منابع در اختیار بخش‌های دولتی سودده نیست

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی با اشاره به نقش منابع در بهره‌وری گفت: مولدسازی یکی از مهم‌ترین راه‌های مدیریت منابع است. بخش‌های دولتی منابعی را در اختیار دارند که نه تنها برایشان سودده نیست بلکه هزینه نگهداری از این منابع هم بسیار گزاف است.

واقف بهروزی عصر امروز در اولین همایش بهره ‌وری و بهینه‌سازی مصرف در نظام سلامت استان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تشریح مولدسازی دارایی‌های دولت و اهمیت آن در نظام بهره‌وری سازمانی پرداخت.

وی، کارایی و اثربخشی را ۲ مولفه اصلی بهره‌وری دانست که در کنار یکدیگر موجبات ایجاد یا تقویت بهره‌وری خواهد شد.

وی همچنین انجام درستِ کار درست را تعریف دیگری از بهره‌وری دانست که در صورت توجه در هر دستگاه یا سازمانی می‌تواند به افزایش بهره‌وری منجر شود.

اثرات غیر تورمی اجرای مولدسازی

بهروزی با اشاره به نقش منابع در بهره‌وری خاطرنشان کرد: مولدسازی یکی از مهم‌ترین راه‌های مدیریت منابع است. بخش‌های دولتی منابعی را در اختیار دارند که نه تنها برایشان سودده نیست بلکه هزینه نگهداری از این منابع هم بسیار گزاف است. اگر بتوان این منابع را از حالت راکد و سکون تبدیل به محرک و سود ده کرد، مولدسازی اتفاق خواهد افتاد. اثرات غیرتورمی و عدم افزایش نقدینگی را از مزایای دیگر مولدسازی می‌توان نام برد.

سابقه اجرایی مولدسازی در ایران و سایر کشورها

وی گفت: مولدسازی سابقه دو دهه‌ای دارد و موضوع جدیدی نیست. در قوانین گذشته هم به وضوح به این موضوع اشاره شده است، ولی بروز برخی مشکلات مانعی بزرگ در اجرای مولدسازی در سال‌های گذشته بود. در مصوبه جدیدی که برای مولدسازی تهیه و تدوین شده است با در نظرگرفتن مشکلات گذشته سعی شده موانع موجود برطرف شود.

بهروزی تاکید کرد: به گواه همه کارشناسان این حوزه، باید منابعی که هزینه ‌زا و راکد است به منابع مولد تبدیل شود. مولدسازی قرابتی هم با بخشی از تامین مالی دنیا دارد، موضوعی که در دنیا تحت عنوان مشارکت عمومی خصوصی (public private participation)شناخته می‌شود. این روش تامین مالی، قدمتی چند دهه در دنیا دارد. در حال حاضر دولت‌ها به طور مستقیم به ساخت بیمارستان یا سایر طرح‌های عمرانی ورود نمی‌کنند، بلکه شرایط و زیرساخت‌های لازم برای مشارکت بخش خصوصی را فراهم می‌کنند. اما این موضوع در کشور ما به طور برعکس عمل می‌شود. یعنی هنوز به این تفکر پایبند هستیم که پروژه‌های عمرانی و زیرساختی باید توسط دولت‌ها ایجاد شود.

ناتوانی بودجه‌های عمرانی در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی با اشاره به آمار بودجه عمرانی استانی متذکر شد: ۱۰۴۴  میلیارد تومان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا بودجه عمرانی استان در سال ۱۴۰۰ بود. این یک همت در سال ۱۴۰۰ در سال بعدی به ۸ همت افزایش یافت. طبیعی است این رقم بودجه عمرانی کفاف تکمیل پروژه‌های عمرانی را نخواهد داد، بنابراین دولت هرچه قدر هم تامین منابع انجام دهد در تکمیل پروژه‌های عمرانی موفق نخواهد بود.

اهداف مهم از اجرای مولدسازی

نماینده وزیر اقتصاد در استان در ادامه به تشریح اهداف عمده از اجرای مولدسازی پرداخت و گفت: از مولدسازی برای تزریق منابع و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام می‌توان استفاده کرد. همچنین برخی از منابع منحصرا در اختیار تعدادی از دستگاه‌ها قرار دارد که با اجرای مولدسازی این منابع آزاد شده و به جامعه تزریق خواهد شد. کمک به احیای ارگان های زیان‌ده از اهداف دیگر اجرای مولدسازی است. به عبارتی ۶۰ درصد از منابع بودجه‌ای در اختیار شرکت‌های دولتی قرار دارد که از قضا برخی از این شرکت‌ها زیان‌ده هستند.

نیازهای نامحدود در مقابل منابع محدود

بهروزی با اشاره به وضعیت بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: بجز ۲ بیمارستان، عمر بیمارستان‌های استان بیش از ۵۰ سال است. به عبارتی اگر زلزله‌ای در این شهر اتفاق بیافتد، قبل از همه باید به سراغ میزان خسارت رخ داده در بیمارستان‌ها رفت. در شرایط جاری، با توجه به محدودیت منابع و نامحدودبودن نیازها، هیچ راهی بجز استفاده از منابع و اموال غیر مولد برای برآورده کردن نیازهای نامحدود وجود ندارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی به اهمیت بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و یادآور شد: بخش بهداشت و درمان جزء حوزه‌هایی است که باید بیشترین توجه‌ها را به خود اختصاص دهد. از طرفی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان یکی از بزرگترین نهادها از نظر دارا بودن املاک در استان شناخته می‌شود. این اموال غیرمولد هیچ سود و منافعی ندارد. این در حالی است که نیاز شدیدی برای تکمیل پروژه‌ها، اعم از تکمیل بیمارستان هزار تختخوابی و سایر پروژه‌های درمانی وجود دارد، بنابراین با مولدسازی اموال غیرمولد به صورت مولد تبدیل شده و پروژه‌های نیمه تمام هم تکمیل خواهد شد.

About Author