طرز تهیه خاگینه

تاکنون نام خاگینه را شنیده‌اید؟ اصلا می‌دانید چیست؟ در این مطلب شما را با این خوراکی خوش‌مزه آشنا می‌کنیم.

شاید تاکنون نام خاگینه را شنیده و یا حتا آن را خورده باشید. خاگینه نوعی دسر ایرانیست که البته برخی آن را به‌عنوان صبحانه هم می‌خورند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خاگ به‌معنی تخم‌مرغ است و ماده اصلی خاگینه هم تخم‌مرغ است.

مردم هر شهر و منطقه ایران به روش خاص خود خاگینه درست می‌کنند که معمولا تمامی آن‌ها شیرینند.

انواع خاگینه
خاگینه ساده
خاگینه گردو
خاگینه تبریزی
خاگینه عسلی
خاگینه ماست
خاگینه اصفهانی

نوعی از خاگینه را مردم لرستان درست می‌کنند که خاگینه‌ی نعنا نام دارد و غذاست و هیچ ربطی به این خاگینه‌ها که شیرینند و دسر ندارد، اما آن هم با تخم‌مرغ درست می‌شود.برای درست‌کردن آن نعناع و زردچوبه را با تخم‌مرغ مخلوط و در ماهیتابه سرخ می‌کنند.

در این مطلب شما را با چند نمونه خاگینه آشنا می‌کنیم.

توجه داشته باشید مشهورترین خاگینه خاگینه‌ی تبریزیست و باقی خاگینه‌ها هم مانند آن و تنها با اندکی تغییر درست می‌شوند اما پایه‌ و اساس درست‌کردن تمامی آن‌ها یکیست.

خاگینه یا خایگینه در زبان فارسی به معنی خوراکی است که از هم زدن زرده و سفیده تخم مرغ و سرخ کردن آن در روغن یا کره درست می‌شود.

آرد و تخم مرغ از مواد اصلی تشکیل دهنده خاگینه است. قیقاناخ یا قیقاناق نوعی خاگینه نازک است که در زنجان و تبریز پخته و هنگام صبحانه در کنار چای سرو می‌شود.

تفاوت خاگینه زنجانی با دیگر خاگینه‌ها در استفاده نکردن از شربت است. در واقع، در خاگینه زنجانی شکر از ابتدا به مایه خاگینه اضافه می‌شود تا آن را شیرینی کند.

طرز تهیه خاگینه

مواد لازم در طرز تهیه خاگینه تبریزی

تخم مرغ: ۵ عدد
آرد: ۵ قاشق غذاخوری
ماست شیرین: ۵ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری
پودر وانیل: ۱ قاشق مرباخوری
روغن یا کره: به مقدار لازم

مواد لازم برای شربت خاگینه تبریزی

آب: ۱ لیوان
شکر: ۱ لیوان
گلاب: نصف لیوان
هل: ۴ عدد
زعفران دم کرده: نصف قاشق غذاخوری

روش درست‌کردن شربت خاگینه تبریزی

برای درست کردن شربت خاگینه تبریزی ابتدا باید درون یک قابلمه مناسب آب و شکر را با هم مخلوط کنید. دانه‌های هل را به آن بیفزایید. قابلمه را روی حرارت گاز بگذارید تا شکر کاملاً در آب حل شود و شربت قوام بیاید. پس از آن که شربت خاگینه قوام آمد و به غلظت مناسب رسید گلاب و زعفران را به آن بیفزایید.

پس از این که شربت آماده شد آن را درون یخچال بگذارید تا خنک شود. اگر شربت داغ را روی خاگینه بریزید خمیر می‌شود.

طرز تهیه خاگینه

طرز تهیه خاگینه تبریزی

تخم مرغ‌ها را در یک ظرف مناسب بشکنید و به آن وانیل بیفزایید. آن‌ها را با چنگال خوب به هم بزنید.

آرد الک شده، بکینگ پودر و ماست را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا مخلوطی یک دست حاصل شود.

مقداری روغن یا کره در یک ماهیتابه بریزید تا داغ شود. سپس مایه خاگینه را داخل ماهیتابه بریزید. پس از آن که یک طرف خاگینه خوب سرخ شد، آن را برگردانید. روغن اضافی خاگینه تبریزی را با یک دستمال کاغذی بگیرید. شربت خنک شده را روی خاگینه خود بریزید.

خاگینه تبریزی را در ظرف سرو بگذارید و آن را با مقداری مغز گردو، دارچین و گل محمدی خشک شده تزیین کنید.


طرز تهیه خاگینه با شیر

در طرز تهیه خاگینه تبریزی با شیر، شربت یا شهد خاگینه را مانند دستور قبل آماده می‌کنیم. سپس برای آماده کردن مایه خاگینه تخم مرغ و شیر را با هم مخلوط می‌کنیم و هم می‌زنیم. آرد، بکینگ پودر و وانیل را به آرامی به مواد اضافه کرده و هم می‌زنیم. در نهایت مانند دستور قبلی خاگینه را داخل ماهیتابه سرخ می‌کنیم.

طرز تهیه خاگینه

چند نکته در طرز تهیه خاگینه تبریزی

شما می‌توانید مایه خاگینه را به صورت قاشق قاشق (مانند کوکو یا کتلت) لقمه‌ای درون تابه بریزید و سرخ کنید.خاگینه تبریزی به جای شربت با شیره انگور نیز سرو می‌شود. حتماً زیر ماهیتابه خود شعله پخش کن بگذارید.

خاگینه را مانند کیک در فر هم می‌توان درست کرد. برای این کار خاگینه را با حرارت ۱۷۰ درجه داخل فر قرار دهید و تا زمانی که مواد به چنگال نچسبد، پخت را ادامه دهید.

تخم مرغ، ماست و آرد در طرز تهیه خاگینه تبریزی به یک اندازه هستند یعنی شما می‌توانید این سه ماده اولیه را به یک میزان کم یا زیاد کنید و برای نمونه قیقاناخ را با ۲ عدد تخم مرغ، ۲ قاشق غذاخوری ماست و ۲ قاشق غذاخوری آرد درست کنید.

در مورد افزودن شربت دقت کنید. آن را تا جایی به خاگینه بیفزایید که آبکی و خمیر نشود. پخت خاگینه تبریزی در ماه رمضان و سر میز افطار بسیار طرفدار دارد. میزان شیرینی شهد یا شربت خاگینه تبریزی کاملاً سلیقه‌ایست. بسته به ذائقه خود می‌توانید شیرینی خاگینه را کم یا زیاد کنید.

چند دقیقه پیش از خاموش کردن شعله می‌توانید به لبه‌های خاگینه داخل تابه، مقدار کمی شکر بپاشید. این کار سبب می‌شود لبه‌ها کمی سفت شده و ظاهر شیک‌تری داشته باشد.

توجه داشته باشید که خاگینه باید داغ باشد و شربت سرد و یا خاگینه سرد و شربت داغ باشد. این تضاد باعث ایجاد شوک شده و سبب می‌شود شربت به خوبی به خورد خاگینه برود.

روش تهیه خاگینه تبریزی انواع متفاوتی دارد، اما همه آن‌ها به نوعی از یک اصول پیروی می‌کنند. به خاطر داشته باشید که برای بهتر شدن مزه خاگینه بهتر است دو ساعت قبل از سرو آن را تهیه کنید تا شهد خاگینه کاملاً داخل آن نفوذ کند و شیرین‌تر شود. امیدواریم از نوش جان کردن خاگینه تبریزی خود لذت ببرید. درواقع تمامی خاگینه‌ها معمولا به همین شکل درست می‌شوند.

About Author