علاقه دانشجویان عراقی برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران

مسئول امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه مهدی صادقی بااشاره به افزایش استقبال دانشجویان عراقی از این دانشگاه، اظهارکرد: طی سال گذشته حدود ۶۰۰ دانشجوی عراقی در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند و طبق پیش بینی ها این میزان برای امسال به رقم قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

وی افزود: هرچند تنها چندسالی است که از بین المللی شدن دانشگاه آزاد کرمانشاه می گذرد، اما عوامل مختلفی همچون نزدیکی مسافت، قرابت های فرهنگی و وجود زیرساخت های مناسب افزایش استقبال دانشجویان عراقی از این دانشگاه را به همراه داشته است.
مسئول امور بین الملل دانشگاه آزاد کرمانشاه تصریح کرد: شاید تا چندسال پیش دانشگاه آزاد کرمانشاه چندان در بین دانشگاه های عراقی شناخته شده نبود، اما اکنون در کنار دانشگاه های بزرگ کشور که در عراق شناخته شده اند، نام دانشگاه آزاد کرمانشاه نیز قرار گرفته است. وجود زیرساخت های مناسب، آزمایشگاه ها، هیات علمی توانمند و رشته های متنوع تحصیلات تکمیلی باعث شده تا هرکدام از دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می کنند، به مانند یک مبلغ برای جذب دانشجویان بیشتر به سمت ما باشند.
صادقی با بیان اینکه دانشجویان عراقی بیشتر متقاضی تحصیلات در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند، گفت: از آنجایی که آموزش عالی عراق طی سالهای گذشته به دلیل مشکلات و بحران های داخلی توسعه پیدا نکرده، بر این مبنا اکنون دانشجویان این کشور بیشتر برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی متمایل هستند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد کرمانشاه جمعا در ۵۰ رشته کارشناسی ارشد و تعداد قابل توجهی رشته دکتری مجوز جذب دانشجوی خارجی دارد.
مسئول امور بین الملل دانشگاه آزاد کرمانشاه بااشاره به علاقمندی دانشجویان عراقی به رشته های پزشکی و پیراپزشکی، اعلام کرد: در نظر داریم با همکاری سایر دستگاه های ذیربط بتوانیم مجوز این دو رشته را هم برای جذب دانشجوی خارجی بگیریم.
وی در ادامه به بُعد اقتصادی جذب دانشجوی خارجی برای این دانشگاه هم اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مهم آموزش عالی در کشورهای مختلف سوق یافتن به سمت تجاری سازی است که براین اساس جذب دانشجوی خارجی و ارائه خدمات علمی به آنها به نوعی تجاری سازی آموزش عالی محسوب می شود.
صادقی با بیان اینکه دانشگاه آزاد کرمانشاه به دنبال افزایش تعاملات خود در حوزه های دیگر با دانشگاه های عراقی است، اظهار کرد: در این زمینه برنامه ریزی هایی داشته ایم، اما متاسفانه شیوع بیماری کرونا آن را به تاخیر انداخت.
وی خاطرنشان کرد: هرچند درحال حاضر مجوز جذب دانشجویان عراقی را داریم، اما برنامه جذب دانشجو از کشورهای دیگر بویژه کشورهای همسایه را در دستور کار قرار داده ایم.

About Author