فقر پارکینگ عمومی در کلانشهر تبریز

کلانشهر تبریز، با وجود ۲٠ پارکینگ طبقاتی و ۱۲٠ پارکینگ روب از عمومی که درمجموع ۱۸ هزار و ۵۰۰ دستکاه خودرو ظرفیت دارد،ولی تجزیه و تحلیل توزیع ظرفیت‌های پارکینگی در مناطق شهر نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌ها در خدمت اولویت‌های ترافیکی شهر نبوده‌اند، به‌ویژه عدم ساخت پارکینگ‌های مناسب در نقاط حیاتی که مراکز پزشکی گسترده‌ای در آن‌ها مستقر هستند، شهروندان را با چالش‌های جدی مواجه ساخته و به تراکم‌های ترافیکی زیان‌بار منجر شده است.

مراکز تجاری از جمله مجتمع کوه نور کوی اشکان و رویال نصف راه و مراکز درمانی متعدد امثال ساختمان بهاران، آتیه، آزادی و شیخ الرئیس تقاطع گلگشت و ساختمان های پزشکی خیابان پاستور جدید»، به جای تامین پارکینگ، مغازه و مطب مازاد به مردم ارائه داده اند و به نگرانی‌های فزاینده‌ای دامن زده است.
البته پارکینگ طبقاتی پرند که در میدان شهید بهشتی ( چهارراه منصور ) قرار دارد و تحت مالکیت اداره کل راه و شهرسازی استان است با وجود اینکه تکمیل پروژه تا کنون به بهره برداری نرسیده است و به صورت درب بسته، در مرکز شهر خاک می خورد.
کافی است حوالی عصر سری به خیابان های اطراف مراکز درمانی و تجاری تبریز بزنید و مردمی را ببنید که در جستجوی جای پارک را طول خیابان ها را طی می کنند، عدم تأمین پارکینگ متناسب با تراکم جمعیت شهر و فراهم نبودن زیرساخت های مناسب حمل و نقل عمومی ، متأسفانه به فرهنگ پارک دوبل در سطح شهر دامن زده است.
ظهر امروز سری به میدان دانشسرا زدیم،و با یکی از رهگذران پیاده هم صحبت شدیم،امیررضا مهدی پور ۳۹ ساله است وی در مورد کمبود فضای پارکینگ در سطح شهر به پارکینگ طبقاتی نبش میدان دانشسرا اشاره می کند و می گوید:«این پارکینگ برای مراجعان خیابان خاقانی خیلی مناسب بود ولی بیشتر ظرفیت پارکینگ را خودروهای کارمندان سازمان ترافیک شهرداری پر کرده اند، در واقع شهرداری به جای اینکه به فکر تامین پارکینگ عمومی سطح شهر باشد، پارکینگ موجود را هم اشغال کرده است.»
حوالی عصر در خیابان گلگشت به سراغ یکی از همشهریان که در حال ورود به مجتمع درمانی بهاران است می رویم، نسیم همتی ۲۴ ساله و کارمند است، وی که برای مراجعه به پزشک آمده است، می گوید:«من از شهرک اندیشه آمده ام، چون اتوبوس یا مترو برای مسیرم وجود ندارد و برای جلوگیری از هزینه های سرسام آور تاکسی و اسنپ، از خودروی شخصی استفاده  می کنم و شاید بیش از ۳٠ دقیقه دنبال جای پارک بودم و نهایتا مقابل بیمارستان سینا به طور اتفاقی زمانی که خودرویی از پارک خارج می شد، پارک کردم، سوال من به عنوان یک شهروند از شهرداری تبریز این است چرا به مراکز بدون پارکینگ مجوز ساخت می دهند؟ یک نمونه از آثار عدم وجود پارکینگ، من هستم که باید سرگردان یک جای پارک باشم و یک کیلومتر پایین تر پارک کنم تا خود را به مرکز درمانی برسانم!»

