مطب‌های پزشکی در کمین میدان ارتش

ساختمانی که در خیابان ارتش بعد از یک توقف کوچک حالا دوباره شروع به کار کرده است، از جمله سازه هایی است که باعث سنگین تر شدن ترافیک شهری خواهد شد.

سال گذشته در پی انتشار گزارشی پیرامون ایجاد مجتمع‌های پزشکی در میدان ارتش بدون لحاظ پارکینگ، این پروژه برای مدتی متوقف شد اما چند صباحی است که پروژه (بدون مشخص بودن تعداد پارکینگ) شروع به ساخت و ساز کرده و نگرانی‌ها برای تشدید ترافیک در بزرگراه آزادی و بی‌اثر کردن تقاطع غیرهمسطح را تشدید می‌کند.

ساختمانی که در خیابان ارتش بعد از یک توقف کوچک حالا دوباره شروع به کار کرده است، از جمله سازه هایی است که باعث سنگین تر شدن ترافیک شهری خواهد شد. ظاهرا این محل، کاربری پزشکی خواهد داشت و اگر این ادعا صحت داشته باشد، باید برای ترافیکی که در آینده در اینجا ایجاد خواهد شد، چاره ای اندیشیده شود‌.

پلیس: باید پارکینگ پیش بینی شود

سرهنگ جهانگیر جهانگیری، رئیس پلیس راهور کلانشهر تبریز در این رابطه  می گوید: علت ایجاد تقاطع غیر همسطح در قالب زیرگذر یا روگذر این است که تداخلات آنجا را حذف کنیم و از بین ببریم. الان که در کنارگذر پل ارتش یک ساختمان با این حجم و مساحت و با کاربری پزشکی احداث شود، قطع به یقین باعث تشدید ترافیک خواهد شد؛ ما تجربه کلینیک سلامت در کنارگذر پیشقدم را داریم. حجم ترافیک تقاطع ارتش به مراتب بسیار بیشتر از تقاطع پیشقدم است.

وی می افزاید: کسانی که برای دریافت خدمات به آنجا خواهند آمد، باید جای مناسب برای توقف داشته باشند و مجبور نباشند کنارگذر را مسدود کنند و به صورت دوبله و سوبله پارک کنند و دنبال کارشان بروند. خواسته پلیس حتما تامین پارکینگ است و بحث کاربری آنهاست که ان‌شاءالله این مورد هم در جلسه شورای ترافیک بررسی خواهد شد.

شهردار: مجوز قبل از دوره مدیریت ما داده شده

در ادامه، نظر شهردار کلانشهر تبریز در این مورد شنیدنی است. یعقوب هوشیار  می گوید: مجوز این ساختمان قبل از دوران مدیریت بنده داده شده و پیش پروانه آن هم قبلا داده شده بود. از آنها درخواست کردیم که حداقل تعداد پارکینگ را افزایش دهند و آنها هم طرح را اصلاح کردند و تاکید کرده ایم که در طرح جدید هم این مورد را ملاک قرار دهند.

علوم پزشکی: قانون اصلاح شود

در همین راستا با دکتر احمدیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم گفتگو کرده و نظر او را هم پرسیدیم. احمدیان می گوید: طبق قانونی که قبل از انقلاب تصویب شده، هر پزشک می تواند منطقه مسکونی خود را به مطب تبدیل کند؛ به خاطر همین نمی توان جلوی این مسائل و ساخت و ساز ها را گرفت.

او اامه می دهد: الان هم که در خیابان ارتش این ساختمان در حال ساخت است، ما به آنها چیزی نداده ایم ولی می دانیم که قرار است از آنجا به عنوان محل طبابت یا کلینیک یا ساختمان پزشکان استفاده شود. اگر بخواهیم این قانون اجرایی شود باید مجلس شورای اسلامی قانونی که در آن زمان نگاشته شده بود را عوض کرده و قانون جدیدی وضع کنند‌.

رئیس شورای شهر: پارکینگ یا حداقل مسیر کندرو

شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این رابطه  می گوید: ما حتما پیگیری می کنیم که اگر یک مجموعه ای تحت عنوان مجموعه پزشکی می خواهد راه اندازی شود، حتما به اندازه کافی فضای پارکینگ و فضاهای جانبی داشته باشد و در صورت امکان یک باند کندرو هم در آنجا وجود داشته باشد که رفت و آمد را مختل نکند.

وی اظهار می کند: اگر اداره شهر به صورت کامل در دست ما باشد و مجموعه شورا و شهرداری بتواند این طرح تفصیلی را خودش پیش ببرد، تا حد قابل توجهی می توانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

بابایی اقدم: فضاهای بزرگ باید در اختیار شهرداری باشد

اما در پایان فریدون بابایی اقدم، دبیر کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز نظر خود را در رابطه با این موضوع چنین بیان می کند: کاربری هایی که به عمده قطعات ارتش داده شده اند، کاربری تجاری و خدماتی هستند و کاری هم که الان در آنجا انجام می شود کاملا یک کاربری قانونی است بر اساس طرح مصوب.

وی می افزاید: این برای ما نیز دغدغه است که یک زمانی آنجا یک‌ زمین خالی بود و بارگذاری نشده بود ولی از این به بعد برای همه این قطعات خالی پروانه گرفته خواهد شد و گودبرداری و عملیات ساختمانی و … نیز انجام خواهد شد؛ از بدِ حادثه، متاسفانه بخش عمده خریداران این قطعه ها، از پزشکان شهرمان هستند. یک ایراد کلی هم که در مراکز پزشکی شهر ما وجود دارد مثل ساختمان بهاران، وقتی می خواهند پروانه بگیرند به تعداد واحدهای خدماتی که دارند، پروانه می گیرند اما مراجعاتی که به آنها می شود و بیمارانی که از شهرهای مختلف و از شهر خودمان به مطب مراجعه می کنند، پارکینگی برای آنها در نظر گرفته نمی شود.

بابایی اقدم خاطر نشان می کند: چیزی که ما در کلانشهر های دیگر از جمله شهر مشهد می بینیم که این اتفاق باید در تبریز هم می افتاد ولی متاسفانه نمی افتد و در رابطه با آن مقاومت وجود دارد، این است که چنین فضاهای بزرگی در اختیار شهرداری قرار بگیرد.

About Author