معرفی بهترین فیلم‌های کوتاه جهان

بهترین فیلم‌های کوتاه یکی از بهترین روش‌ها برای فهماندن هدف به مخاطب با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان هستند. در این مطلب، قصد داریم فهرستی از لیست برترین فیلم‌های سینمایی کوتاه تهیه کنیم.

یکی از موضوعاتی که در دنیای فیلم و سریال معمولاً کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، فیلم‌های کوتاه هستند؛ فیلم‌هایی که اغلب با موضوعاتی مربوط به زندگی ساخته می‌شوند و تلاش می‌کنند به سریع‌ترین شکل ممکن هدفشان را برای مخاطب بیان کنند. فیلم کوتاه معمولاً به فیلم‌هایی با طول چند دقیقه تا چهل دقیقه گفته می‌شود. این نوع فیلم‌ها در مقایسه با فیلم‌های بلند، با مدت زمان کمتر و با بودجه‌ای کمتر ساخته می‌شوند. در واقع، فیلم‌های کوتاه همان اولین فیلم‌های تاریخ سینما هستند که برای اولین بار روی پرده رفتند و به دنیا بازیافت سینما و صنعت فیلمسازی را معرفی کردند.

فیلم کوتاه اسکله (La jetée)

معرفی بهترین فیلم‌های کوتاه جهان

یکی از آثار معروفی که باید در لیست بهترین فیلم‌های کوتاه دنیا آورده شود، فیلم “اسکله” است. این اثر علمی-تخیلی فرانسوی توسط کریس مارکر ساخته شده است و در مدت ۲۸ دقیقه مجموعه‌ای از عکس‌های ثابت را به تصویر می‌کشد که با موضوع پسا آخرالزمانی در کنار یکدیگر قرار دارند. این فیلم الهام بخش برای فیلم‌هایی همچون “۱۲ میمون” (۱۲ Monkeys) و همچنین یکی از بهترین فیلم‌های کوتاه ایرانی به نام “قلعه” می‌باشد.

فیلم سینمایی کوتاه بادکنک قرمز (The Red Balloon)

معرفی بهترین فیلم‌های کوتاه جهان

داستان این آثار از آلبر لاموریس، درباره پسرکی است که یک روز در خیابان یک بادکنک قرمز پیدا می‌کند. این بادکنک با سایر بادکنک‌ها تفاوت مهمی دارد و آن این است که قدرت تفکر خود را دارد.
لاموریس برای ساخت این فیلم از پسرش پاسکال و دخترش سابین استفاده کرده است. این فیلم کمترین دیالوگ را دارد، اما به عنوان اولین فیلم کوتاه، موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شده است. همچنین، این فیلم توانسته است جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را نیز به دست آورد.

فیلم کوتاه آواز (Sing)

معرفی بهترین فیلم‌های کوتاه جهان

فیلم کوتاه “آواز” (به انگلیسی: Sing) از پیشنهادات اولیه برای قرارگیری در فهرست بهترین فیلم‌های کوتاه جهان است. این فیلم کوتاه مجارستانی در سال ۲۰۱۶ به کارگردانی کریشتوف دآک ساخته شد. داستان این فیلم زیبا در بوداپست و در سال ۱۹۹۱ رخ می‌دهد، جایی که سوفی به یک گروه کر خوان معروف می‌پیوندد و قرار است با آن‌ها به اجرا بپردازد. اریکا، معلم گروه، که از استعداد خواندن سوفی آگاهی کافی ندارد، از او می‌خواهد با صدای بلند آواز نخواند.

داستان احساسی و زیبای این فیلم توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد و توانست جوایز زیادی را کسب کند. “آواز” در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه را از آن خود کرد و به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم سئول انتخاب شد.

فیلم کوتاه تماس تلفنی (The Phone Call)

معرفی بهترین فیلم‌های کوتاه جهان

فیلم کوتاه “تماس تلفنی” (به انگلیسی: The Phone Call) نیز به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های کوتاه جهان شناخته شده است. این فیلم درام و هیجان‌انگیزی است و یک نماینده شایسته از صنعت فیلم بریتانیا محسوب می‌شود. فیلم کوتاه “تماس تلفنی” در سال ۲۰۱۳ به کارگردانی مت کرکبای ساخته شد و با بازی سالی هاوکینز و جیم برودبنت به تصویر کشیده شد.

داستان فیلم درباره یک زن به نام هدر است که زندگی معمولی و شخصیتی درونگرا دارد. او در یک مرکز تلفن کار می‌کند و روزی یک تماس از یک مرد عجیب و غریب دریافت می‌کند. هدر حتی در خوابش هم نمی‌بیند که این تماس می‌تواند زندگی‌اش را تغییر دهد.

فیلم “تماس تلفنی” با تحسین منتقدان به خاطر عملکرد برجسته بازیگرانش روبرو شد و در سال ۲۰۱۴ جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه را به دست آورد.

فیلم سینمایی کوتاه فرنکن وینی (Frankenweenie)

معرفی بهترین فیلم‌های کوتاه جهان

وقتی به دنبال ترسناک‌ترین فیلم کوتاه جهان هستیم، به عناوین مختلفی برمی‌خوریم که هرکدام به شکل خود ترسناک هستند. در این بخش، می‌خواهیم فیلم کوتاه “فرنکن وینی” اثری از تیم برتون را به شما معرفی کنیم. این فیلم در ژانر علمی-تخیلی، کمدی و ترسناک قرار دارد. اگرچه “فرنکن وینی” قصد ندارد کسی را تا حد مرگ بترساند، اما فضای تاریک و سنگین آن تأثیرگذار است.

