مصرف سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب آب در اردبیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت:مصرف بی رویه آب در مرکز استان بیشتر شده و بر اساس بررسی‌ها سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب آب در اردبیل مصرف می‌‍شود.
به گزارش ساقی آذربایجان، علی حیدری اناری به ایرنا افزود: بر خلاف سیمای ترسیم شده از استان اردبیل به عنوان«سرزمین چشمه‌های بهشتی» وضعیت منابع آب استان نگران کننده بوده و دشت اردبیل به دلیل اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی با خطر فرونشست مواجه شده است.
وی ادامه داد: بر اثر کم توجهی به میزان مصرف آب در گذشته، سطح تراز آبخوان اردبیل سالانه به طور متوسط ۲۷ سانتیمتر افت کرده که در خشکسالی سال‌های اخیر این میزان ۲ برابر شده است.
حیدری با تاکید بر لزوم همکاری تمامی نهادها، سازمان ها، مراکز علمی و دانشگاهی با بخش آب برای فرهنگ سازی و به تعادل رساندن آبخوان در چارچوب برنامه سازگاری با کم آبی استان افزود: باید راهکارهای علمی و کاربردی برای تثبیت مصارف آب زیرزمینی در بخش های مختلف و مدیریت بهینه را بکار گرفت.
وی با بیان اینکه باید میان برداشت و تغذیه دشت اردبیل توازن ایجاد شود، افزود: تغذیه مصنوعی دشت، انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند، تقلیل مقدار مصارف، ترویج و فرهنگ سازی و اصلاح الگوی کشت از جمله راهکارهای لازم و ضروری در این بخش است.
حیدری اناری با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و مراکز دانش‌بنیان برای ترویج مدیریت بهینه مصرف آب اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارها برای عبور از چالش موجود همکاری و هماهنگی مستمر رسانه‌ها با بخش آب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل استفاده از تجارب کشورهای موفق در امر مدیریت مصرف را مورد تاکید قرار داد و گفت: با مشارکت دستگاههای اجرایی مربوطه در استان و همدلی و همراهی مردم، در صورت تداوم خشکسالی می‌توان آمادگی لازم را در امر مدیریت مصرف آب ایجاد و عملیاتی کرد.
به گفته مسئولان کاهش بارندگی در این استان منجر به کاهش ذخایر آب سدها شده و امسال با خشکسالی شدیدی در حوزه های آبریز استان مواجه است ، بارش‌ها درحوضه آبریز سدهای مهم استان اردبیل ۷۰ درصد کاهش دارد و این امر موجب کاهش ۵۰ درصدی حجم ذخیره آب سدهای استان شده است.
در سال‌های اخیر سفره‌های آب زیرزمینی در دشت اردبیل بدلیل استفاده بی‌رویه از چاه‌های آب ، بارش کم و استفاده از چاه‌های غیر مجاز پایین آمده است و بنا به گفته اکبر بهنامجو استاندار سابق اردبیل با توجه به تغییرات آب و هوایی و کاهش ذخایر سفره‌های آب زیرزمینی، استان اردبیل با بحران کم آبی روبرو است و باید با برنامه‌ریزی لازم این بحران مدیریت شود.
اراضی زراعی استان اردبیل به مساحت ۷۸۰ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آیی کشت می‌شود و در ۴۰ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

About Author