موثر است.
وی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی ۴۵ شرکت قطعه ساز دانش بنیان وجود دارد که می تواند به توانمندسازی بیشتر این صنعت در استان کمک کند، افزود: ظرفیت های خودروسازی در تبریز بالاست.
خرم با بیان اینکه آذربایجان شرقی توان تولید بیش از ۳۰درصد قطعات مورد نیاز خودروی کشور را دارد، افزود: ۱۷۰ واحد قطعه سازی با پنج هزار نفر اشتغال در استان فعال هستند و اکنون ۳۵ میلیون قطعه خودرو در این استان تولید می کنند.
وی افزود: در کنار این ظرفیت ها هشت واحد خودروسازی با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و غیره وجود دارد.
خرم ادامه داد: برای ساخت موتور، گیربکس اتوماتیک، اکسل و سایر قطعات خودرویی آمادگی لازم در استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه عدالت محوری شعار دولت سیزدهم است، گفت: در ایران خودرو نیز باید این شعار محقق شود و در خصوص آذربایجان شرقی نیز نیاز هست ایران خودرو، توان خودروسازی تبریز را دریابد تا ایران خودروی تبریز تبدیل به محوری ترین ایران خودروی کشور شود.
وی با اشاره به تولید خودروی سورن در ایران خودروی تبریز به جای سمند، خواست تا خط تولید دنا در تبریز راه اندازی شود.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ضرورت ارتقای کیفیت خودروسازی در ایران، گفت: باید برای رفع گلایه ها از مشتریان و مردم اقداماتی انجام شود چون انتقاداتی در خصوص کیفیت خودروهای ایران خودرو مطرح می شود.
خرم ادامه داد: تیراژ تولید خودرو مهم است اما باید رضایتمندی مشتری را به دنبال داشته باشد تا با مشتری مداری تناقضی پیش نیاید در واقع اتهام کم کیفیتی برای محصولات ایران خودرو مطرح می شود که باید آن را با قدرت از خود مبرا سازد.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خودرو در تمام دنیا کالای مصرفی است و نباید کالای سرمایه ای باشد، گفت: مردم ایران می خواهند خودروی ایرانی بخرند که قیمت و کیفیت مناسبی داشته باشد.

تبریز همه شرایط را برای تولید یک خودروی کامل دارد

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین با اشاره به ایران خودروی تبریز گفت: ایران خودروی تبریز یکی از بزرگترین مراکز تولید خودروی کشور است و شرایط باید برای افزایش تیراژ تولید خودرو در سایت ایران خودروی تبریز فراهم شود.
خطیبی تاکید کرد: تبریز همه شرایط را برای تولید یک خودروی کامل دارد و خط تولید بدنه هم با افزایش تیراژ تولید خودرو در سایت تبریز و رسیدن آن به مقدار اقتصادی، می تواند به زودی در تبریز راه اندازی شود.
وی افزود: ایران خودرو تبریز خودرو سورن تولید و به بازار عرضه می کند، این شرکت قادر است روزانه ۴۰۰ دستگاه سورن تولید کند. ایرنا

About Author