نارضایتی از نبود استاندارد درفرآورده‌های فله‌ای زیتون در زنجان

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به فروش زیتون و روغن زیتون به صورت فله‌ای در بازار گفت: نبود استاندارد تدوین شده برای فرآورده‌های زیتون فله‌ای بالای سه کیلوگرم، نارضایتی واحدهای تولیدی دارنده نشان استاندارد را موجب شده است.

به گزارش ساقی آذربایجان داریوش اشکانی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بازدیدهای انجام شده از واحد تولیدی گیلوان زیتون، سبزدشت طارم و نگین سبز آب‌بر تولید کننده روغن زیتون و کنسرو زیتون افزود: شهرستان طارم بیشترین تولید زیتون در کشور را به خود اختصاص داده است و در سال های اخیر با توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد بازارهای مختلف فروش زیتون، این محصول به یک عامل مهم در توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در شهرستان و استان تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: این امر ضرورت کنترل و نظارت دقیق تر بر بازار را به منظور جلوگیری از تقلب ایجاب می کند که باید توجه ویژه ای به آن شود.
این مسوول ادامه داد: نشان استاندارد امانتی است که به واحدهای تولیدی سپرده می شود که با رعایت استانداردهای ملی در فرآیند تولید موجب رضایت مصرف کنندگان و بالابردن اعتماد عمومی به این نشان شوند.
وی با اشاره به نحوه بسته بندی کنسرو زیتون شور اضافه کرد: برای بسته بندی کنسرو شور، از موادی مانند ظروف شیشه ای، فلزی یا پلیمری مجاز باید استفاده شود و ظرف مورد استفاده از درجه غذایی بوده و با استانداردهای ملی مربوطه مطابق باشد.
این مسوول ادامه داد: طبق مقررات عمومی، وزن کنسرو زیتون شور، بسته بندی شده باید بیشینه ۳ کیلوگرم باشد و بالای این رقم، برای ارائه به مراکزی نظیر بیمارستان ها، پادگان ها منوط به کسب مجوز از مراجع ذیصلاح کشور است.
وی خاطرنشان کرد: به این موضوع نیز باید توجه داشت که بیشینه وزن خالص بسته بندی مجاز برای زیتون پرورده، یک کیلوگرم و بیشینه وزن خالص برای مصارف عمومی با درج عبارت “ غیرقابل مصرف خانگی “ پنج کیلوگرم است.
به گزارش ایرنا، زیتون با سطح زیرکشت بیش از ۲۰ هزارو ۲۰۰ هکتار بالاترین سطح زیرکشت را در بین محصولات باغی و زراعی شهرستان طارم به خود اختصاص داده است که از این میزان بیش از ۱۵ هزار هکتار باغات بارده و مابقی غیربارده و جوان است. از مجموع این سطح زیر کشت سالانه حدود ۴۵ هزار تن محصول زیتون برداشت می شود که بیش از ۳۱ هزار تن به صورت زیتون کنسروی و حدود ۱۴ هزار تن نیز به صورت زیتون روغنی است. از زیتون‌های روغنی حدود ۲ هزارو ۲۰۰ تن روغن زیتون استحصال می‌شود که این میزان بیش از ۲۵ درصد از سهم تولید روغن زیتون کشور است.

About Author