مافیای مس اجازه توسعه مس را ندادند

مدیرعامل مس سونگون گفت: بزرگترین محرک توسعه صنعت مس آذربایجان، ایجاد واحد کاتد است که این واحد با طراحی تولید ۴۰۰ هزار تن در سال تا پایان سال ۱۴۰۶ برنامه‌ریزی شده و فاز اول آن تا سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

معبود عباس زاده صبح امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مجتمع مس سونگون ورزقان با اشاره به برنامه هدف گذاری و توسعه سونگون اظهار داشت: تفکر فعلی شرکت ملی مس و مس ورزقان با دوره های قبلی متفاوت است و این تفاوت در توسعه بوده و تمایز دیگری ندارد.

وی با بیان اینکه توسعه مس سونگون هدف اول و آخر ما است افزود: برای توسعه مس سونگون در سه محور برنامه ها را پیش برده ایم، اول گفتمان توسعه دوم طراحی توسعه و بعد محرک توسعه را سر لوحه برنامه های خود قرار داده‌ایم.

مدیر عامل مجتمع مس سونگون گفت: وقتی وارد مس سونگون شدم اولین سوالی که برای من مطرح شد این بود که در توسعه مس سونگون کدام بازیگران و کنش‌گران نقش ایفا می‌کنند؟ و این بازیگران چه دیدگاهی نسبت به مس دارند و نگاه مس سونگون به این بازیگران چیست؟ اهمیت این بازیگران چقدر است و اگر بخواهیم بازیگران را اولویت بندی کنیم، کدام یک در اولویت خواهد بود؟ و تمامی این سوالات و پاسخشان که در گفتمان توسعه نقش ایفا میکردند را احصا کردیم

عباس‌زاده با بیان اینکه تمامی کنش‌گران و بازیگران اقتصادی استان موافق وضعیت فعلی مدیریتی سونگون هستند و پیشران حل مسائل شده‌اند، افزود: اکنون اعضای هیأت مدیره سونگون در تمامی بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای حاکمیت حضور جدی دارند.

اکتشافات مس فقط در ۷ درصد از کشور

عباس‌زاده با اشاره به ذخایر عظیم مس کشور، گفت: صنعت مس ایران با ۷ درصد اکتشاف در رتبه ششم جهان از لحاظ ذخایر قرار داشت که این میزان با اکتشافات جدید که یک میلیارد تن افزایش داشته و به رتبه پنجم جهان رسیده است، اما وضعیت تولید مس در کشور خوب نیست و در رتبه ۱۹ جهان قرار دارد و این فاصله بین ذخایر و تولید بسیار زیاد است.

مدیر عامل مجتمع مس سونگون به نقش استراتژیک مس اشاره کرد و گفت: معادن مس می توانند جایگزین نفت شوند.

مافیای مس اجازه توسعه مس را ندادند

وی با بیان این که تفکر حاکم بر شرکت ملی مس ایران اجازه توسعه این صنعت را نداده است، عنوان کرد: ما در شرکت ملی مس نه مشکل مالی داشتیم، نه مشکل تکنولوژیکی، نه مشکل نیروی انسانی و نه مشکل ذخایر بلکه مافیای صنعت مس در کشور اجازه توسعه نداده است.

عباس‌زاده تاکید کرد: در حوزه بازرگانی و پیمانکاری مس مافیا وجود دارد، مافیای مس به ۲ دلیل اجازه توسعه مس را ندادند. اول اینکه به خاطر از بین رفتن برخی منافع مافیای صنعت مس، اجازه توسعه زنجیره ارزش را ندادند و دوم اجازه ندادند صنعت مس همانند نفت قد بکشد و بالا برود، چون اکر این اتفاق می افتاد اجازه نمی دادند هر کسی وارد این صنعت بشود. البته امروز اراده‌ای قوی برای پیشبرد صنعت مس آذربایجان وجود دارد و همه راه‌ها برای توسعه صنعت مس در کشور باز شده است.

محرک توسعه صنعت مس آذربایجان، ایجاد واحد کاتد است

مدیرعامل مس سونگون به اهمیت تولید کاتد اشاره کرد و گفت: بزرگترین محرک توسعه در مس سونگون، کاتد است. تولید کاتد امروز در سونگون صفر است که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۶ میزان ۴۰۰ هزار تن کاتد تولید شود. اگر این مقدار تولید انجام شود می تواند سایر محرک های توسعه را با خود همگن و همگرا می‌کند.

وی تصریح کرد: برای تولید ۴۰۰ هزار تن کاتد باید بار ورودی معدن از ۱۴ میلیون تن به ۶۰ میلیون تن برسد.

وی ادامه داد: برای تحقق این امر باید تولید کنسانتره مس سونگون افزایش یابد و فاز‌های سوم و چهارم تغلیط مس سونگون با ظرفیت هر کدام ۲۱ میلیون تن به همین منظور توسعه می‌یابند. با پایان طرح‌های توسعه مس سونگون در سال‌های آینده برای ۴۰ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهیم کرد.

انتقال مالیات مس سونگون بعد از سال‌ها به آذربایجان

عباس‌زاده به انتقال مالیات این شرکت یه استان اشاره کرد و گفت: اولین اقدام تیم مدیریت شرکت ملی مس و شرکت مس سونگون و استانداری آذربایجان‌شرقی تعیین تکلیف کردن آوردن مالیات مس سونگون به خزانه استان بود که با پیگیری ها در ۴ ماه اخیر توانستیم به این نقطه برسیم که شرکت مس سونگون بعنوان واحد مجزا در سیستم دارایی کشور تعریف شود و مالیات آن نیز مجزا شد و ۲۵ درصد از عملکرد کل مس اکنون در استان است.

وی ابراز داشت: عملکرد مالیاتی استان در سال گذشته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بود که با انتقال حساب‌های مالیاتی مس سونگون این رقم ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و به تبع آن در سایر شاخص‌های اقتصادی استان هم تأثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: این رقم در مالیات عملکرد ۱۴۰۱ لحاظ شده و احتمالا از ماه آینده به خزانه استان واریز خواهد شد.

مدیر مجمع مس سونگون عنوان کرد: کل اخذ مالیاتی استان تقریبا ۱۱هزار میلیارد تومان است در حالیکه با توجه به وضعیت فعلی مس سونگون ۲۰ تا ۲۵ درصد از درآمد مس بعنوان درآمد پایدار مالیاتی برای استان خواهد بود. پیش بینی ما اینست که در طول ۱۰ سال آینده ۱۵هزار میلیارد تومان برای استان درآمد مالیاتی خواهیم داشت.و در طول ۳ سال آینده و تا زمانیکه ما به تولید مورد نظر کاتد برسیم رقمی در حدود ۴هزار تا ۵هزار میلیارد تومان برای استان درآمد مالیاتی خواهد داشت.

بازگشت کارگران اخراجی معدن مس سونگون به محل کار

مدیر عامل مجتمع مس سونگون در خصوص کارگران اخراجی مس سونگون نیز گفت: ۷۱ نفر از کارگران مس سونگون در جریان اعتراضات صنفی اخراج شده بودند که با مساعدت شورای تامین شهرستان گره های قانونی برطرف شده و ۵۴ نفر از آنها به سر کار باز گشته اند.

وی همچنین گفت: از ۱۴ نفر باقی مانده ۴ نفر بازنشست شده و ۳ نفر نیز در آزمون مس قبول شده اند. فعلا ۷ نفر بلاتکلیف هستند که سعی می کنیم آن ها نیز تا آخرهمین .ماه به کار باز گردند

About Author