مصلای کرج سر پناه بی خانمان ها

اختصاص بخشی از مصلای امام خمینی(ره) کرج در این روزهای سرد زمستانی به بی پناهان بنا به دستور نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج به عنوان حرکتی ارزشمند و الگو موجب شده تا گامی عملی برای توجه به این افراد برداشته شود.
آیت الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج ۲ هفته پیش در خطبه های نماز جمعه اعلام کرد که برای پناه دادن به افراد بی خانمان مصلی نماز جمعه در اختیار این افراد قرار می گیرد که پس از مدت زمان کوتاهی از این بیانات بلافاصله گام عملی برداشته شد و بی خانمان ها خود را در آغوش گرم فضای معنوی و مقدس مصلی دیدند.
این بی خانمانان که تا چندی پیش در گوشه و کنار معابر درلابه لای کارتن ها از سرمای سرد کف خیابان می خزیدند، اکنون در مصلای کرج در محیطی گرم شب های زمستان را سپری می کنند.
نخستین بار موضوع رسیدگی به متکدیان و بی‌خانمان‌ها در خرداد سال ۷۸ در شورای عالی اداری کشور به تصویب رسید و طی آن مصوب شد که ۱۱ دستگاه اجرایی از جمله شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی،‌ وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌ های ذیربط در این امر اقداماتی را انجام دهند.
کرج نیز از این امر مستثنی نبوده و اکنون ۲ گرمخانه ویژه مردان و زنان بی سرپناه در این کلانشهر فعال است که گرمخانه مردان به ظرفیت ۱۵۰ نفر و بانوان با ظرفیت ۵۰ نفر در۲ نقطه کلانشهر کرج فعال هستند و به افراد بی خانمان خدمات ارایه می دهند.
اما پس از آنکه نماینده ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج در خطبه نماز جمعه هشتم بهمن ماه بر کمک بیشتر به افراد بی پناه درفصل سرما تاکید کرد توجه به این مساله با ورود نیروهای جهادی استان شکل دیگری به خود گرفت بطوریکه فضایی به مساحت ۶۰۰ متر مربع تجهیز شد تا از ساعت ۲۰ تا هشت صبح روز بعد دراختیار افراد بی پناه قرار گیرد.
بر این اساس نمادی دیگری از همدلی و همراهی دستگاه های اجرایی البرز به تبعیت از فرمان نماینده ولی فقیه دراستان به نمایش گذاشته شد که در نتیجه آن مصلی کرج به مامنی برای افرادی تبدیل شدکه در شب های سخت زمستان جایی برای اسکان ندارند.
مسوول ستاد برگزاری نماز جمعه کرج دراین باره به ایرنا گفت: پیرو بیانات نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج بلافاصله فضایی برای گرمخانه افراد بی پناه در نظر گرفته شد.
سید علی اکبر میروکیلی افزود: بنابراین یکسری از مقدمات باید از سوی دستگاه های اجرایی پیگیری می شد از جمله تجهیز مصلی ،امنیت و پشتیبانی این اقدام بود.
وی ادامه داد: برای تجهیزاین مکان شهرداری کرج از طریق نیروهایی که در فضای گرمخانه ها دارند پیشقدم شد و پشتیبانی این حرکت مهم نیز ازسوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از طریق گروه های جهادی و مردمی که با این ستاد در ارتباط هستند صورت گرفت.
میروکیلی گفت: هرشب بیش از ۴۰ نفر در گرمخانه مصلی اسکان می یابند، تجهیزات شخصی و غذای این افراد از طریق شهرداری کرج و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تامین می شود. ظرفیت ۷۰نفر برای گرمخانه مصلی کرج پیش بینی شده و این ظرفیت ازسوی کارشناسان امور گرمخانه های کرج درنظر گرفته شده است.
مسوول ستاد برگزاری نمازجمعه کرج بیان داشت: براین اساس مازاد ظرفیت گرمخانه های شهر شب های سرد زمستانی را در مصلی اسکان می یابند و حتی در روزهای بارش درطول ۲۴ساعت پذیرای این افراد هستیم .
وی افزود: علاوه بر شام (غذای گرم) ، صبحانه نیز به افراد پناهجو داده می شود.
میروکیلی تاکید کرد: از ظرفیت گروه های جهادی پزشکی نیز درآینده ای نزدیک برای پایش پناهجو یان که برخی از آنان اعتیاد دارند ، استفاده خواهد شد.
وی ادامه داد: برخی از این افراد به دلیل اختلافات خانوادگی ا ز خانواده طرد شده اند و فقط یک تسهیل گر می خواهند تامشکلات آنان مرتفع شود .
میروکیلی تاکید کرد: اگر تعداد کمی ازاین افراد هم به صورت جهادی به آغوش خانواده بازگردانده شوند کار بزرگی است و هدف ایجاد بسترهای لازم برای زندگی عادی همه این افراد است .
وی خاطرنشان کرد: همچنین پیش از این مصلی کرج با ایجاد مرکز تجمعیی واکسیناسیون در۲ شفیت توانست گام های موثر و جهادی را در ارایه خدمات بهداشتی در شرایط بیماری کرونا بردارد.
مسوول ستاد برگزاری نماز جمعه کرج بیان داشت: تمام رزمایش های همدلی و مواسات در مصلی کرج در شرایط کرونا طی ۲ سال گذشته برگزار شده و دراین محل بسته های معیشتی افراد نیازمند توزیع شده است.
سخن پایانی اینکه ، دراین روزهای سرد و سخت زمستانی این اقدام از سوی نماینده ولی فقیه دراستان البرز موج عطوفت و مهربانی به همنوع که سفارش دین مبین اسلام است به راه انداخته و مردم در فضای مجازی این حرکت ارزشمند را ستودند. ایرنا

About Author