عبور از برگی؛ تقریبا

سال دوم شورای ششم شهر تبریز در روزهای پایانی خود قرار دارد و احتمالا هفته آینده ترکیب جدید هیات رئیسه برای سال سوم در صحن علنی به رای گیری اعضا گذاشته می شود.

عبور از برگی تقریبا قطعی است

گزارشات غیررسمی حکایت از عزم شورا بر تغییر در هیات رئیسه دارد، به طوری که عبور از رسول برگی کلید خورده و دو طیف اکثریت و اقلیت دنبال نفر جدیدی برای نشستن روی کرسی ریاست هستند، این نکته ریشه در قول و قرار طیف اکثریت (آقایان باغبان، دبیری، زعفرانچیلر، برگی، هادی، بجانی و خانم غفوری) در سال گذشته دارد که ظاهرا سال سوم را برای گزینه ای غیر از برگی و احتمالا برای علی باغبان و حتی حکیمه رزرو کرده بودند، هر چند  معادلات قول و قرارها در روزها و هفته های اخیر دستخوش خلف وعده نیز شده چرا که چند تن از اعضای دیگر نیز خود را در قامت رئیس شورا شدن می دانند.

اما آنچه که نزدیک به قطعیت به نظر می رسد این است که برگی برای سال سوم مدنظر هیچ دو طیف نیست، و کاهش رای او در سال دوم نسبت به سال اول نیز دارای پیام بود.

 

تکثر کاندیدا در طیف اکثریت

گزارشات غیررسمی حاکی است در طیف اکثریت به غیر از پرویز هادی، همگی خواهان جلوس بر صندلی ریاست هستند اما گمانه زنی ها پیرامون علی باغبان، حکیمه غفوری، سید کاظم زعفرانچیلر و یاسین بجانی بیشتر از همه جلب توجه می کند.

آنچه مسلم است طیف اکثریت می خواهد رئیس از جمع ۷ نفره خود و بدون تاثیر اقلیت باشد تا همچون سال دوم به تمامیت خواهی خود در کمیسیون ها نیز ادامه دهند اما کثرت کاندید بین این ۷ نفر باعث شده تاکنون به جمع بندی خاصی نرسند.

 

باغبان؛ از وعده ریاست تا رقابت با هم طیفی ها

گفته می شود سال گذشته به علی نوای باغبان نائب رئیس فعلی شورای شهر وعده داده شده که سال سوم رئیس شورا خواهد شد و بر طبق همان وعده، او سخت دنبال این کرسی مهم شهری است.

همانطور که ذکر شد باغبان بین هم طیفی های خود رقبایی چون غفوری، زعفرانچیلر و حتی بجانی را می بیند و خبرهای غیررسمی نشان می دهد تاکنون اجماع بین ۷ نفر صورت نگرفته است. البته باغبان خوب می داند که بین طیف اقلیت ۶ نفره (شامل آقایان اسوتچی، احمدی، رشیدی، بابایی اقدم، دهقان نژاد و صادقی) مقبولیت ندارد و انتظار ندارد که سبد رایش از جمع اقلیت پر شود فلذا باید روی ۷ نفر حساب باز کند.

 

غفوری؛ کاندیدای بالقوه هر ساله و مقبول شهردار

همانند سال اول و دوم، امسال نیز نام حکیمه غفوری برای کاندیداتوری ریاست شورای شهر بر سر زبان ها افتاده است. هر چند او در دو سال قبلی در روز انتخابات کاندید نشد اما در معادلات بی تاثیر نبود. غفوری از حامیان اصلی یعقوب هوشیار شهردار تبریز است و در روی کار آمدن او نقش برجسته داشت و شاید هوشیار بدش نیاید که تنها بانوی شورای ششم بر کرسی ریاست بنشیند تا موضع شهرداری در شورا تقویت شود.

