مُچ محلول خوابید

برف که چندان مهمان ناخوانده‌ای هم نبود، از صبح امروز که بارش آن شدت گرفت، تمامی خیابان‌های تبریز را قفل کرد؛ قفلی که تا شب و تشدید بارش‌ها باز نشد و طرح محلول‌پاشی عملا با شکست مواجه شده و برف مُچ این طرح جدید شهردار تبریز را خواباند.

بعد از مدت‌ها انتظار، تبریز آن برفی که چند هفته قبل پیش‌بینی شده بود را به چهره خود دید؛ برفی که دل مردم شهر برای این نعمت الهی غنج رفته بود.

اما این برف که چندان مهمان ناخوانده‌ای هم نبود، از صبح امروز که بارش آن شدت گرفت، تمامی خیابان‌های تبریز را قفل کرد؛ قفلی که تا شب و تشدید بارش‌ها باز نشد و طرح محلول‌پاشی عملا با شکست مواجه شده و برف مُچ این طرح جدید شهردار تبریز را خواباند.

هرچند که شهرداری نیز با حُسن نیت نسبت به حفظ آسفالت این طرح را از سال پیش شروع کرد اما ظاهرا ضمن این‌که امکان‌سنجی برای میزان اثرگذاری این محلول‌ها نشده بود، میزان محلول‌های دپو شده نیز در برخی مناطق کفاف نداده و همان ساعات اولیه در مناطقی مانند ۵ تبریز تمام شد. طوری‌که رئیس کمیسیون خدمات شورای شهر تبریز نیز در استوری پیشنهاد بازگشت به نمک‌پاشی را داد.

طبعا ترافیک بی‌سابقه امروز تبریز تاثیر منفی زیادی بر روی اعصاب و روان مردم گذاشته و تا حدودی زیادی زندگی عادی مردم را مختل کرد و طبیعتاً پیامد این نارضایتی بدبینی مردم نسبت به تمام خدمات سیستم مدیریت شهری است.

شهرداری از سال گذشته با تبلیغات گسترده به مردم قبولانده بود که با محلول‌پاشی دیگر نگران بسته شدن راه‌ها نباشند.

غرض از این نقد، نادیده گرفتن خدمات شهری نیست و طرح محلول‌پاشی در اصل اقدامی مثبت است؛ اما قایم شدن شهرداری پشت چنین عناوین دهن‌پر کنی به قیمت ایجاد نارضایتی، نشان می دهد، سیستم شهری باید برای روز مبادایی مانند امروز تقویت شود.

امروز علاوه بر مشکلات محلول پاشی، تاخیر در اقدام را نیز باید به فهرست انتقادات از سیستم شهری اضافه کرد. شهرداری زمانی خواست ورود کند که‌عملاً شهر قفل شده بود و ماشین های بزرگ شهرداری به دلیل تاخیر طبعاً امکان مانور نداشتند.

البته روی دیگر انتقاد نیز متوجه شورای شهر است که در این وضعیت به جای اتخاذ ژست مطالبه‌گر، پاسخگو باشند که چرا به صورت اساسی امکان‌سنجی این طرح را مورد تدقیق و بررسی قرار نداده‌اند و اساسأ تا کی می خواهند مانند مردم مطالبه کنند، وظایفی مهم تر از مطالبه گری روی دوش اعضای شورای شهر است از جمله نظارت دقیق، از جمله تقویت سیستم خدمات شهری و …

روی دیگر نقد نیز متوجه فرمانداری است؛ چراکه پیش‌بینی می‌کرد که چنین برفی خواهد بارید و طبعا باید ادارات و مدارس یا تعطیل یا با تأخیر شروع به کار می‌کردند تا شهرداری نیز با خیال راحت و آسانی معابر را باز می‌کرد.

About Author