اعصاب و روان مردم تبریز زیر بار سنگین ترافیک

اختصاصی ساقی آذربایجان/ به قلم : رسول حسینی بقانام- کارشناس رسمی دادگستری
ترافیک روان هر شهر بیانگر شهرسازی اصولی و تعیین کاربریهای مناسب در نقاط لازم طبق نقشه‌های مصوب شهرسازی هر شهرمی‌باشد. معضلات ترافیکی ناشی از گره‌های ترافیکی مسیرهای پرتردد، نتیجه احداث پروژه‌های حساب نشدة تجاری – خدماتی- بهداشتی و اداری و آموزشی نسبت به معابر و موقعیت و مکان شهری و بارگذاری بیش از حد مجاز تراکم جمعیتی در مناطق مسکونی می‌باشد. تردد انواع وسائط نقلیه ناشی از تعدد مسافرتهای داخل و بین شهری و به تبع آن مشکلات ترافیکی درون شهری بخصوص در مناطق خاص، روز به روز حادتر می‌شود. اگر شهرداری به عنوان متولی شهر در تمامی ابعاد برنامه‌ریزی شهری و اعمال نظرات علمی خود را ننماید و با توصیه و اعمال نظرها و درخواستهای دیگران نقشه‌های شهری تهیه و تعیین کاربری نماید طبیعتا شهرهای ما بطور قانونمند پیشرفت و توسعه نخواهند یافت.
اگر سرمایه گذاری کلان در عرصه پروژه‌های تجاری- خدماتی- تفریحی- بهداشتی درمانی- اداری- آموزشی براساس برنامه ریزی مدون برنامه ریزان شهری صورت نگیرد مشکلات ترافیکی شهرها لاینحل باقی خواهد ماند فلذا شهرداری ها موظفند برای حل مشکلات گره‌های ترافیکی حال و آینده با اعمال کاربری‌های مناسب در مناطق شهری چاره اندیشی نماید.
شناخت گره‌های ترافیکی فعلی و مکان یابی محل‌هایی که در آتیه به جهت احداث مراکز خدماتی- تجاری و بهداشتی و درمانی می‌تواند به گره‌های ترافیکی تبدیل شود از ضروریات امور برنامه ریزان شهری می‌باشد.
سناریو نویسی و طرح‌ریزی برای مکانهای شهری که در هر منطقه به کدام کاربریها مجوز احداث داده شود که ضمن کاهش بار ترافیک سایر مناطق موجبات گره‌های ترافیکی نگردد از مشخصه عملکرد علمی شهرداریها می‌باشد.
روشن نبودن سیاستها و جهت گیری‌های کلان در ساخت و سازهای شهری و ممکن بودن تغییر کاربریهای مصوب به منظور ایجاد درآمد به شهرداری از جمله علل ایجاد گره‌های ترافیکی در شهرهای بزرگ می‌باشد.
عدم توجه به بررسی و برآورد تعداد مراجعین به مراکز درمانی و بهداشتی و تجاری و خدماتی و امکانات پارکینگ و پذیرش جمعیتی و همچنین امکانات تردد وسائط نقلیه و موجودیهای مناطق از نظر تراکم‌ پروژه‌های درخواستی از دیگر علل ایجاد گره‌های ترافیکی در شهرهاست که مورد توجه مسئولین امر قرار نمی گیرد.
تعیین و تعریف یک محوطه وسیع چسبیده به حاشیه شهر و در کنار شریان‌های اصلی برای احداث شهرک سلامت که شامل کلیة حرف پزشکی و امکانات رفاهی و خدماتی شبانه روزی و انواع کلینک‌های متعدد و پارکینگ‌های روباز و طبقاتی باشد از نیازهای ضروری شهری مثل تبریز می‌باشد که شهرداری می‌تواند پس از تثبیت مکان انواع سرمایه گذاران خدماتی و بهداشتی و درمانی و رفاهی و تجاری را به منظور ایجاد شهرک سلامت و کاهش بار ترافیکی مناطق پرترافیک سوق دهد. بدیهی است ایجاد شهرک مزبور می‌تواند در توسعه صنعت توریسم سلامت و ایجاد درآمد پایدار به شهرداری تاثیرگذار باشد./ ۱

About Author