قیمت میدانی مبنای نرخ سرویس مدارس شد

با وجود افزایش ۶۰ درصدی نرخ سرویس مدارس، هفته گذشته اصلاحیه دیگری هم در شورای شهر تصویب شد اما این اصلاحیه شامل چیست؟

با نزدیک شدن به آغاز فصل مدارس یکی از دغدغه‌های والدین تبریزی سرویس مدارس برای فرزندانشان است، مساله‌ای که همواره دغدغه دانش آموزان و والدینشان بوده اما با گذر از دوران کرونا تبدیل به یک معضل جدی شده است.

افزایش تقاضا برای سرویس مدارس از سویی و قیمت‌های سنگین این سرویس‌ها برای والدین از سوی دیگر باعث شده تا در دو سال گذشته میان رانندگان و والدین یک دعوای پایان ناپذیر شکل بگیرد و در این میان هم آموزش و پرورش ورود جدی به این مشکل نداشته باشد.

تعیین نرخ سرویس مدارس از سوی شورای شهر تبریز هم در دو سال گذشته نه رضایت رانندگان سرویس و نه رضایت والدین را به همراه داشته و هر دو گروه به نحوه محاسبه و نرخ سرویس مدارس منتقد بوده‌اند. در حالیکه تیر ماه امسال با تصویب شورای شهر تبریز نرخ سرویس مدارس نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشت با این وجود هفته گذشته باز هم متمم سرویس مدارس به صحن شورا آمد.

نرخ ماده ۱۸ مورد توافق والدین و رانندگان است

مسعود سعادتی در جلسه شورای شهر تبریز در خصوص سرویس مدارس اظهار داشت: آموزش و پرورش در مقابل دغدغه‌ها و نگرانی  والدین دانش آموزان در رابطه با سرویس مدارس مسئول است و لذا در این خصوص در تلاش هستیم قبل از شروع سال تحصیلی جدید تصمیمات نهایی را در خصوص سرویس مدارس تصویب کرده تا این مسئله موجب به وجود آمدن چالش دیگر در دستگاه تعلیم و تربیت نشود.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت بسیار زیاد شرایط رانندگان سرویس و شرایط اقتصادی مردم قیمت پیشنهادی که توسط ماده ۱۸ تهیه و تنظیم شده یکی از اقدامات اثرگذاری بود که هدف اصلی رعایت شرایط هر دو طرف بود.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی یادآور شد: آموزش و پرورش نقشی اساسی در ساماندهی سرویس مدارس و هزینه های آنها دارد چرا که دستگاه تعلیم و تربیت نهادی اثرگذار در جامعه است و لذا در این خصوص امیدواریم که وظایفی که در این عرصه بر عهده داریم به درستی انجام داده تا با چالش های خطرساز دیگر مواجه نشویم.

قیمت میدانی مبنای نرخ سرویس مدارس شد

روح الله رشیدی در گفت‌وگو با آناج در خصوص اصلاحی تصویب شده در شورای شهر تبریز اظهار داشت: در کارگروه ماده ۱۸ که متشکل از نماینده آموزش و پرورش، انجمن اولیا مربیان و شهرداری تبریز است توافق شده بود که نرخ سرویس مدارس افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته اعمال شود و این توافق برای تصویب به شورا آمد.

وی ادامه داد: البته اینکه شورا چیزی را تصویب کند که امکان نظارت بر آن را ندارد از نظر ما خوب نیست اما در نهایت افزایش ۶۰ درصدی سرویس مدارس نسبت به قیمت مصوب سال گذشته تصویب شد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تبریز توضیح داد: موضوعی که وجود دارد شورا یک نرخ مصوب داشت اما نرخ میدانی هم وجود داشت و بر اساس همین نرخ میدانی، کارگروه ماده ۱۸ درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی کرایه سرویس مدارس را داشت.

وی ادامه داد: با اعتراض رانندگان به افزایش ۶۰ درصدی نرخ سرویس، جلسه‌ای در دادستانی تشکیل شد و دادستان تبریز پیشنهاد بازنگری در این مصوبه را داشتند که اصلاحیه به شورا آمد و بنا شد که کرایه سرویس مدارس بر اساس قیمت میدانی پرداخت شود.

رشیدی با بیان اینکه ما در کمیسیون حمل و نقل اعلام کردیم که تعیین کرایه بر اساس قیمت میدانی غیرقانونی است، گفت: در اصلاحیه امسال که به درخواست کارگروه ماده ۱۸ انجام شد اجازه تعیین نرخ بر اساس قیمت میدانی داده شد اما تذکر داده شد که از سال دیگر نماینده شهرداری چنین توافقی را امضا نکند.

رانندگان ضرر می‌کنند یا والدین؟

در تعیین نرخ کرایه سرویس مدارس امسال دو مساله وجود دارد؛ اول اینکه با چنین مصوبه‌ای عملا کفه ترازو به نفع رانندگان سنگین‌تر شده و بسیاری از والدین به قیمت میدانی معترض هستند.

دوم اینکه حتی اگر اصلاحیه جدیدی مصوب نمی‌شد مانند کرایه تاکسی‌ها باز هم یک قیمت توافقی و البته بالاتر از نرخ مصوب بین والدین و رانندگان پذیرفته می‌شد و عملا باز هم افزایش ۶۰ درصدی کرایه سرویس مدارس رعایت نمی‌شد.

در این میان هم رانندگان معترض هستند که قیمت‌های مصوب به ضرر رانندگان است و هم والدین از افزایش بی حساب و کتاب قیمت‌ها ناراضی هستند زیرا درآمد آنها به اندازه قیمت‌های مصوب افزایش نیافته است.

About Author