ملاقات سفیر سابق آمریکا با رئیس شورای نظامی میانمار

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که در ماموریتی بشردوستانه به میانمار سفر کرده است، با رهبر شورای نظامی این کشور که قدرت را در دست دارد، ملاقات کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر اطلاعات میانمار اعلام کرد «بیل ریچاردسون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، در دیداری با ژنرال مین آنگ هلاینگ، رهبر شورای نظامی میانمار، درباره پیشگیری و کنترل همه‌گیری کرونا گفت‌وگو کرده است. وزرای امور خارجه، بهداشت و همکاری‌های بین‌المللی میانمار نیز، از دیگر اعضای حاضر در این جلسه بودند که در همان‌ روز از یک شبکه خبری تلویزیون میانمار پخش شد.

ماموریت ریچاردسون در روز یکشنبه توسط دفتر وی اعلام شد که به نقل از او گفت که “از (این) کشور بازدید می‌کنیم تا راه‌های تحویل کمک‌های بشردوستانه واکسن‌های کرونا، تجهیزات پزشکی و سایر نیازهای بهداشت عمومی را بررسی کنیم.”

با این حال، مأموریت او همچنین امیدها را افزایش داده است که ریچاردسون به دنبال آزادی دنی فنستر باشد؛ روزنامه‌نگاری آمریکایی که پنج ماه گذشته را در زندان میانمار گذرانده است.

اوضاع نظام سلامت میانمار، تا حد زیادی در بحبوحه اعتراضات گسترده به برکناری دولت منتخب آنگ سان سوچی، توسط ارتش این کشور در ماه فوریه، نابسامان است. پرسنل پزشکی در خط مقدم مخالفان حکومت نظامی بوده‌اند. این وضعیت به دلیل فقر در میانمار و درگیری‌های شدید بین دولت و معترضین طرفدار دموکراسی در بخش‌های مختلف این کشور، تشدید شده است.

دفتر ریچاردسون، که زمانی فرماندار ایالت نیومکزیکو آمریکا بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد: فرماندار ریچاردسون معتقد است که در چنین لحظات بحرانی و بی‌ثباتی، ما باید از تحویل کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان، اطمینان حاصل کنیم.

فنستر به اتهام انتشار اطلاعات نادرست یا تحریک آمیز، به تحریک و فتنه متهم شده است. مجازات این جرم تا سه سال حبس است. این روزنامه‌نگار بازداشت‌شده که سردبیر مجله اینترنتی “فرانتیر میانمار” است که در یانگون، بزرگترین شهر میانمار فعالیت می‌کند، همچنین با اتهام ارتباط با انجمن‌های غیرقانونی روبرو است که دو تا سه سال حبس در پی دارد. دولت آمریکا و سازمان‌های آزادی رسانه‌ها، خواهان آزادی او و سایر روزنامه‌نگارانی شده‌اند که از زمان تسلط ارتش میانمار بر این کشور، بازداشت شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، اظهار داشت که گرچه این سفر با پشتیبانی دولت آمریکا یا به نیابت از آن انجام نشده، اما امیدوار است که “سفر او به تسهیل دسترسی سازمان‌های بشردوستانه به نیازمندان این کشور، کمک کند.”

About Author