مسجد جامع و حمام تاریخی تسوج در معرض تخریب و نابودی

به استناد نامه دانشگاه هنر اسلامی تبريز میزان ایمنی ساختمان در حالت فعلى حتی بدون در نظر گرفتن ترك ها تنها ۳۰ درصد است !

افزون بر ۱۴ ماه است که مردم شهرستان تسوج در استان آذربایجان شرقی به عناوين مختلف ندا سر داده و به عرض آقایان وزیر محترم میراث فرهنگی و استاندار محترم رسانده‌اند که مسجد جامع و حمام تاریخی بازار تسوج، گوهرهاى نگين معمارى درخشان ايران زمين با قدمت بيش از ۱۱۶۰ سال، مدتهاست که به دلیل بی توجهی ها و عدم رسیدگی مسوولان امر در معرض تخریب قرار گرفته ‌اند به طوری که بنای مسجد از چندين محل ترك برداشته و حتى از ضلع شرقى ۱۵ سانتى متر به طرف بيرون شكم داده است.
به استناد نامه دانشگاه هنر اسلامی تبريز كه مسئوليت مطالعه طرح مقاوم سازى مسجد را برعهده دارد، میزان ایمنی ساختمان در حالت فعلى حتی بدون در نظر گرفتن ترك ها تنها ۳۰ درصد است.
طی ماه‌های اخیر علاوه بر انجام بیش از ۴۰ مورد مکاتبه با مقامات مسئول استان و کشور و بيست جلسه حضورى با نماينده محترم مردم در مجلس شوراى اسلامى، ريیس محترم میراث فرهنگى استان و معاونين محترم استانداری و مدیران محترم دانشگاه هنر و دیگر مجموعه هاى ذيصلاح و صدها مورد پیگیری و مذاکره تلفنی، بيش از ۵۰ نوبت بازدید از بنای مسجد و حمام تاریخی از سوى مديران و كارشناسان معماری و میراث فرهنگی صورت گرفته که همگى بر خطرناك بودن وضعیت این سازه‌ها اذعان کرده‌اند. با این حال تاکنون اقدامی عملی برای مقاوم سازی این میراث باارزش و منحصر به فرد تاریخی که امانتی از گذشتگان ما برای انتقال به نسل‌های آینده است، صورت نگرفته است.
در شرایطی که زلزله هاى اخير شهرستان خوى نیز تاثیراتی منفی بر این ابنیه گذاشته و نگرانى مردم را دو چندان كرده،متاسفانه به رغم وعده و وعیدهای مختلف مسوولان تا اين لحظه حتى يك ريال اعتبار به مقاوم سازی این بنا اختصاص نیافته است.
شوربختانه به نظر می‌رسد برخى مسئولان منتظر هستند تا خدایی ناكرده فاجعه‌ای مثل ریزش متروپل این بار در تسوج رخ دهد و ظاهراً اطمینان و آرامش کامل دارند که هیچ گونه بازخواست و پیگردی از سوی مسوولان بالاتر در انتظار آنها نخواهد بود.
جای تأسف است در شرایطی که دشمنان منطقه‌ای ایران از هیچ اقدامی برای مصادره میراث و مفاخر تاریخی ایران اسلامی دریغ ندارند و بودجه عظیمی را به سرقت و جعل میراث فرهنگی و مفاخر تاریخی ما اختصاص داده‌اند، عده‌ای در داخل، این گونه از سر غفلت و مسوولیت ناشناسی یا خدایی نکرده با انگیزه های دیگر با بی عملی و ترک فعل در مسیر نابودی میراث تاریخی و مدفون شدن نمادهای دوره تمدن پرشکوه اسلامی گام بر می‌دارند.
لذا لازم است به قيد فوريت، دستور تخصيص اعتبار و شروع مقاوم سازى شرایط مسجد جامع و حمام بازار تاریخی تسوج را که در وضعيت کاملا اورژانسى مى‌باشد صادرو اقدام گردد/

گزارش از: جواد كلاهدوزان

 

About Author