عوام‌فریبی یا احیای سبز قدیمی؟

ماشین مس آذربایجان نسخه تکراری مسئولان ورزش و فوتبال استان برای احیای تیم قدیمی ماشین‌سازی است!

سقوط تیم فوتبال ماشین‌سازی تبریز به عنوان قدیمی‌ترین تیم شمالغرب کشور به لیگ سه خبری قابل پیش‌بینی و البته تاسف‌آور برای فوتبال آذربایجان بود‌ و موجی از ناامیدی را در بین علاقمندان این تیم به‌وجود آورد.

ماشین‌سازی ‌که در دوره حیات خود به مانند فرزند سرراهی بوده و پس از خروج مالکیتش از کارخانه ماشین‌سازی بین باشگاه‌های مختلف دست به دست شده، حالا بحرانی‌ترین روزهای تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد.

روزگاری ماشین‌سازی زیر چتر حمایتی باشگاه دبیری قرار گرفت، سپس شهرداری تبریز مالکیت آن را عهده‌دار شد و در ادامه محمدرضا زنوزی که با جابجایی امتیاز این تیم را جایگزین تیم تازه برند شده گسترش فولاد کرد.

اما این جابجایی امتیاز فرجام بسیار تلخی داشت و ماشینِ قدیمی تبریز را با آخرین سرعت به سمت پرتگاه سوق داد و تیمی که سه فصل قبل در لیگ برتر بود، اکنون نماینده تبریز در لیگ سه به حساب می‌آید!

زنوزی مالک نیمه‌راه بود و در نیم‌فصل سال سوم از سرپرستی ماشین‌سازی سر باز زد تا به دنبال آن مالکیت این تیم با تصمیم مسئولان ورزش استان به فردی به نام یونس قربانی واگذار شد که آهی در بساط نداشت!

ماشین‌سازی در واقع قربانی این تصمیم و البته زیاده‌خواهی‌های قربانی شد و زیر نظر مالک اشتباهی‌اش هیچ وقت روز خوش ندید که ماحصل آن تنزل پله به پله جایگاهش با انباشت بدهی در عرض سه سال از لیگ برتر به لیگ سه بود.

اکنون وضعیت ماشین‌سازی به عنوان یک تیم دسته سومی به قدری بحرانی است که دیگر کسی حاضر به قبول مالکیت و حمایت از این تیم نیست و فاصله چندانی با انحلال ندارد.

با این اوصاف، قرار است این تیم نه در لیگ سه که بلکه در لیگ یک با دورزنی قانون و تحت عنوان ماشین مس آذربایجان به صحنه فوتبال کشور بازگردد‌ و جالب این است که در شهرستان شبستر نیز فردی به نام داود حیرانی با نامگذاری باشگاهی با همین نام اعلام موجودیت نموده و ادعای احیای ماشین‌سازی را دارد.

ماشین مس آذربایجان در واقع نسخه تکراری مسئولان ورزش و فوتبال استان برای احیای این تیم قدیمی است؛ موضوعی که سال گذشته در زمان آغاز فعالیت تیم فوتبال مس سونگون و خرید امتیاز تیم دسته دومی ماهشهر برای ساعتی مطرح شد!

گذشته نشان داده که این نسخه‌ها هیچ‌گاه دردی از ماشین دوا نکرده و شاید اسپانسری مس با منبع مالی نامحدودش! داستان متفاوتی داشته باشد اما این اقدام سوالاتی را در ذهن متبادر می‌سازد که قبل از آن باید پاسخ داده شود:

اینکه آیا شرکت ملی مس و حتی سازمان لیگ با نام ماشین مس آذربایجان موافقت خواهند کرد؟ (لازم به یادآوری است که پیش از این با پسوند آذربایجان برای نام باشگاه تراکتور موافقت نشد!)

یا تکلیف بدهی‌های خارجی ماشین‌سازی چه می‌شود؟ آیا سزاوار است حق و حقوق بازیکنی نادیده انگاشته شود؟ و یا پیراهن ماشین مس آذربایجان چه رنگی خواهد بود؟ سبزِ ماشین یا نارنجیِ مس و یا تلفیقی از نارنجی و سبز؟

و …

About Author