غفوری خوب می داند که برای نشستن بر کرسی ریاست ابتدا باید در رقابت درون طیفی با باغبان، پیروز شود تا کاندید شود.

 

نیم نگاه امیدوارانه زعفرانچیلر به جایگاه هم لباس خود

سید کاظم زعفرانچیلر یکی از دو روحانی شورای ششم است که به دنبال پا گذاشتن در جای پای برگی دیگر روحانی شورا است. او یکی از عاملان تکثر کاندید در طیف اکثریت است، اما نسبت به موضع مثبت طیف اقلیت بعه سمت خودش خوشبین است و شاید همین دلیل برای او کافی باشد که تا روزهای آخر برای ماندن در رقابت ریاست میدان را خالی نکند. البته او تلاش خواهد کرد تا ۶ نفر اقلیت را به خود جلب کند.

 

بجانی؛ تاثیرگذاری در دو انتخاب و یک استیضاح

یاسین بجانی در دو سال اول شورا با رای قاطع و حداکثری وارد هیات رئیسه شده بود.  او هم در انتخاب عباس رنجیر بعنوان شهردار، هم در استیضاح رنجیر و همچنین در انتخاب یعقوب هوشیار به شهرداری نقش چشمگیر داشت. اکنون از او به عنوان دیگر گزینه ریاست شورای ششم در سال سوم یاد می شود. در صورت انتخاب بجانی به عنوان رئیس، او را می توان جوان ترین رئیس پارلمان شهری تبریز یاد کرد، هر چند تا روزهای پایانی ممکن است هر تصمیم دیگری گرفته شود.

 

طیف اقلیت؛ بدون کاندید

طیف اقلیت شورای شهر تاکنون گزینه جدی و قطعی برای ریاست در اجلاسیه سوم شورای شهر ندارد اما بی شک در انتخاب رئیس اثرگذار خواهند بود. تحرکات این طیف نسبت به اتتخابات هیات رئیسه در گزارش های بعدی بیشتر بررسی خواهد شد.

 

دبیری؛ مترصد فرصت

شهرام دبیری سابقه ریاست در دوره چهارم و پنجم شورای شهر را در کارنامه دارد و در دوره ششم فضا را مساعد برای خود ندید و هر بار خواسته در معادلات ریاست نقش آفرینی کند، اما تا چقدر موفق بوده از حوصله مطلب خارج است.

عده ای معتقدند دبیری برای سال چهارم کاندید ریاست خواهد شد، چون سال چهارم سال تبلیغات انتخاباتی برای دور هفتم شورا است و همه اعضا در لباس مطالبه گری خواهان نقد وضع موجود خواهند شد و تمایلی برای رفتن زیر بار مسئولیت ندارند و چه گزینه ای بهتر از دبیری برای ریاست سال چهارم.

تاکنون تحرکات جدیدی از دبیری برای ریاست در سال سوم دیده نشده است اما قطعا مترصد فرصت است.

 

هوشیار؛ آسوده از استیضاح اما…

معمولا در هر دوره از شورای شهر، شهرداران نقش غیرمستقیم در انتخاب فرد خاص به ریاست یا حداقل تمایل به آن داشته اند تا خود را در مدیریت شهری تثبیت کنند. از آنجایی که خیال یعقوب هوشیار از استیضاح راحت است، ترجیح می دهد هیچ دخالتی نداشته باشد اما بی شک غفوری به دلیل آنچه که قبلا ذکر شد برای او می تواند گزینه مناسبی باشد. البته انتخاب شدن باغبان و دبیری هم شاید به مذاق هوشبار خوش نیاید، چرا که هوشیار هیچ وقت گزینه اصلی باغبان و دبیری برای شهرداری نبوده و از طرفی اخباری هم از فعال شدن برخی مدیران سابق شهرداری برای ریاست این دو نفر به گوش می رسد، فلذا این دو نفر قطعا گزینه مناسبی برای هوشیار نخواهد بود.

About Author