فروش گوشت سرراهی به هر بهانه ای در استان ممنوع است

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

این روزها یکی از موضوعاتی که افکار عمومی را درگیر خودکرده است، شیوع بیماری های واگیر بخصوص از نوع مشترک بین انسان و دام است. روزانه اخبار نگران کننده ای از وضعیت شیوع بیماری هایی نظیر تب کریمه و کنگو به گوش می رسد. از سویی اخباری هم اخیرا در رابطه با ذبح گوشت الاغ و قاطر و اسب در فضای مجازی منتشر شده که اسباب نگرانی گردیده است. در همین ارتباط با مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی به گفتگو نشستیم تا پاسخگوی دغدغه های افکار عمومی باشند.
دکتر بهداد استان آذربایجان شرقی را جزو سالم ترین استان ها در این رابطه دانست و اعلام کرد که مقدار ذبح حیواناتی نظیر اسب و الاغ در این استان صفر است و مردم نگرانی در این رابطه نداشته باشند.

ساقی آذربایجان: اخیرا در شبکه های اجتماعی و فضای رسانه ای کشور خبر شیوع برخی بیماری ها از جمله تب کریمه و کنگو نگرانی هایی را در سطح افکار عمومی به وجود آورده است. بفرمایید وضعیت این بیماری در دامهای استان چگونه است؟

بهداد: همانطور که مستحضرید بیماریی که از آن ها نام بردید در سطح ملی با آگاهی تمام مسئولان ذیربط کنترل شده است و در کل کشور مشکل خاصی در این ارتباط وجود ندارد. از جمله بیماری تب برفکی که اختصاصی دام است و یا بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری ها در اسرع وقت پیشگیری شده و در کل کشور مشکل حادی در این رابطه وجود ندارد. اما اینکه مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد به این معنا نیست که مرغدار و دامدار ترتیب اثری به مسائل پیشگیرانه و رعایت بهداشت ندهد و به امان خدا بسپارد.
اما برخی از بیماری ها هم هستند که در چند استان مشکلاتی ایجاد کرده اند، از جمله بیماری تب کریمه و کنگو که مشترک بین انسان و دام است و متاسفانه شاهد بودیم که برخی از هموطنان ما جان خود را در این ارتباط از دست داده اند.
خوشبختانه طبق آخرین گزارشی که از مرکز بهداشت و درمان استان گرفته ایم، بخاطر وجود زیرساخت های لازم که از سال ۹۴ در کشتارگاه های ما پیش بینی شده است، از جمله تجهیز این مراکز به سیستم پیش سرد، موردی از ابتلا به این بیماری در استان ما گزارش نشده است، شاید این پرسش در ذهن مخاطب ایجاد شود که سیستم پیش سرد چه ارتباطی به بیماری تب کریمه کنگو دارد؟ عامل این بیماری مشترک بین انسان و دام یک ویروس از خانواده نایروویروس است که متاسفانه در دام علائم بالینی ندارد، لذا ابتلای دام به آن قابل تشخیص نیست. راه تشخیص آن آزمایشات بالینی است که به جهت تعداد ذبح روزانه در کشتارگاه ها عملا آزمایش بر روی تک تک دام ها ممکن نیست. ولی داشته های علمی می گویند که بعد از ذبح حیوان اگر گوشت ذبح شده را به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد قرار دهیم، به دلیل کاهش ph و افزایش اسیدیته گوشت عامل بیماری یعنی همان نایروویروس از بین می رود. لذا به مدد این یافته علمی سیستم پیش سرد را در تمام کشتارگاه ها ایجاد و فعال کردیم و تمام دام های ذبح شده ابتدا دوره پیش سرد را طی می کنند و سپس مهر تایید خروج از کشتارگاه می گیرند. این بدین معناست که حتی اگر حیوانی هم به این بیماری مبتلا باشد، در اثر ملاحظات بهداشتی ما و گذراندن دوره پیش سرد دیگر مشکلی از بابت تغذیه آن وجود نخواهد داشت و گوشت عرضه شده سالم و عاری از بیماری است. لذا به لطف خداوند در این استان نه مورد مبتلا به این بیماری در جوامع انسانی وجود دارد و نه فوتی در این رابطه داشتیم. اما اخیرا یک ویروس بنام آنگارا در کشور گزارش شده است که مشترک بین انسان و پرنده نیست ولی می تواند به لحاظ اقتصادی در صورت شیوع، مخاطره آفرین باشد و خسارات جبران ناپذیری به صنعت مرغداری وارد نماید.
علی رغم بالا بودن میزان شیوع آن در برخی استان ها با تلاش همکاران ما در استان آذربایجان شرقی از اول سال تاکنون فقط سه کانون بیماری مشاهده شده که موضوع چندان نگران کننده ای نیست. اما این بدین معنا نیست که در حالت فعلی نگرانی خاصی وجود ندارد و مرغدار باید خود را فارغ از رعایت اصول بهداشتی نماید. برای پیشگیری از این بیماری در اداره کل دامپزشکی استان، کمیته فنی و شورای هماهنگی مدیران کل دامپزشکی استان را هم تشکیل دادیم و جلسات متعدد با معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، شورای نظام دامپزشکی استان، مسئولین بهداشتی فارم ها، کلینیسین ها و … در همین ارتباط داشتیم. با اتحادیه های مرغداری جلسات متعدد تشکیل شد و موارد و پروتکل های بهداشتی لازم به آن ها ابلاغ و تاکید گردید. به جهت رعایت پروتکل های بهداشتی از جمع آوری مرغداران در یک مکان بخصوص خودداری می کنیم و لذا پل اطلاع رسانی با آنان از طریق اتحادیه ها و تماس و پیامک های تلفنی است از سویی در همین ارتباط کمیته علمی ما با احصا کلمات حساس و تاثیرگذار، نکات ایمنی را از طریق فضای مجازی به اطلاع آنان می رساند. انتقال داده های علمی و پیشگیرانه از طریق ویدئو کنفرانس ها از دیگر راه های ما برای انتقال آخرین اخبار و یافته های دامپزشکی در این رابطه است و قطعا در مورد ویروس آنگارا هم مثل ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان رو سفید و سربلند خواهیم بود.

