منکر سفارشات به هیات مرکزی نیستم

جعفر راستی در پاسخ شائبه های ایجاد شده برای تایید صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات شورای شهر تبریز در هیئت نظارت مرکزی اظهار داشت: تایید صلاحیت ها را می توان در یک نگاه به مراحل دادگاه ها تشبیه کرد؛ همانطور که دادگاه سه مرحله دارد و شخص می تواند در این سه مرحله از خود دفاع کند و قاضی نیز بررسی کرده و رای دهد، در بررسی صلاحیت ها نیز اگر آن فرد در مرحله اول و دوم رد صلاحیت شود، می تواند اعتراض کند.در اینصورت صلاحیت او توسط هیئت نظارت مرکزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتیجه آن با تایید یا رد صلاحیت فرد مشخص خواهد شد.

وی افزود: احتمال دارد که هیئت اجرایی یا هیئت نظارت استانی سند کافی برای تایید صلاحیت یک فرد نداشته باشد و وی را رد صلاحیت کند. بعدا آن فرد رد صلاحیت شده مدارک کافی به هیئت نظارت مرکزی ارائه کند و تایید صلاحیت شود.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای آذربایجان شرقی ادامه داد: همچنین طبق بررسی هایی که هیئت نظارت مرکزی انجام می دهد، احتمال دارد که خطای هیئت های اجرایی یا هیئت های نظارت استانی معلوم شود.

وی با بیان اینکه دیدگاه هیئت نظارت مرکزی بالاتر از دیگر هیئات نظارت است، گفت: قضاوت ها از روی پرونده افراد صورت می گیرد. پرونده ۵۵ درصد از ۳۲۷  نفری که رد صلاحیت شده بودند، قابل دفاع بود و ما از آنها دفاع کرده و در نهایت تایید صلاحیت شدند. ما بقی پرونده ها به تهران ارسال شدند که ۱۵ درصد آنها دوباره تایید صلاحیت گرفتند.

منکر سفارشات نیستیم

این نماینده مجلس تصریح کرد: امکان اشتباه وجود دارد و ما منکر این نیستیم که شاید کسی سفارش کند؛ البته این موضوع به ندرت اتفاق می افتد و در هیئت نظارت استان اتفاق نیفتاد.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای آذربایجان شرقی همچنین به حواشی مناظره شهرام دبیری و روح الله رشیدی اشاره کرده و اظهار داشت: در روند انتخابات هر اتفاقی باید سریعا به تهران گزارش داده شود و گزارش این قضیه به مراجع ذی ربط ارسال شده است. بنده نیز به آقای جوان پور (دبیر اجرایی هیئت نظرت استان) گفته ام که موضوع را به تهران ارسال کند.

وی، حواشی ایجاد شده در این مناظره را بداخلاقی توصیف کرده و گفت: باید فرهنگ ایران و آذربایجان را نشان دهیم نه اینکه با یکدیگر در مناظره درگیر شویم. چون نمی دانیم مقصر کیست، نمی توانیم قضاوت کنیم.

About Author