مسائل کلان استان مورد بی مهری واقع شده است

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی: حجت الاسلام رضا باقری بنابی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به سفر ابراهیم رئیسی به آذربایجان شرقی گفت: رسیدگی به مشکلات استان ها بایستی بر اساس ظرفیت ها و پتانسیل های هر استان باشد و استان آذربایجان شرقی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سر ایران است و رسیدگی به سر از اولویت ویژه ای نسبت به سایر اعضا دارد. این در حالی است که چه در این دولت و چه در دولت های گذشته ظرفیت ها و پتانسیل بالای این استان چندان که باید محل توجه نبوده است. این امیدواری وجود دارد که با سفرهای استانی و پیگیری های جدی آقای رئیس جمهور این استان بتواند به جایگاه اصلی خود بازگردد و حقوق بحقش ایفا شود.
این عضوکمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان ضمن اشاره دو سفر دولت رئیسی به استان گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مصوبات سفر گذشته محقق شده و در این سفر هم مصوباتی داشتیم و امیدوارم با پیگیری و هم افزایی مسئولان استانی شاهد تحقق همه مصوبات باشیم.
باقری بنابی افزود: اما بگذارید مطلبی خدمتتان عرض کنم، لزوم تحقق کامل مصوبات سفر همزایی و همکاری بیشتر بین مدیریت ارشد استان و نمایندگان مجلس و البته روابط مستحکم تر بین نمایندگان استان را می طلبد. ولی آنچه که امروز بین نمایندگان شاهدیم هر کسی اسب خودش را می تازاند و آنگونه که باید در قالب این سفرها دغدغه ها و مشکلات استان توسط نمایندگان مطرح شود، چنین اتفاقی نمی افتد. با توجه به اینکه هر نماینده صرفا مسائل مربوط به حوزه استحفاظی خود را بیشتر دنبال می کند، مسائل کلان استان مثل انتقال آب ارس و جاده تبریز- بازرگان و یا بحث اتصال خاوران به ایستگاه قدیمی مورد بی مهری واقع شده است و این قبیل موارد بایستی از سوی هر ۱۹ نماینده استان مورد پیگیری قرارگیرد. امروز در استان ما در بحث تامین برق و نیروگاه های برق مشکلات اساسی داریم اما آنگونه که باید مجمع نمایندگان استان و مدیریت استان با هم همکاری داشته باشند، چنین نیست و همین نقیصه باعث کاهش قدرت چانه زنی ما می شود و نتیجه چنین ضعفی را شما می توانید در تعداد کرسی های آذربایجان در هیئت رئیسه هم به وضوح ببینید.
وی در رابطه با صحت استقلال مس آذربایجان هم گفت: شما الان ببینید شرکت ملی نفت ایران چند شرکت در زیر مجموعه خود دارد، شرکت مس آذربایجان هم دقیقا چیزی در همین مایه هاست. یعنی اگر شما تصورتان این باشد که شرکتی درآذربایجان شکل بگیرد و بصورت مستقل کار کند و هیچ ارتباطی با شرکت ملی مس ایران نداشته باشد، این تصور باطل است. اما بله می تواند یک شرکتی درآذربایجان تشکیل شود که زیر مجموعه شرکت ملی مس ایران باشد. همانطورکه گفتم وجود شرکتی با شرایطی مستقل از شرکت بالادستی امکان قانونی ندارد و نیازمند مصوبه مجلس است و چنین مصوبه ای هم در مجلس نداشته ایم! به تعبیری شرکت مس آذربایجان یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت مس ایران خواهد بود.
این نماینده مجلس در رابطه با تاسیس شرکت مس آذربایجان هم گفت: واقعیت اش را بخواهید اینکه شرکت اساسنامه داشته باشد و اعضای هیات مدیره هم مشخص شده باشد، من چیزی نشنیده ام. اما عرض کردم که اگر قرار به تاسیس شرکتی باشد، جزو شرکت های اقماری شرکت ملی مس ایران خواهد بود!

 

 

About Author