ساقی آذربایجان: افزایش بی رویه قیمت مرغ و تخم مرغ و نوسان قیمت در بازار ربطی به شیوع این بیماری در پرندگان دارد؟

بهداد: به هیچ عنوان، زیرا که حتی در آن سه کانون شیوع هم که عرض کردم تعداد تلفات نسبت به میزان تولید رقم اندک و ناچیزی است.

ساقی آذربایجان: به سیستم پیش سرد قبل از خروج از کشتارگاه اشاره کردید، موارد متعددی از ذبح را در سطح استان شاهدیم که بعضا در قصابی ها و یا مسیر راه های گردشگری صورت می گیرد، در این ارتباط موضع دامپزشکی استان چیست؟

بهداد: قطعا بازرسین بهداشتی این اداره کل در شیفت های کاری مختلف از طریق بازدیدهای میدانی چنین مواردی را رصد می کنند و اخبارهای مربوط به معدوم سازی ها هم در همین ارتباط است. اما موردی که با عنوان ذبح گوشت سرراهی گفتید، روال غیرمجاز و اشتباهی است که اخیرا در منطقه توریستی امند هم موردی از آن مشاهده شده بود که مغازه فرد خاطی پلمب گردید یا در شهرستان اهر در سالیان گذشته متاسفانه و صد متاسفانه با اصرار مسئولین محلی بر ذبح کنار جاده ای با عناوین جذاب نظیر جذب گردشگر مواجه بودیم، اما علی رغم این اصرار ها تمام قد در مقابل این مسئله ایستادیم و بر سر همین موضوع مسئولین وقت شهر به وزیر جهادکشاورزی وقت مراجعه کردند که بهداد اجازه ذبح دام کنار جاده را نمی دهد! اما علی رغم همه فشارها زیر بار این موضوع نرفتبم، چرا که جان انسان ها و نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اولویت بر همه امور دارد وحتی بهانه مسئولین وقت شهر این بود که چرا در مشکین شهر چنین اجازه ای صادر شده که پاسخ ما این بود که ما مسئول بهداشت و سلامت استان خود هستیم و جوابگوی عملکرد مدیران سایر استان ها نیستیم. شائبه هایی هم در بخشی از منطقه ملکان در این رابطه وجود داشت که شخصا در محل حضور یافتم و با افراد خاطی برخورد کردیم.

ساقی آذربایجان: در یکی دو روز اخیر خبری به نقل از سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با ذبح اسب و الاغ منتشر شد که نگرانی هایی را در سطح افکار عمومی ایجاد کرد، در این رابطه اگر توضیحات مکفی را ارائه دهید، ممنون می شویم؟

بهداد: در استان ما با قاطعیت اعلام می کنم که به همت همکاران ما در بخش نظارت و بازرسی تحت هیچ شرایطی چنین خبری صحت و موضوعیت ندارد و مردم با اطمینان کامل نسبت به خرید گوشت اقدام نمایند و از این بابت نگرانی نداشته باشند. مجموعه دامپزشکی استان با جدیت تمام چنین مسائلی را رصد و با خاطیان اشد برخورد را از طریق دستگاه محترم قضایی انجام می دهد. بحث ذبح الاغ و اسب در استان آذربایجان شرقی را تحت هیچ شرایطی تاکید میکنم هیچ شرایطی، متصور نیست، حتی سالها قبل هم که موردی در همین ارتباط وجود داشت توسط بازرسان ما کشف و تحویل مقامات قضایی گردید و احکام صادره به اندازه ای بازدارنده بود که کسی دیگر چنین خطاهایی به سرش نزند. شاید کسی به خود جرات دهد و دام را در خارج از محیط کشتارگاه ذبح نماید، ولی به هیچ عنوان این خطا نمیتواند به ذهنشان هم خطور نماید زیرا که می دانند عواقب این امر برایشان بسیار سنگین خواهد بود. اما در کل توصیه ما به شهروندان عزیز آن است که گوشت های شناسنامه دار تهیه نمایند و هنگام خرید حتما به مهر دامپزشکی و لیبل نصب شده روی لاشه توجه لازم را بنمایند.
ساقی آذربایجان : ممنون که در این گفتگو شرکت کردید.
بهداد : بنده هم از روزنامه وزین و فعال و پویای ساقی آذربایجان به جهت پیگیری مسائل و مشکلات مردم تشکر و قدردانی می کنم

About Author