قطعی برق باعث اختلال در روند آبرسانی و قطع آب شُرب می‌شود

علیرضا ایمانلو ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران در تبریز گفت: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در سطح استان به ۶۵ شهر و ۱۵۰۰ روستا خدمات ارائه می‌دهد و جمعیت تحت پوشش ما ۴ میلیون نفر است.

وی با بیان اینکه ۱۳ متر مکعب در ثانیه آب در استان نیاز داریم، ادامه داد: با توجه به اینکه امسال شاهد کاهش بارش باران و برف در سطح استان بودیم برای همین رعایت الگوی مصرف آب و صرفه جویی در این زمینه ضروری است.

ایمانلو با تاکید بر اینکه برای تأمین آب شرب کلانشهر تبریز مجبور به حفر چاه می‌شویم، گفت: تاکنون حدود ۹۰ میلیارد تومان برای حفر چاه در کلانشهر تبریز هزینه کرده‌ایم.

وی افزود: حفر چاه علاوه بر اینکه هزینه بالا و در حدود ۳ میلیارد تومان برای هر چاه دارد باعث به خطر افتادن منابع زیرزمینی می‌شود. صرفه جویی در مصرف آب باعث عدم حفر چاه و حفظ منابع زیرزمینی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پنج شهر استان در وضعیت تنش آبی قرار دارند، گفت: شهر تبریز نیز جزو این شهرها در استان است و باید مردم صرفه جویی در مصرف آب را در اولویت قرار دهند تا شاهد قطعی آب در استان نباشیم.

ایمانلو با اشاره به اینکه اقدامات مختلفی برای تأمین آب در استان انجام داده‌ایم، افزود: از جمله مهمترین اقدامات می‌توان به اصلاح خظ نهند و همچنین اصلاح شبکه‌های آبرسانی اشاره کرد.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت الگوی صحیح مصرف آب گفت: مردم استان در هر شبانه روز ۷۰ لیتر مازاد بر الگوی مصرف آب دارند. اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم مشکلی در تابستان پیش رو نخواهیم داشت و آب نیز قطع نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ابراز داشت: ۱۵۰ لیتر در شبانه روز مصرف استاندارد آب در کشور است که در آذربایجان شرقی به این رقم به ۲۲۰ لیتر رسیده و ۷۰ لیتر مصرف اضافی داریم. بدون شک نحوه مصرف در آب اجحاف در حق این نعمت الهی است.

ایمانلو سپس افزود: یکی از اصلی ترین دلایل قطعی آب به قطع برق مربوط می‌شود چراکه قطعی برق باعث خاموش شدن پمپ‌های آب و در نتیجه قطعی چندساعته آب شُرب می‌شود.

وی ادامه داد: برای حل مشکل کمبود آب تبریز باید انتقال آب ارس به تبریز عملیاتی شود.

About Author