تیم برتون “فرنکن وینی” را برای ادای احترام به فیلم “فرانکشتاین” محصول سال ۱۹۳۱ ساخت و بعد‌ها نیز به کارگردانی استاپ موشن آن را ارائه کرد. داستان این اثر از لیست بهترین فیلم‌های کوتاه جهان، درباره پسر جوانی به نام ویکتور است که سگ مرده‌اش اسپارکی را زنده می‌کند.

فیلم کودک خاموش (The Silent Child)

معرفی بهترین فیلم‌های کوتاه جهان

فیلم کوتاه “کودک خاموش” (به انگلیسی: The Silent Child)، که به کارگردانی کریس اورتون در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، جزو بهترین فیلم‌های کوتاه جهان محسوب می‌شود. این فیلم کوتاه تماشایی درباره یک کودک ناشنوا به نام لیبی است. والدین لیبی، که به شدت درگیر کار هستند، تصمیم می‌گیرند از یک مددکار اجتماعی به نام جوآن کمک بگیرند تا در اولین روز‌های مدرسه‌اش به دختر ناشنوایشان یاری رساند.

لیبی، که برای مدت زیادی با کسی ارتباط برقرار نکرده است، به سرعت با جوآن دوست می‌شود و جوآن سعی می‌کند از طریق علامت‌ها با او ارتباط برقرار کند. ریچل شنتون، نویسنده فیلمنامه این فیلم کوتاه، خود در نقش جوآن حضور دارد. “کودک خاموش” موفق به دریافت جوایز زیادی در جشنواره‌های مختلف شد و از معروفترین آن‌ها می‌توان به جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه اشاره کرد.

فیلم سینمایی کوتاه لکنتی (Stutterer)

معرفی بهترین فیلم‌های کوتاه جهان

فیلم کوتاه “لکنتی” (به انگلیسی: Stutterer)، یک فیلم ایرلندی به کارگردانی بنجامین کلیری است که در سال ۲۰۱۵ در ایرلند ساخته شد. این فیلم کوتاه، که جزو بهترین فیلم‌های کوتاه جهان محسوب می‌شود، مدت زمان ۱۲ دقیقه را شامل می‌شود و درباره مردی به نام گرینوود است که به علت لکنت زبانش از افسردگی شدید رنج می‌برد.

وقتی دختری که آنلاین با گرینوود آشنا شده است، تمایل خود را برای دیدار با او ابراز می‌کند، گرینوود تصمیم می‌گیرد راهی برای پنهان کردن لکنتش پیدا کند و به این صورت عمل کند که انگار ناشنواست و نیازی به صحبت کردن ندارد. فیلم “لکنتی” با نقد‌های مثبت زیادی روبه‌رو شد و بسیاری از تماشاگران از دیدن این فیلم زیبا لذت بردند. همچنین، این فیلم موفق شد در سال ۲۰۱۵ جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه را کسب کند.

فیلم کوتاه پوست (Skin)

معرفی بهترین فیلم‌های کوتاه جهان

فیلم کوتاه “پوست” (به انگلیسی: Skin)، که به کارگردانی گای ناتیو، کارگردان اسرائیلی ساخته شده است، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه در سال ۲۰۱۸ شده است. این فیلم کوتاه بدون شک از زیباترین فیلم‌های کوتاه جهان به شمار می‌رود. موضوع اصلی این فیلم کوتاه، نژادپرستی و مشکلات آن در جامعه است.

داستان فیلم درباره یک مرد سیاه پوست است که در یک سوپرمارکت به یک پسر سفیدپوست لبخند می‌زند. این لحظه پاک و معصومانه تنش‌های نژادی را به اوج می‌رساند و باعث شروع یک جنگ بزرگ میان گروه‌های نژادپرست می‌شود. فیلم کوتاه “پوست” در ۲۰ دقیقه با نمایش باور‌ها و غرور بی‌جای انسان، تلاش می‌کند نژادپرستی را نکوهش کند.

“پوست” با نقد‌های مثبت زیادی روبه‌رو شد و توانست ۸۸ درصد از کاربران گوگل را راضی نگه دارد.

فیلم سینمایی کوتاه هلیوم (Helium)

معرفی بهترین فیلم‌های کوتاه جهان

فیلم کوتاه “هلیوم” (به انگلیسی: Helium)، یکی از برترین فیلم‌های کوتاه جهان است. در این فیلم، داستان سرایداری به نام انزو را دنبال می‌کنیم که در یک مرکز درمان کار می‌کند. انزو با پسری جوان به نام آلفرد آشنا می‌شود که از یک بیماری ناشناخته رنج می‌برد.

بین انزو و آلفرد، پیوندی احساسی شکل می‌گیرد و انزو برای آلفرد از مکانی به نام هلیوم می‌گوید؛ جایی که بسیار جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر از بهشت است. انزو معتقد است که بهشت بسیار کسل‌کننده است و بنابراین سعی می‌کند با نقل داستان‌هایی از هلیوم، آرامش و شادابی را به آلفرد منتقل کند.

این فیلم کوتاه با کارگردانی آندرس والتر، یک کارگردان دانمارکی، و با بازی کاسپر کرامپ در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. “هلیوم” جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه سال را کسب کرد و به همین دلیل در فهرست بهترین فیلم‌های کوتاه جهان قرار می‌گیرد.

About Author