عقب‌ماندگی آذربایجان‌شرقی در کشاورزی و معدن جبران می‌شود

به گزارش ساقی آذربایجان، «عابدین خرم» روز شنبه در همایش «فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پیشرفت هشترود» افزود: کشاورزی و صنایع پایین‌دستی آن یکی از مهمترین فرصت‌های استان و هشترود به شمار می‌رود و می‌تواند ایجاد امنیت غذایی را به عنوان یکی از اساسی‌ترین عوامل استقلال کشور تامین کند.

وی با بیان اینکه کشاورزی استان در گذشته به خوبی مورد توجه قرار نگرفته، بیان کرد: ارزش افزوده کشاورزی استان از بعضی از استانهای کم‌آب نیز کمتر و حدود هفت درصد است.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این درصد قابل افزایش بوده و ارزش افزوده بخش کشاورزی استان در سه سال آینده به بالای ۳۰ درصد خواهد رسید.

آذربایجان‌شرقی در زمینه جذب سرمایه گام‌های بزرگی برداشته است

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر لزوم رفع موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بیان کرد: مسئولان استانی اکنون از سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنند و طی هفت ماه گذشته استان در جذب سرمایه بخش خصوصی به ویژه در حوزه صنعت گام‌های بزرگی برداشته است.

«خرم» همچنین به ظرفیت بزرگ استان در بخش معدن اشاره و خام فروشی را یکی از مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: ارزش افزوده بخش معدن هم در استان بسیار پایین و حدود ۲ درصد و برای افزایش این سهم نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به ظرفیت عظیم معدن در سطح استان واقف است، بیان کرد: شورای معدن باید شهر به شهر در استان تشکیل شود و فعالان بخش معدن به میدان بیایند.

وی نظارت بر انجام کار را یکی دیگر از وظایف دولت عنوان کرد و افزود: نظارتی مورد توجه است که به بخش ایجابی توجه دارد و صرفا سلبی نیست.

وی سرمایه‌گذاران را به آب روان تشبیه کرد که اگر مشکلات پیش‌روی آن برطرف نشود، به مکانی دیگری می‌رود و افزود: اکنون بخش قابل توجهی از وقت مسئولان برای تشکیل جلسه با سرمایه‌گذاران و رفع مشکلات آنان به صورت چهره به چهره اختصاص یافته است.

وی به اهمیت کسب و کارهای دانش بنیان هم اشاره و بیان کرد: کسب و کار دانش بنیان می‌تواند اشتغال و تولید را پایدارتر کند و استفاده از فناوری‌های روز می تواند نیروهای متخصص را در سرزمین خودشان حفظ کند.

وی تاکید کرد: هر کسی که در یک نقطه از استان به دنبال سرمایه‌گذاری باشد، همه بخش‌های دولتی موظفند تا با تمام اختیارات قانونی و ویژه به این فرد کمک کنند.

وی به سرمایه گذاران وعده داد که مسایل مربوط به زیرساخت ها و حامل های انرژی در سایه پیگیری‌ها و در یک بازه زمانی مشخص و کوتاه حل شود.

پایاب سد سهند تا شهریور ۱۴۰۲ به صورت کامل بهره برداری می شود

استاندار آذربابجان شرقی به اهمیت تکمیل پایاب سد سهند نیز اشاره و بیان کرد: کل پایاب سد سهند تا شهریور سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد و مشکل آب شرب و صنعتی هشترود نیز برطرف می شود.

«خرم»، توسعه را محصول شناسایی فرصت‌ها خواند و ادامه داد: مدیران استان اکنون برای تحقق آن آمادگی کامل دارند و روزهای خوشی در زمینه توسعه استان پیش رو است.

وی همچنین شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها را عامل خلق فرصت‌های جدید عنوان کرد و اظهار داشت: برنامه‌ریزی و استقبال از سرمایه‌گذاران مدنظر است.

وی به ظرفیت گردشگری هشترود نیز اشاره و بیان کرد: واحدهای کوچک برای تولید صنایع دستی می‌تواند در این شهرستان با سرمایه های اندک راه‌اندازی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: مشکل ۱۵ ساله استان در بخش تامین زیرساخت‌ها طی سفر اخیر هیات دولت به آذربایجان شرقی در ردیف برنامه ها قرار گرفت که نویدبخش تحول خواهد بود.

صابر پرنیان افزود: علاوه بر فراهم سازی شرایط برای جذب سرمایه، بخش قابل توجهی از وقت استاندار و تیم اقتصادی ایشان نیز به رفع موانع تولید اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز از طریق تماس تلفنی در ابتدای این همایش به سخنرانی پرداخت.

در این آیین ۲۸۷ طرح شامل ۹۵ طرح در زمینه کشاورزی، ۶۰ طرح حوزه گردشگری، ۶۵ طرح در بخش صنعت و معدن، ۲۰ طرح در زمینه عمرانی شهری، ۳۲ طرح در حوزه عمران روستایی و ۱۵ طرح دانش‌بنیان به سرمایه‌گذاران معرفی شد.

About Author