لزوم عارضه سنجی ترافیکی قبل از احداث بناها
علیرضا معتمدنیا، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی و کارشناس حوزه ترافیک در رابطه با ظرفیت موجود پارکینگ های عمومی تبریز می گوید: واقعیت این است که ما نباید روی گسترش و ایجاد بیشتر ظرفیت پارکینگ های عمومی کار کنیم، بلکه باید تمرکز مدیریت شهری روی تقویت سامانه حمل و نقل عمومی شهر باشد، البته بطور مثال اگر در شهر تبریز و منطقه بلوار نیایش قبل از احداث مراکز درمانی عارضه سنجی ترافیکی انجام گردد مشخص می شود که این بنا چه مقدار سفرسازی خواهد داشت و نیاز بنای فوق به پارکینگ به چه میزان خواهد بود.
وی ادامه داد: این موارد قبل از ساخت بنا قابل پیش بینی است، و عوارض ترافیکی ناشی از احداث بنا را می توان در آینده به حداقل رساند. در کاربری های خاص، ویژه و مجتمع های تجاری و… ، قطعا باید عوارض سنجی ترافیکی قبل از احداث بنا انجام شود.

خبری از احداث پارکینگ عمومی نیست! 
روح الله رشیدی رییس کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلان شهر تبریز در خصوص ظرفیت و وضعیت موجود پارکینگ های سطح کلان شهر تبریز می گوید: روند احداث و ایجاد پارکینگ های عمومی در شهر تبریز مطلوب نیست و با بی اعتنایی از سمت مدیریت ادوار شهری تبریز رو به رو بوده است، خصوصا که در بودجه امسال شهرداری تبریز دو باب پارکینگ طبقاتی یکی ضلع جنوبی خیابان مصلی و دیگری پارکینگ طبقاتی در خیابان هفده شهریور البته با ظرفیت محدود پیش بینی شده بود که تا امروز خبری از این دو مورد نیست، و البته در خصوص وضعیت پارکینگ طبقاتی پرند میدان بهشتی هم چون این بنا حاصل مشارکت بخش خصوصی و شهرداری منطقه ۸ است، به دلیل عدم تسویه مالی شرکت پیمانکار با شهرداری، پارکینگ پرند به صورت کنونی توسط شهرداری منطقه ۸ مسدود شده است، که بدترین روش برای حل اختلاف با شرکت طرف حساب از سوی شهرداری انتخاب شده است.
وی اضافه می کند: در تبصره های بودجه به شهرداری اجازه داده شده است با برخی کارهای تشویفی با افرادی که قصد احداث پارکینگ دارند همکاری کند و البته به شهرداری تکلیف شده از تبدیل پارکینگ به کاربری های دیگر حتی در کمیسیون های ماده صد جدا خودداری کند که البته در این مورد هم ما به خوبی عمل نکرده ایم، متاسفانه برخی مراکز تجاری، حتی حداقل ظرفیت پارکینگ را هم تامین نکرده اند،مثال بارز آن هم مجتمع تجاری کوه نور در نصف راه است که عملا فاقد پارکینگ است، حتی برخی مراکز درمانی مانند بیمارستان بهبود، ظرفیت پارکینگ خود را تبدیل به کاربری درمانی کرده اند، و برخوردهای نامسئولانه ای که شهر تبریز را از لحاظ عدم تامین پارکینگ به وضع امروزی دچار کرده است.

ضعف زیر ساخت های پارکینگ در سطح شهر تبریز مشهود است 

در ادامه گزارش سراغ سرهنگ جهانگیر جهانگیری، رئیس پلیس راهور تبریز می رویم تا نظر وی را در مورد پارکینگ های عمومی سطح شهر تبریز بدانیم، وی می گوید: اخذ جریمه سنگین ماده صد از سوی شهرداری از بابت عدم تامین پارکینگ های مراکز درمانی مانند، ساختمان بهاران، شیخ الرئیس، آزادی و آتیه و…  که در مجموع حدود ۳٠٠ واحد مطب پزشکی و انبوهی از سفرها را به منطقه گلگشت تحمیل کرده اند، دردی از مردم دوا نمی کند.

