مطالبات آذربایجان از مس ایران همچنان روی زمین است/ هیپ لیچینگ پروژه ای انحرافی و منسوخ است

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدامات عوامفریبانه شرکت ملی صنایع مس ایران و مدیر مجتمع مس سونگون، پروژه هیپ لیچینگ این مجموعه را پروژه ای انحرافی، منسوخ و فاقد الزامات زیست محیطی دانست.

“الهوردی دهقانی”  اعلام این که مطالبات اصلی مردم آذربایجان و ورزقان از شرکت ملی مس، همچنان بر زمین مانده است، خاطرنشان کرد: مطالبه مردم آذربایجان و ورزقان، تولید ۴۰۰ هزار تن مس کاتد به روش ذوب است نه تولید محدود ۳ هزار تن، آن هم به روش منسوخ و مساله دار هیپ لیچینگ که این روزها روی آن مانور داده می شود!

وی افزود: افتتاح پروژه ده ساله به روش منسوخ و قدیمی هیپ لیچینگ، نه تنها پروژه هدف و غایت توسعه منطقه نیست، بلکه پروژه ای فرعی و انحرافی برای عوامفریبی به شمار می رود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معظل بوجود آمده در معدن مس سونگون برای ایجاد “هیپ” این پروژه گفت: جابجا کردن انبوهی عظیمی از خاک های معدنی به نام پروژه هیپ لیچینگ که این خاک ها حاوی مس کم عیار است، نمی تواند به عنوان پروژه ای بزرگ تبلیغ و افتتاح شود؛ چراکه تلی از خاک های انباشته شده بر روی معدن، امروز معضلی برای مجتمع و مدیران این مجموعه است و آن ها ناگزیر از جابجایی و انتقال مجدد این خاک ها هستند، خاک هایی که زیر آن، معدن اصلی و مس پرعیار وجود دارد و امروز زیر تلی از خاک دفن شده اند!

دهقانی در ادامه با تاکید بر ضرورت احداث کارخانه ذوب مس برای استحصال مس از خاک های معدنی تصریح کرد: برای استحصال مس کم عیار از میان این خاک ها که حاوی مس با عیار ۳ دهم درصد است، باید کارخانه ای عظیم و مدرن احداث شود نه این که با روش منسوخ و قدیمی هیپ لیچینگ، که در هیچ جای دنیا مورد استفاده قرار نمی گیرد، اقدام به استحصال کنند، روشی که کم تر از ۵۰ درصد راندمان خواهد داشت و از طرف دیگر هیچ یک از الزامات زیست محیطی در آن رعایت نشده است.

وی با انتقاد از تصمیمات غیرفنی و غیراصولی مدیران مس ایران و مجتمع مس سونگون افزود: این که امروز با سر و صدای بسیار و با در بوق و کرنا کردن تلاش می کنند کارآمدی و کارآیی خود را نشان دهند، نوعی عوامفریبی است؛ درحالی که خواسته مردم آذربایجان، تولید ۴۰۰ هزار تن مس کاتد و راه اندازی کارخانجات وابسته آن به اضافه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کنسانتره است.

دهقانی با تاکید بر این که متاسفانه آقایان با توقف تولید ۱۵۰ هزار تن مس کاتد نیز عملا کاری جز شعار دادن انجام نداده اند، از مانورهای رسانه ای اخیر مدیر مجتمع مس سونگون انتقاد و تصریح کرد: افتتاح پروژه منسوخی به نام هیچ لیچینگ و پول پاشی برای رسانه ها با برگزاری تورهای رسانه ای به منظور موفق نشان دادن خود، افتخاری برای آقایان نبوده و باید درخصوص دلایل توقف پروژه تولید ۱۵۰ هزار تن مس کاتد و همچنین دلایل عدم تحقق ایجاد کارخانه ذوب که یک سال قبل قول آن را داده بودند به رسانه ها پاسخ دهند، باید پاسخ دهند که تا امروز برای تحقق تولید ۴۰۰ هزار تن مس کاتد چه کاری کرده اند.

وی همچنین افزود: چرا پس از یک سال مطالبه مهمی همچون استقلال مس آذربایجان محقق نشده است، مطالبه ای که امروز در حد تاسیس یک شرکت صوری که همه اختیارات و امورات آن متعلق به شرکت مس ایران است محقق شده و با این کار به دنبال عوامفریبی هستند تا همچنان موضوع انتقال کنسانتره و ذوب آن در کرمان، برقرار باشد و چیزی نصیب آذربایجان نشود.

دهقانی در خاتمه تاکید کرد: مردم آذربایجان باید بدانند، شرکتی که آقایان ادعای ورود آن به فرابورس را دارند، شرکتی با مالکیت و سیطره مس ایران است و چیزی برای مس آذربایجان باقی نمانده است!

About Author