مرکز جامع سرطان در تبریز تاسیس می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تاسیس مرکز جامع سرطان در شهرک خاوران تبریز خبر داد.

جواد احمدیان در خصوص وضعیت شیوع سرطان اظهار کرد: یکی از بیماری‌هایی که متأسفانه روزبه‌روز شاهد افزایش بیماران آن هستیم، بیماری‌های مزمن و در کنار آن سرطان است، از طرفی با پیشرفت علم در پیشگیری، تشخیص و درمان آن شاهد پیشرفت‌های گسترده‌ای هستیم به‌عنوان مثال سرطان خون زمانی در اطفال کشنده بود اما اکنون بیش از ۹۰ درصد آنها بعد از دوره‌ی درمانی بهبود می‌یابند.

وی ادامه داد: زمانی که تغییراتی که در فرد ایجاد می‌شود و سلول‌ها به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند، با تشخیص سریع می‌توان درمان را هموارتر کرد، اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود جلوی پیشرفت آن گرفته می‌شود چراکه بهترین کار در هر امری برخورد پیشگیرانه است.

وی افزود: اغلب سرطان‌ها حاصل تغییرات زندگی ماشینی، آلودگی‌های محیطی و تغذیه‌ای است و اگر از زندگی سالم برخوردار باشیم و کیفیت زندگی خود را افزایش و استرس را کاهش دهیم، می‌توانیم مؤثرتر عمل کنیم و این وظیفه‌ی سازمان‌ها و نهادها است که باید برای مردم زندگی سالم و محیط مناسب ایجاد کنند.

احمدیان خاطرنشان کرد: تأمین تغذیه سالم، ایجاد محیط سالم و بدون از آلودگی از جمله آلودگی هوا، ایجاد نظم ترافیکی و فضای سالم در سیستم شهری، ایجاد فضای روانی مناسب، آموزش و اطلاع‌رسانی راه‌های پیشگیرانه سرطان و عادت‌های غلط به مردم و نظارت بر کارخانه‌ها و صنایع آلاینده، از جمله وظایف نهادهای دولتی در پیشگیری از افزایش سرطان است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های گسترده در بخش تشخیص سرطان‌ها گفت: در بخش تشخیص بهتر عمل می‌شود و دستگاه‌های پیشرفته‌ای برای تشخیص اولیه و ویزیت دوره‌ای به‌ویژه برای افرادی که مشکلات ژنتیکی دارند و باید به صورت دوره‌ای بررسی شوند، تأمین شده و از امکانات خوبی برخوردار هستیم و مراکز ما چه درمانگاه‌ها برای پیشگیری و چه پزشکانی که آموزش دیده‌اند، به خوبی انجام وظیفه کرده و درست عمل می‌شود.

وی همچنین در رابطه با وضعیت درمانی سرطان‌ها هم تاکید کرد: تشخیص به موقع سبب درمان می‌شود و جراحی پیشرفته‌ترین سرطان‌ها هم در استان ما انجام می‌شود همچنین در پیوند اعضا و مغز استخوان نیز پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم، از بابت سرطان‌های خون نیز شیمی درمانی و اشعه درمانی در تبریز انجام می‌شود و هیچ مشکلی نداریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تأسیس مرکز جامع سرطان در تبریز، یادآور شد: مرکز جامع سرطان در شهرک خاوران توسط خیرین تأسیس می‌شود که کارهای ساخت و ساز آن بالای ۵۰ درصد انجام شده و اکنون از بابت تجهیز دستگاه‌ها آماده‌سازی می‌شود تا مراجعین دیگر استان‌ها را هم بی‌نیاز کنیم.

وی در ارتباط با تسهیلات دولتی تعلق یافته به سرطان خاطرنشان کرد: تعدادی از افراد جزو بیماران خاص هستند و علاوه بر بیمه‌های معمولی از کمک‌های ویژه‌ای نیز برخوردار می‌شوند و هزینه‌های درمانی و تجهیزات لازم در اختیار آنها قرار می‌گیرد و حمایت بسیاری از بیماران سرطانی می‌شود؛ بیمه دارویی هم که در اختیار آنها قرار می‌گیرد و بالای ۹۰ درصد هزینه داروها توسط دولت پرداخت می‌شود و اکثر هزینه‌ها و حتی هزینه‌های بستری نیز مورد حمایت هستند.

وی اضافه کرد: برای تشخیص سرطان‌های سینه، شهرستان‌ها هم به دستگاه‌های تشخیصی چون ماموگرافی تجهیز شده‌اند که سبب می‌شود تا سریع‌تر تشخیص داده شده و درمان شود یا سرطان‌های خون اگر به موقع تشخیص داده شوند، به طور کامل درمان می‌شوند.

احمدیان متذکر شد: تعدادی از سرطان‌ها ذاتاً طول حیات را کاهش می‌دهند به‌ویژه اگر زود تشخیص داده نشده و متاستاز شوند، ارگان‌های حیاتی را هم درگیر می‌کنند.

وی در خصوص کمبودهای دارویی سرطان نیز گفت: دولت تلاش می‌کند تا داروهای سرطانی را تأمین کند، در طرح دارویار با مشکلاتی مواجه شدیم که قابل حل هستند اما تحریم‌ها هم بی‌تاثیر نبوده‌اند و باوجود اینکه می‌گویند در دارو تحریم نیستیم در ورود داروها به کشور هم با محدودیت مواجه هستیم.

وی با اشاره به سونامی سرطان اظهار کرد: کشور ما رو به سالمندی می‌رود و با افزایش سن بروز سرطان هم افزایش می‌یابد البته افزایش عادت‌های ناسالم و برخی مشکلات بیولوژیکی هم بی‌تاثیر نیستند همچنین استفاده از محیط ناسالم از بابت آلودگی‌ها، افزایش استرس‌ها و تغذیه ناسالم نیز باعث افزایش بروز سرطان می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه آذربایجان شرقی در بروز سرطان‌های مری و معده پیشتاز است، تاکید کرد: در منطقه ما به واسطه مسائل ژنتیکی و مصرف مواد غذایی، سرطان‌های مری و معده بیشتر است البته تحقیقات و پژوهش‌های بسیاری روی آن می‌شود تا علت آن یافته شود.

About Author