علل شایع سقط جنین در مادران باردار

یک متخصص زنان و زایمان در چهارمحال و بختیاری در خصوص تاثیر امواج ماکروفر، ماهواره، موبایل و امواج مغناطیسی در سقط جنین، گفت: این مورد تاکنون به اثبات نرسیده است، اما توصیه می‌شود که مادران باردار در چهارماه نخست بارداری تماس خود را با این امواج به حداقل برسانند.
نسترن زمانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تعریف سقط جنین، اظهار کرد: سقط جنین شامل بارداری‌هایی است که کمتر از ۱۸ هفته طول بکشد، ممکن است قلب تشکیل نشده باشد و یا در میانه راه از حرکت باز ایستد.
این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: قلب باید طی شش تا هفت هفته پس از انعقاد نطفه تشکیل شود، بسیاری از اوقات قلب در این مدت تشکیل نمی‌شود که آن حاملگی پوچ است، بسیاری از اوقات هم قلب تشکیل شده و سپس از حرکت می‌ایستد، برخی از سقط‌ها به‌صورت خود به خود رخ داده و برخی از آنان با مجوز پزشک قانونی صادر شده که به آن سقط‌ درمانی گفته می‌شود.
زمانی درخصوص علل شایع سقط‌های خود به‌خودی، تصریح کرد: ممکن است علت سقط ژنتیکی باشد در این حالت، سلول تخم توانایی بقا را ندارد، مثلا اسپرم یا تخمک ضعیف بوده و میان آنان نیز همسانی وجود ندارد.
وی یادآور شد: ابتلا به یکسری از عفونت‌ها مانند توکسوپلاسما یا عفونت گربه ( گربه‌ای که آلوده به عفونت توکسوپلاسما باشد و یا این عفونت را دفع کند)، سرخچه، هرپس و … در سه ماهه اول بارداری نیز باعث سقط جنین می‌شود.
این متخصص زنان و زایمان در خصوص تاثیر امواج ماکروفر، ماهواره، موبایل و امواج مغناطیسی در سقط جنین، تصریح کرد: این مورد تاکنون به اثبات نرسیده است، اما توصیه می‌شود که مادران باردار در چهارماه نخست بارداری تماس خود را با این امواج به حداقل برسانند، شب‌ها وای فای منزل را خاموش کنند و زمانی که ماکروفر را روشن می‌کنند از آشپزخانه خارج شوند.
وی اضافه کرد: اگر مادر بیماری‌های روماتولوژی داشته باشد، به‌دلیل ایجاد اختلالات انعقادی خطر سقط را افزایش می‌دهد، به‌علاوه مصرف یکسری از داروها مانند داروهای ضدتشنج در ماه‌های نخست بارداری خطر سقط را نیز بیشتر می‌کند، با افزایش سن و به‌خصوص سن بالاتر از ۳۵، کیفیت تخمک در بانوان کاهش پیدا می‌کند و این مسئله خطر حاملگی پوچ و سقط جنین را افزایش می‌دهد.
زمانی گفت: زندگی مدرن امروزی خطر سقط را افزایش داده است و از زمان شیوع ویروس کرونا سقط جنین افزایش یافته است اما مدرک مستندی برای اثبات این موضوع وجود ندارد، البته استرس شیوع این ویروس نیز در این قضیه بی‌تاثیر نیست.
این متخصص زنان و زایمان در ادامه درباره حاملگی خارج از رحم، توضیح داد: انتظار می‌رود سلول تخم در محل رحم و در آندومتر تشکیل شود، برخی از مواقع در محلی مانند روی تخمدان، روی شکم یا محل سزارین قبلی تشکیل می‌شود، بنابراین لازم است شش هفته پس از حاملگی، سونوگرافی صورت بگیرد تا از باردار بودن و در ادامه خطر بارداری خارج از رحم اطمینان حاصل کرد.
وی افزود: علایم حاملگی خارج از رحم شامل درد رحم، درد شانه، درد مقعد، احساس سرگیجه و خون‌ریزی است، حاملگی خارج از رحم می‌تواند تهدیدکننده حیات باشد و اگر در شکم پاره شود، ممکن است منجر به خون‌ریزی شود.
زمانی در پایان با بیان اینکه حاملگی خارج از رحم سرانجامی ندارد، یادآور شد: این نوع حاملگی نیازمند درمان دارویی و جراحی است و نهایتا تا ۱۶ هفته پس از حاملگی می‌تواند دوام داشته باشد.

About Author