جهانگیری اضافه می کند: هوشمند سازی پارکینگ های عمومی موجود تبریز یکی از الزاماتی است که مدیریت شهری قطعا می تواند برای بهبود وضعیت فعلی ترافیکی تبریز انجام دهد. همشهریان ما در بدو خروج از منزل از طریق اپلیکیشن های ترافیکی باید از ظرفیت پارکینگ های عمومی محل مقصد مطلع و بتوانند نسبت به رزرو آن اقدام کنند، چرا که نبود زیر ساخت هوشمند سازی پارکینگ های عمومی منجر به معطلی خودرو ها در حوالی پارکینگ ها و در نتیجه خود ایجاد ترافیک در آن منطقه می شود که مثال بارز آن پارکینگ شمس تبریزی در خیابان جمهوری است.
وی می گوید: تابستان امسال با خودروی شخصی راهی بازار شدم و قصد توقف در پارکینگ شمس تبریزی را داشتم که با هماهنگی متصدی، وارد پارکینگ شدم و بعد از اینکه متوجه شدم هیچ جای پارکی نیست قصد خروج از پارکینگ را داشتم که متصدی از من هزینه توقف در پارکینگ را دریافت کرد!
وی ادامه می دهد:  ضمن تشکر از زحمات مدیران شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک، امیدوارم شهرداری قبل از صدور مجوز احداث بناهای درمانی و تجاری، در تامین پارکینگ توسط کارفرما پافشاری کند تا دیگر شاهد بناهای فاجعه باری مانند بهاران و یا مجتمع تجاری کوه نور نباشیم، و البته شاهد افزایش ظرفیت و احداث پارکینگ های عمومی در مرکز شهر باشیم تا نسبت ظرفیت پارکینگ به جمعیت و تعداد سفرهای تولیدی سطح شهر تبریز فاصله چندانی نباشند.

پیام پلیس راهور برای همشهریان
جهانگیری در ادامه اضافه می کند: از همشهریان عزیز درخواست می کنیم، با توجه به ضعف زیرساختی پارکینگ های عمومی، خصوصا در حوالی مراکز درمانی شهروندان بعد از پیاده کردن افراد بیمار تا اتمام مراحل درمانی این عزیزان، محل را ترک و مقابل مراکز درمانی به صورت دوبله توقف نفرمایند و بعد از اتمام امر درمانی به مقابل مراکز مراجعت کنند تا این عمل منجر به راهبندان نگردد.

تقویت حمل و نقل عمومی
محبوب عبدالله پور، سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز نیز در این خصوص می گوید: در تبریز پارکینگ هایی داریم که مردم از بهره برداری آن محروم هستند، نمونه بارز آن پارکینگ طبقاتی پرند در میدان منصور است که با توجه به اختلافات مالی شهرداری و بخش خصوصی، شهرداری با استفاده از سنگ گذاری، مبادرت به مسدود سازی پارکینگ کرده است که امیدواریم این مشکل بزودی حل شود. عبدالله پور اضافه می کند: از ابتدای شروع خدمت مدیریت جدید شهردای تبریز،اتوبوس های شهری از ۱۵٠ به ۳۵٠ دستگاه افزایش یافته است، ما به دنبال تقویت حمل و نقل عمومی در مناطق پرترافیک هستیم تا از نیاز کلانشهر تبریز به پارکینگ عمومی بیشتر بکاهیم.
وی همچنین از هوشمند سازی پارکینگ های عمومی شهرداری تبریز خبر داد و اذعان داشت: به منظور ساماندهی هزینه های دریافتی و کاهش اتلاف زمان شهروندان در مراجعه به پارکینگ های عمومی اپراتورها حذف و به جای آن از سیستم های هوشمندی که در تمام شهرهای بزرگ از آنها بهره می برند، استفاده خواهد شد.

About Author