اختصاصی ساقی آذربایجان/ گزارش از: وحید خدادادی

احمد مسجدجامعی عضو وقت شورای اسلامی شهر تهران در شهریور سال ۹۷ برای اولین بار به اعضای شورای اسلامی شهر تبریز از سر بیکاری پیشنهاد داد که روزی را به عنوان «روز تبریز» در تقویم ایران به ثبت برسانند! از همین رو ۱۴ مرداد سالروز امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین‌شاه که جز به همت مردان مرد این خطه ممکن نشد و پاس داشتِ نقش تبریز در این پیروزی بی نظیر ملی و تاریخی، از سال ۱۳۹۸ و به همت شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی به عنوان روز تبریز نام گذاری شده است. روزهای پیش مصادف با این واقعه عظیم تاریخی و مبدا تجددخواهی و مدرنیته و نهادینه شدن دموکراسی در ایران بجز نصب چند بنر محدود در برخی از نقاط شهر که آن هم صرفا به موضوع مشروطه خواهی اشاره داشت، خبری از تبریز، جایگاه تبریز و نیمچه مراسمی که در رابطه با این روز باشد، نبود! در همین ارتباط به سراغ برخی از مسئولان رفتیم تا چرایی این موضوع را از آنان جویا شویم.

* ثقه الاسلام در شهر خودش غریب است/ لزوم شناساندن ابعاد شخصیتی شهید تقه الاسلام و نقش پررنگ او در جریان مشروطه

حمزه زاده مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت و جایگاه تاریخی ۱۴ مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت گفت: ما امسال برنامه ای که برای این روز در نظر گرفته بودیم و انصافا حساسیت زیادی هم برای اجرای احسن آن داشتیم، همایش ثقه الاسلام بود که با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، اداره کل ارشاد استان و موسسه شیخ محمد خیابانی برگزار شد. شخصا معتقدم که حرکت خوبی در این رابطه شروع شده است از آن روی که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید چهره های نام آشنا و تاثیر گذار تاریخ تبریز معرفی شوند. دو سال پیش برای شیخ محمد خیابانی مراسم درخور توجهی گرفته شد و امسال و مصادف با روزمشروطه برای شهید ثقه الاسلام مراسمی برگزارگردید. متاسفانه این شهید بزرگوار در شهر خودش غریب است و شهروندان آنگونه که باید با ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار و نقش مهم او در جریان انقلاب مشروطه آشنایی ندارند و این در حالی است که وی از رهبران واقعی و تاثیرگذار این جریان است فلذا تصمیم بر این شد که در این روز تمام توان خود را برای شناساندن وی صورت دهیم. در این مراسم مقالات بسیاری هم در این رابطه جمع آوری گردید و در تالار وحدت دانشگاه تبریز ارائه شد و از طریق این اداره به چاپ خواهد رسید.
وی افزود: بجز این همایش فاز اول خانه موزه ثقه الاسلام به بهره برداری رسید و نیز یک نمایشگاه از تابلوهای نقاشی از دوره مشروطیت در محل موزه مشروطه افتتاح کردیم که از ۱۴ مرداد برای دیدار عموم دایر بود و تصاویر بزرگان مشروطه در آن به نمایش گذاشته شد.

*تبریز به ۳۱ استان دیگر معرفی می شود

یونس فاتح فرماندار تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار ساقی آذربایجان با اشاره به لزوم شناساندن تبریز گفت: شخص بنده به چنین رویداد هایی بسیار اعتقاد دارم و همواره می گویم تبریز را بعنوان شهر اولین ها یاد نکنید، اجازه بدهید تا بتوانیم حق تبریز را مطالبه کنیم و بر همین اساس با آقای شهردار در این رابطه صحبت کردیم.
وی خاطرنشان کرد: قصد داریم تا با هماهنگی با دیگر استان ها جشنواره ای را با عنوان معرفی تبریز برگزار کنیم تا دیدنی های تبریز و همچنین شخصیت های برجسته آن همچون ستارخان و شیخ محمد خیابانی به همگان معرفی گردند اگر این امر بدرستی انجام شود ما می توانیم به بهترین شکل ممکن تبریز را به دیگر استان ها معرفی کنیم!

* چیزی به نام روز تبریز وجود ندارد

بلاغی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این زمینه در مصاحبه با خبرنگار ساقی آذربایجان نیز،گفت: کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز در سال ۱۳۹۷ در طی جلساتی تصمیم گرفتند تا ۱۴ مرداد ماه به نام روز تبریز نامگذاری شود، هر چند به لحاظ شکلی این مسئله جزو وظایف آن ها نبود از آن جهت که باید یک نهاد بالاتری که مسئولان بالادستی استانی هم در آن باشند، در این مورد تصمیم گیری می کرد. این تصمیم شورا بعدا به شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد می شود و از قضا در آن شورا نیز این پیشنهاد تصویب می شود و توسط مدیر کل وقت ارشاد بعنوان مصوبه اعلام می شود اما روند قانونی آن به طور کامل طی نمی شود زیرا که بایستی این مصوبه در ادامه به شورای فرهنگ عمومی کشور ارجاع و بعد از تایید در این شورا به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع می شد و نهایتا بعد از تصویب در شورای فوق در تقویم رسمی این روز بعنوان روز تبریز نامگذاری می شد و آن وقت بود که می توانستیم این روز به رسمیت بشناسیم.
وی افزود: به مدت ۳ سال شهرداری در این راستا فعالیت هایی داشت اما متاسفانه این فعالیت ها بدون پشتوانه بود و بعدا که آقای ناظمی آمد در این رابطه مباحثی در شورای فرهنگ عمومی شکل گرفت که منجر به تشکیل کارگروهی در این رابطه شد. در این کارگروه قرار بود تا انتخاب روز تبریز و اینکه این نامگذاری برای کدام روز از سال باشد، بررسی مجددی صورت بگیرد. در ادامه تبادل نظرهایی در این رابطه در کارگروه صورت گرفت تا در این مورد که ۱۴ مرداد روز تبریز باشد یا ۲۹ بهمن، تصمیم گیری نهایی شود اما در ادامه این مسئله مسکوت باقی می ماند و شامل مرور زمان می شود و هیچ پیگیری هم بعدها در این رابطه صورت نمی گیرد. لذا با توجه به اینکه از لحاظ شکلی و قانونی مصوبه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر نامگذاری ۱۴ مرداد بنام روز تبریز صورت نگرفته است لذا این روز در تقویم رسمی هم وارد نشده و رسمیت ندارد.
وی در پایان گفت: شخصا معتقدم که ما بایستی روزی بنام تبریز در تقویم رسمی کشور داشته باشیم که نوعی ظرفیت و فرصت برای شناساندن عقبه تاریخی و پتانسیل های شهر است و بنده این موضوع را در جلسه آتی شورای فرهنگ عمومی طرح خواهم کرد تا به یک جمع بندی در این رابطه برسیم و بتوانیم با یک تصمیم گیری درست چنین روزی را به صورت رسمی در تقویم بگنجانیم.

نتیجه گیری: برآیند گفته های مسئولان نشان می دهد که در گذشته این مسئله موجب غفلت واقع شده و نامگذاری رسمی چنین روزی نیازمند اهتمام جدی مسئولان حاضر است و به جهت اهمیت موضوع آن را در ماه های آینده پیگیری خواهیم کرد تا شاید با همت رسانه های محلی و تصمیم گیری نهایی در استان پرونده برای ثبت رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شود.

About Author