عرضه کنندگان لوازم یدکی خودرو در زنجان ملزم به ارایه شناسه کالا هستند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: طرح عرضه لوازم یدکی خودرو با ارایه شناسه و کد رهگیری کالا در این استان آغاز شده است و بر این اساس در اولویت اول فروش و نصب باطری و کمک فنر خودرو بدون این مشخصات تخلف محسوب می‌شود.
ناصر فغفوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از راهکارهای حمایت از تولید داخل و عرضه کالاهای با کیفیت بالا، مبارزه با واردات قاچاق کالا و عرضه محصولات با کیفیت پایین و تقلبی است که در همین راستا سیاستی که دولت از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت در پیش گرفته است اتخاذ راهکارهایی برای جلوگیری از قاچاق کالا، همچنین عرضه محصولات بی کیفیت است.
وی یادآورشد: مهمترین اقلامی که به نحوی به دلیل حساسیتی که در بحث تلفات مالی و جانی برای مردم دارند و بیشتر در سطح جاده ها اتفاق می افتد و مرتبط با خودرو است استفاده از قطعات بی‌کیفیت و تقلبی لوازم یدکی در خودروها همچنین استفاده از لوازم یدکی که به صورت قاچاقی وارد کشور می‌شود، است.
فغفوری با بیان اینکه هیچ گونه کنترلی بر کیفیت کالاهای قاچاق نیست، تصریح کرد: این کالاها از طرفی به تولید کننده داخلی نیز ضربه می زند.
وی یادآورشد: به دلیل حساسیت این موضوع، اولویت طرح، مبارزه با قاچاق لوازم یدکی و جلوگیری از عرضه لوازم یدکی تقلبی خودرو است و در حوزه لوازم یدکی نیز با توجه به آغاز اجرای طرح، اولویت به ۲ محصول باطری و کمک فنر خودرو داده شده است.
فغفوری با بیان اینکه ظرف روزهای آتی بقیه محصولات و اقلام نیز به این طرح افزوده خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این طرح کلیه کارخانجات تولید لوازم یدکی باطری و کمک فنر خوردو مکلف هستند برای هر چند نوعی که از آن کالا تولید می کنند به ازای هر نوع، یک شناسه کالا از سامانه جامع تجارت اخذ و برای تعداد محصولاتی که از آن نوع که در طول سال تولید می کنند کد رهگیری دریافت کنند.
وی افزود: در زمان فروش محصولات نیز درج شناسه کالا و کد رهگیری بر روی محصول الزامی است و بعد از مدتی که تقریبا تولیدات قبلی در سطح بازار به اتمام می رسد نباید به هیچ عنوان باطری خودرو یا کمک فنرخودرویی که فاقد شناسه کالا و کد رهگیری است مشاهده شود.
فغفوری گفت: کالاهایی که این ۲ مشخصه را نداشته باشند نشان می دهد که یا در کارگاه‌های زیرپله ای به صورت غیرقانونی و تقلبی تولید شده است و یا از طریق قاچاق وارد شده است که حتما باید با آن برخورد شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار داشت: کالاهایی که حتی به صورت قانونی وارد کشور می شوند نیز مشمول درج شناسه کالا هستند و وزارت صمت توانسته است بسیار خوب و با جدیدت آن را عملیاتی کند و کالاهای خارجی وارداتی نیز که امکان تولید آن در داخل نیست، شناسه وارداتی دارند. بر همین اساس کالاهای مذکور که فاقد شناسه و کد رهگیری از سوی فروشندگان عرضه شود، به عنوان جنس تقلبی و یا قاچاق تلقی می شود و عرضه آن در فروشگاه‌های لوازم یدکی جرم تلقی می شود و هم برخورد تعزیزاتی و هم پیگیری های خاص خود را دارد.
وی یادآورشد : جلسه ای نیز با هیات مدیره لوازم یدکی استان برگزار و این طرح برای آنها توجیه شد و بازدیدهایی نیز از سوی بازرسان در سطح بازار از فروشندگان لوزام یدکی که بخش عمده لوزام آنها عرضه باطری و کمک فنر خودرو بوده انجام و اجرای طرح با اولویت برای این ۲ کالا شروع شده است.
فغفوری با اشاره به اینکه در انبارهایی که دپویی از این کالاها بوده و فاقد شناسه باشند تذکرات لازم به مالکان آنها داده می‌شود، گفت: جزئیات و الزامات این طرح به اعضای اتحادیه های خدمات خودرویی که در قالب مکانیک ها و تعمیرکارها این خدمات را ارایه می دهند نیز ابلاغ شده است. مسوولیت نصب هر نوع کمک فنر خودرو و باطری فاقد شناسه بر روی خودروهای مشتریان بر عهده تعمیرکار و مکانیک خواهد بود و در صورتیکه اتفاقی برای خودرو و صاحب آن بیفتد و تلفات جانی و مالی رخ دهد بخشی از مسئولیت آن با نصب کنندگان کالاهای یدکی غیراستاندارد است و با پیگیری هایی قضایی ای از سوی آسیب دیدگان، آنها باید پاسخگو باشند.

About Author